08-03-2012
|
#2
|
Prof. Dr. Sinsi
|
Resim Nedir? Sanatındaki Akımlar Nelerdir?
Konstruktıvizm
20 y y ikinci on yillik suresi icinde aktif olan onemli bir sanat hareketidir Hareket rusyada dogmus ve 1917 devrimini muteakiben etkinlik gostermistir Yeni dogan bu dunya duzeni icerisinde sanatcinin bir muhendis ve bir bilim adami oldugunu kabul eden bu harekete bagli sanatcilar yeni kurulmakta olan bir duzenin yeni kurallara ihtiyac duyduguna inanmaktadir Burjuva on yargilarina siddetle kersi cikan konstruktivistler sanat icin sanat fikri ve gercegin yorumu ve tasviri anlayisinada tepki gostermektedirler Materyalist tavri yeni bilimsel ve materyal bicimlerde belirlemeye calisarak toplumsal olarak faydali ve kullanilabilir seylerin yeni bicimlerin kaynagi oldugunu kabul ederlerdi
Toplumu ve sanati butunlestirme cabasinda makine ve insan bilinci zamanlarini yansitacak gucte olup 20 y y in degisen sartlarina uygun bir estetik yaratmak istiyorlardi En onemli sanatcilari endustriyel desen, ahsap, metal ve seramikle birlikte film ve tiyatro ile ugrasan Vladimir Tatlin, tipografi, poster, fotograf ve film ile ugrasan Alexander Rodchenko mimari ve iç dekorasyonla ugrasan El Lissitzky ve insan duygularini sekillendiren psikolojik fenomen ve ic fenomenlere egilen NaumGabo olmustur
Sanat tarihi icerisinde bu akima bagli olarak sekillenen en ilginc eser bir proje olarak kalan 3 Enternasyonale anitidir Gelecege donuk eser olarakta unlenen bu eser uzay cagi dinanizmine uygun bir dusuncenin urunu olup masif bir spiral olarak teskilatlandirilmisti icinde bir silindir, bir kup, bir kure asili olup, cesitli mimari mahalleri ihtiva edecekti Bugun ayakta kalan en onemli konstruktivist eser ise moskovadak, Leninin mozolesidir
Vladimir Tatlin (1885 - 1953)
Alexander Rodchenko (1891 -1977)
El Lissitzky (1890 - 1941)
Naum Gabo (1890 - 1977)
Vladimir Tatlin, Marinaio Tablosu - 1911

 
Suprematizm
1913 de bir tavir olarak Rusya'da dogan akim; cagin mekanik dogasina uygun bir karaktere sahiptir Doga goruntulerinin taklitini reddederek, geometrik formlarin temelini teskil ettigi bir ifadeselligi yeglemekteydi Geleneksellesmis anlatim bicimlerini reddederek, yeni gercekleri yakalmaya calisiyordu bu geometrize gercekler doganin kaosu icerisinde insanin yucelisini sembolize eden temel elemanlar olarak dogal olgular icinde bulunmayan goruntulerle uygulandi
Temel geometrik eleman kareydi Konstruktivistler gibi sanatin faydaciligi savunmalarina ragmen onlardan ayrilan ferdiyetci bir tavrı benimsemislerdi sanatcinin muhendis ve bilim adami olmasi fikrine karsi cikarak, hur bir sanatci tipi olusturmayi hedeflediler Sanat eserinin bilinc alti zihnin tezahuru oldugunu savunarak, insan yapisi meteryal ozunu degil, ama evrenin aciklanamaz bilinmezligini ifade için bir arzu oldugunu ilke edinmişlerdi
Kasimir Malevich, The Knife Grinder tablosu - 1912

Abstre Ekspreyonizm
Ekspresyonizmin uzantisi olarak 1940yillarin sonunda dogan bu akim 1950yillari icinde gelismis olup, 1960 ve 1970 yillarinda etkisini yogun bir bicimde gostermistir Dogmatik olmaktan cok arastirmaci bir tutum sergileyan bu hareketin metafizik sanrilara duydugu alaka belirgindir bilnc ve bilincsizlik arasindaki karsitliga onem vererek derin seviyelere inmeyi hedeflemislerdir zitliklarin butunlugu icinde otomatik yaratima onem vermesi surrealist akimlardan aldigi etkilerle baglantilidir
Bu akim icindeki sanatcilarin ilgi odagi junf felsefesidir Arketipler ve bunlarin uretilmesi onem tasir Soyut bir uretimin egemen oldugu bu akimda dogaclamaya onem veren sanatcilar ic birikimin tumuyle disa vurumuna agirlik vermislerdir Derinligi olmayan yeni mekanlarda kurulan sanat eserleri seyirci icin ima edilen bir ozumseme ortami yaratmayi hedefleyerek bosluk icinde sartlanmisliktan onu kurtarmayi hedeflemektedirler
Franz Kline, Henry H II tablosu - 1959-60

 
Kinetic Art
Hareketin tasviri anlayisindan yola cikarak ortaya cikan bu harekete konstruktivizmin etkisi buyuk olmustur Eserleri hareketin kendisiyle degil hareket etkisi yapmasiyla ilgilidir kinetic sanat icin ozgun etki eserin karsisinda hareket eden seyirciden kaynaklanmaktadir Seyirciler eseri elleyebilecegi gibi onu harekette ettirebilir Gelecege yonelik tavri ile futurizmdende etkilenen bu akim farkli olan hareketi bicimsel bir sekilde degil de bizzat hareketli bir nesne biciminde ifade etmesidir
1950 yillarinda gelisim gosteren bu sanat akimi dort tip olarak ele alinir 1 gercekten hareketli 2 izleyicinin hareketiyle hareketlenen 3 isik yansimasi yapanlar 4 izleyenin katilimini gerektirenler
Naum Gabo (1890 -1977)
Alexander Calder (1898 - 1976)
Josef Albers (1888 - 1976)
Alexander Calder, Red nose tablosu (Kırmızı burun)

 
|
|
|