08-03-2012
|
#1
|
Prof. Dr. Sinsi
|
Can Dündar'dan &Quot;Öyle Bir Geçer Zaman Ki&Quot; Analizi

Milliyet yazarı Can Dündar bugünkü yazısında, Kanal D'nin reyting rekorları kıran dizisi "Öyle Bir Geçer Zaman Ki"yi analiz ediyor  
"Pek dizi seyreden biri değilim Fakat her sohbette adı geçmeye başlayınca merak edip "Öyle Bir Geçer Zaman Ki"ye bir takıldım, bir daha bırakamadım
Gerçi süresi uzun, planları ağır, kimi karakterleri abartılı, her bölümü gözyaşı garantili, ama bu geniş ailede yaşananların birçok evde karşılığı var
Aile denen müesses nizam'ın bir fiskede nasıl tuzla buz olabileceğini ve o fiskenin sıradan hayatlarda nasıl bir zelzeleye yol açabileceğini kanıtlıyor
Dizideki her ikili ilişki, hayatımızdaki bir sırrı çözüyor sanki:
* * *
ALİ ile CEMİLE: Ali, gemi kaptanı  Cemile onu bekleyerek 4 çocuğunu büyüten bir ev kadını  Yorgun bir ilişki  Mecburi mutsuzluğa çocuklar için katlanır gibiler Bu tabloyu, Ali?nin hayatına giren bir kadın parçalıyor Ve aynı yastıkta yaşlanacak ikili, o yastıkla birbirini boğacak hale geliveriyor
ALİ ile CAROLINE: Caroline, Ali'nin sevgilisi  Suzan Avcı'nın Hollandalısı  Ali'de ne bulup da buralara geldiği pek anlaşılmıyor Ama 'Bak, bir macera, başınıza ne işler açabilir' dersinde bütün kötülüklerin anası rolünü oynuyor
CEMİLE ile CAROLINE: Aynı adama gönül vermiş iki kadın  Biri kumral, biri sarışın  Biri melek, öteki şeytan  Fedakâr eş ile dişi sevgili  Kanlı bıçaklılar  
HAFİZE ANA ile İKİ OĞLU: Hafize, Ali'nin annesi  Zalim oğluna karşı gelini Cemile'nin safında duruyor Öbür sümsük oğlu (Kemal), hain bir gelinin (Neriman) eline düşmüş Onlar da fenalığın simgeleri sanki  Cemile'yi, 'sefil koca, hain elti, yılan kuma' sarmalında iyi kaynana destekliyor
ALİ ile OSMAN: Osman, evin en küçük oğlu  Baba-oğul birbirlerine tutkunlar Ali Kaptan, Caroline'le yeni bir hayata dümen kırarken en çok Osman çıpasına takılıyor Ama o çıpada bütün ailesinin asılı olduğunu fark ediyor Osman'ı koparıp almanın yollarını arıyor
METE ile ALİ: Baba ile ortanca oğul  İki rakipler Ali, 'Yok artık, bu kadar da olmaz' diyecek kadar örseliyor oğlunu  Mete, onu öldürmek isteyecek kadar nefret dolu  Harika bir oyunculukla 'Niye beni sevmedin baba' diye sorarken, sevgisiz yetişmiş milyonlarca çocuğun sesi oluyor
CEMİLE ile AYLİN: Ergenlik kız ile annesi  Tipik bir ana-kız ilişkisi  Aylin zengin bir adama (Soner) tutuluyor Anne, pencerede endişeyle bekliyor Ama işin içinde Yeşilçam tadında bir yanlış anlama var: Adam onu kendine değil, felçli kardeşine istiyor Aylin yıkık, ama gururlu  Parayı tepip eve dönüyor
METE ile İNCİ: Gönül kitabımızın bir başka sayfası: Lise öğrencisi-öğretmen ilişkisi  Mete müzik hocasının kendisine hediye ettiği mandolinle penceresinin önüne gidip serenat yapıyor Fakat heyhat! Evde başka bir adam var
AHMET ile BERRİN: Berrin evin büyük kızı  Asi devrimci Ahmet'i seviyor Ama devrim yolunda aşka yer yok Aşkından kavrulsa da utancından 'Seni seviyorum' diyememiş bir neslin hikâyesi  
VE MAHALLE: Olup biteni sinsice izleyen, dedikodusunu yapan, ama karışmayan seyirciler  Bizcileyin dizinin kenarında duruyorlar
* * *
Dizi, her bölümde biraz daha kırılıp dağılan bir aile fotoğrafının üzerinde yalınayak yürütüyor seyirciyi  
İç içe örülen ilişki halkalarından hiç değilse birkaçı acıyla, 'Hep yaşadık bunları' dedirtiyor
Herhalde bunca izlenmesinin, sevilmesinin, ağlatmasının sırrı burada  "
|
|
|