Konu
:
Mezardan Saraya Takı Kültürü...
Yalnız Mesajı Göster
Mezardan Saraya Takı Kültürü...
08-03-2012
#
1
Prof. Dr. Sinsi
Mezardan Saraya Takı Kültürü...
M
ezardan Saraya Takı kültürü
Anadolu takıları binlerce yılın içinden süzülüp gelen teknik incelikleri detaylarda saklanan derinliği ve onlarca kültürün izini süren tasarımlarının zenginliğiyle zamanın ötesine geçiyor
Otuz bin yıl önce ölümün sessizliğinde doğdu takılar
İnsanoğlu yanıbaşında susan nefesin geri dönmeyeceğini anladığında belki son bir kez daha onu kutsamak gittiği yerde huzur duymasını sağlamak karanlığın kötülüklerinden korumak için mezarına taşlardan boynuz ve kemiklerden deniz kabuklarından yapılma boncuk dizileri bilezikler ve yüzükler koydu
Sonra başa çıkamadığı kötülüklerden tehlikelerden kendisini de korumak için boynunu kollarını ellerini başını ayaklarını takılarla donattı; onları tanrılarına sundu
Bir de baktı volkanik camlara yansıyan görüntüsü takılarla daha farklı daha güzel
İşte dinin ötesine geçtiği o andan sonra taktıklarını bir daha hiç çıkarmadı; takıların güzelliğinde kendi güzelliğini buldu
Zamanın içinden sessizce geçerken onları en parlak en göz alıcı madenlerle taşlarla bezedi
6000 yıl önce bu topraklarda Anadolu’da madenlerin en büyüleyicisini altını işleyebileceğini keşfetti ve altın diğer tüm değerli madenler ve taşların da önüne geçti; takıların vazgeçilmezi oldu
Altın takılar insanoğluna her şeyin tüm dinsel amaçlarının güzel görünme çabalarının ötesinde yaşadığı toplum içinde soyut konumunun somut işaretini sundu
5000 YIL ÖNCE PARLAYAN IŞIK
Değerli madenlerden takı üretimi yani kuyumculuk işte böyle başladı
Ama bin yıl boyunca emekleyen kuyumculuk gerçek bir zanaat olarak karşımıza şaşırtıcı güzellikteki oya gibi işlenmiş takılarla M
Ö
3
bin yılda çıktı
M
Ö
2600-2000 dönemine tarihlenen en parlak ve yetkin takı objeleri Troya Eskiyapar ve Alacahöyük’te bulundu
Prens mezarlarında ele geçen altın gümüş agat kuvars kristali gibi değerli malzemelerden yapılan broşlar kolyeler iğne bilezik diadem kemer ve elbise süsü olarak kullanılan çift altın idollerin her biri birer sanat eseri niteliğindeydi
Aynı döneme ait Doğu Anadolu’da Karaz Batı Anadolu’da Beycesultan ve Semayük Göller bölgesinde Kuruçay Geçiş bölgesinde Kusura Demircihöyük Polatlı Karaoğlan Konya civarında Karahöyük Malatya’da Aslantepe Çukurova bölgesinde Tarsus İslahiye bölgesinde Tilmenhöyük ve Gedikli Güneydoğu Anadolu’da Pulur Norşuntepe ve Tepecik buluntuları Anadolu insanının tasarımda ve döküm işlerinde daha o tarihte ulaştığı ileri düzeyi anlatıyor
Troya altın takılarında kullanılan granülasyon ve telkari teknikleri ise daha ileri bir kuyumculuk çalışmasına işaret ediyor
Tunç çağını geride bırakırken M
Ö
2000-1200 arasında Anadolu’da ticaret kolonileri oluşturan Asurlu tüccarların ilgisi de özellikle altın gümüş ve bakır madenleri üzerinde yoğunlaştı
Asurlu tüccarlar Mezopotamya’dan getirdikleri malların yerine buradan değerli madenleri götürüyorlardı
Ticaretin canlandırdığı iletişim olanakları Anadolu’daki ilkçağ zanaatkârlarına Mezopotamya kültürünü tanıttı
Zanaatkârlar yeni tanıdıkları motifleri ve konuları kendi dünyalarının anlamı içinde eritip ortak bir üslup yaratmayı başardılar
ANADOLU’NUN BATISINDA YÜKSELEN TAKI SANATI
Hititler’in egemenliği altındaki Anadolu’dan bugüne taşınan takılar ne yazık ki çok az; yalnızca Boğazköy’de bulunan altın mühür yüzük altın “oturan tanrıça” amuleti mezarlarda ölülerin ağız ve gözlerini kapayan kol ve ayak bileklerine sarılan altın safihalarla kulaklara yerleştirilen kulak tıkaçlarından ibaret
M
Ö
900’den sonra değerli maden ve taş kullanılarak yaratılan takılar eski görkemine özellikle Anadolu’nun orta ve batısında kurulan uygarlıklarda kavuştu
Burada hem takılar çoğaldı; hem teknik yetkinleşti
Günümüze çok fazla örnek kalmamasına karşın M
Ö
8
yüzyılın ikinci yarısında Orta Anadolu’da egemen olan Frigya’nın kuyumculuk sanatına en önemli katkısı özgün bir formu olan fibulalardı
Antik dünyanın ticaret merkezinde oturan Batı Anadolu kentlerinin zanaatkârları ise doğu ile batının sanatını kendilerinde bütünleştirip Orientalizan sentezi gerçekleştirdiler
M
Ö
8
yüzyıl sonuyla 7
yüzyıl başında özellikle doğulu motiflerin kullanıldığı değerli metal ve fildişi takılar ortaya çıktı
Lydia’nın başkenti Sardes işte bu süreçte kuyumculuğun ışığı oldu
Kimyasal işlemle ilk kez saf altının da elde edildiği altın rafinerisinin bulunduğu Sardes’da özellikle fildişi oymacılığı ve değerli ya da yarı değerli taşların da başarıyla kullanıldığı teknik ustalıkla işlenmiş altın takılar ortaya çıktı
Sonraki iki yüzyıl Anadolu’nun batısında kuyumculuk zanaatının doruğa ulaştığı yüzyıllar oldu
Saf ya da safa yakın ayarda altınla yapılan takılarda döküm repousse fligre granülasyon gibi birçok kuyumculuk tekniği birarada kullanıldı
En yetkin örnekleri Efes Artemis Tapınağı adak çukurunda ve Uşak çevresinde bulundu
Anadolu’nun ana tanrıçası ile Helenler’in anavatanındaki tapınma biçemini birleştiren ana tanrıça Artemis tapımı dönemin takı sanatını da biçimlendirdi
Evrensel uygarlığın koruyucusu doğanın yöneticisi ve arıların kraliçesi tanrıçanın üç farklı karakteri takılarda görülen arı hilal ve atmaca motiflerinde anlatımını buldu
Küpelerde apliklerde broşlarda ve iğne topuzlarında arı; küpeler ve sarkaçlarda hilal; broş ve sarkaçlarda ise atmaca kullanıldı daha çok
URARTU’NUN ZENGİNLİĞİ
Aynı dönemde M
Ö
900-600 arasında merkezi Van olan Urartu krallığının önde gelen kentleri Altıntepe Patnos Adilcevaz ve Toprakkale’deki prens mezarları tapınak saray ve depolarından yüzyıllar sonra çıkan altın küpeler agat ve amber kolyeler ve özellikle düğmeler granülasyon tekniğinin en güzel örneklerini oluşturdu
Bu zor kuyumculuk tekniğinin ustası olan Urartular’ın granülasyonla bezeli üç at başı biçiminde kolye başı balık ve halka biçimi altın küpeler uçları ejder başlı gümüş bilezikler değerli metalleri işlemede ulaştıkları başarıyı tüm görkemiyle ortaya koydu
Arkaik ve klasik dönemlere ait Anadolu takıları yalınlığın içinden ustalıkla çıkarılan bir etkileyiciliğe sahiplerdi
Yaygın olarak telkari ve mineleme teknikleriyle yapılan çelenklerde bitkisel motifler kolye ve pandantiflerde nar meşe palamudu ve hayvan başları işliydi
Ay tanrıçasının sembolü hilal Ön Asya kültürlerinin hepsinde olduğu gibi Anadolu’da da her yerdeydi
PERSLERLE RENKLENEN TAKI
M
Ö
545’ten itibaren Pers egemenliğine giren Anadolu’da bir kez daha doğu ve batı kültürü harmanlandı; takılar bu kez kendilerine Pers etkisinde bir üslup buldular
Anadolu’nun hemen her yerine yayılan dönemin takılarının en çarpıcı özelliği üzerlerindeki yarı değerli taşların ve bunların cam taklitlerinin kullanımlarının çok artmış olmasıydı; takılar rengârenkti
Dönemin kuyumculuk merkezleri Sardes ve Çanakkale Boğazı üzerindeki Lampsakos’ta biçimlenen takılarda özellikle üçgen baklava motifi ve üçgen piramit süslemeler çok
kulllanıldı
HELLENİSTİK DÖNEMİN GÖRKEMİ
Ardından gelen Hellenistik dönem Anadolu’da takı sanatının ve kuyumculuk zanaatının doruğa ulaştığı dönemlerden biri oldu
Arkaik ve klasik çağlar boyunca hemen yalnızca tapınaklara adak ve mezarlara sunu olarak yapılan ve çok nadir kullanılan takılar bu dönemde insanların gündelik yaşamlarına girdi
Trakya’da zengin maden yataklarının bulunması ve Pers hazinelerinde biriken altın ve gümüş stokları dünyevi zevklerin en cezbedici olanına eğilimi artırdı
Bol bol insan ve hayvan figürleri kullanılan Hellenistik dönem takıları bol granülasyon ve filigre ile zenginleşti
Daha önemlisi Hellenistik dönem sadece değerli metallerin ve kimi zaman da yarı değerli taşların kullanıldığı takıların yerini artık değerli taşlarla bezeli mücevherlerin aldığı döneme işaret etti
Büyük İskender’in doğu seferleriyle Anadolu’ya taşınan zümrüt yakut agat aquamarin grena karneol sard plasma amatist gibi değerli taşlar Hellenistik dönem takılarına yerleşti
Motiflerde de farklılıklar oluştu; menadlarla eroslar zenci tasvirleri aslan boğa geyik gibi hayvanların başları sıklıkla kullanılır oldu
Dönemin “moda”sı ise Herakles düğümlü takılardı
ANADOLU TAKI GELENEĞİNİN DORUĞU: OSMANLILAR
Osmanlı İmparatorluğu dönemine kadar Anadolu’da her türlü değerli maden değerli taş ve süsleme teknikleri denenmiş; çeşitli formlar geliştirilmişti
Osmanlılar bin yıllarca süren istilalar ve göçlerle biçimlenen son derece zengin bir takı geleneği mirasını devraldılar
Yapabilecekleri tek bir şey kalmıştı; takı sanatını doruğuna ulaştırmak
Onlar da bunu yaptılar
Osmanlı İmparatorluğu’nun gücü artarken kuyumculuk zanaatının önemi de giderek arttı
Osmanlı kuyumculuğu miras aldığı tarihi kültürel zenginlikle birlikte İmparatorluğun yayıldığı geniş coğrafyanın birikimlerini de yansıttı
Payitaht İstanbul’un dışında Trabzon Samsun Sivas Van Erzurum Erzincan Gümüşhane Bitlis Kula Eskişehir Diyarbakır Mardin Midyat Şam Halep Kıbrıs Prizren gibi yerlerde de değerli madenler farklı tekniklerle işlendi
Bol bol insan ve hayvan figürleri kullanılan Hellenistik dönem takıları bol granülasyon ve filigre ile zenginleşti
Daha önemlisi Hellenistik dönem sadece değerli metallerin ve kimi zaman da yarı değerli taşların kullanıldığı takıların yerini artık değerli taşlarla bezeli mücevherlerin aldığı döneme işaret etti
Büyük İskender’in doğu seferleriyle Anadolu’ya taşınan zümrüt yakut agat aquamarin grena karneol sard plasma amatist gibi değerli taşlar Hellenistik dönem takılarına yerleşti
yayılmasıyla birlikte doğudan gelen Herat ve erken Safevi üslubunun etkisiyle şark motifleri ve 18
yüzyıldan sonra ise Batılı tarzda gemi fiyonk arma türü motifler belirginlik kazandı
İlk dönemlerde daha sade olan takılar sonraları giyimin ayrılmaz bir parçası haline dönüştü ve giderek daha gösterişli olmaya başladı
Sorguç istefan zülüflük enseliksaç bağı gerdanlık iğne çelenk küpe bilezik yüzük zehgir mühürnişan halhal pazubent düğme çaprast zincir saat köstek kemerkemer tokası gibi takılar en çok tercih edilen parçalardı
Osmanlı’da değerli maden ve taşlar yalnız takılarda da kullanılmazdı
Kur’an kabı askı kılıç hançergaddare gürztüfek tesbih bardak matara kase şerbetlik maşrapa zarf kutu sandık şamdan buhurdangülabdan kaşıknargile yazı takımı yelpaze ayna tarak kamçı sadak Kabe armağanları gibi eşyaların süslenmesinde de kullanılırdı
Altın gümüş ve değerli taşlar kullanılarak yapılan taht beşik örtü kaftan zırh at koşum takımı gibi büyük parçalar ise özellikle Osmanlı İmparatorluğu’nun gücünü simgeliyordu
Balkanlardan ve İran’dan getirtilen kuyumcu ustaları ile Türk ustaların yanına geç dönemlerde katılan Ermeni ustaların kakma çalma oyma savat telkari hasır mıhlama gibi tekniklerle çalıştıkları Osmanlı takılarının en önemli özelliği İmparatorluğun çoğulcu yapısını yansıtan çeşitliliğiydi
Çok değişik parçaların yan yana kullanılması bir yana farklı tarza sahip karşıt renklerin de büyük bir uyumla kullanıldığı takılar Osmanlı İmparatorluğu’nun özgünlüğünü yaratıyordu
Türkiye kuyumculuğunun geleceği bugün işte Anadolu’nun bu görkemli takı geleneğinin üzerinde biçimleniyor
Binlerce yılın içinden süzülüp gelen kuyum tekniklerinin incelikleri detaylarda saklanan derinlik birbirinin içinden geçerken başkalaşan kültürlerin izlerini süren tasarımların zenginliği bu topraklarda yetişen kuyumculara miras
Anadolu takılarının mezar odalarından saraylara yaptığı yolculuğu şimdi onlar sürdürüyor
Prof. Dr. Sinsi
Kullanıcının Profilini Göster
Prof. Dr. Sinsi Kullanıcısının Web Sitesi
Prof. Dr. Sinsi tarafından gönderilmiş daha fazla mesaj bul