Yalnız Mesajı Göster

Allah'in Varliğınin Delilleri

Eski 08-03-2012   #3
Prof. Dr. Sinsi
Varsayılan

Allah'in Varliğınin Delilleri



ALLAH'IN VARLIĞININ KÂİNATTAKİ DELİLLERİ
İnsanın da içinde bulunduğu şu kâinatı, tefekkür eden kişi onda kendisini yüce Allah'a götürecek dört önemli delil bulunduğunu görecektir Bu deliller: yara tılış, eşitlik, mükemmellik ve hidayet delilleridir


YARATILIŞ DELİLİ
Yaratmaktan maksat yoktan var etmektir Yüce Rabbimiz yeryüzündeki bütün canlı varlıkları ve neba tatı yarattığı gibi önceden esamesi okunmayan insanı da yaratmıştır Nitekim Kur'an-ı Kerimde ilk olarak in dirilen surede bu husus açıkça ifade edilmiştir:
"Yaratan rabbinin adı ile oku O insanı pıhtılaş-mış kan parçasından yarattı" (Alak Suresi, 1-2)
Yüce Rabbimiz yeryüzünde ve göklerde sayısız varlıklar yaratmıştır Astronoloji ilminin verilerine göre çok büyük olan gök cisimleri, bu kadar büyük olmala rına rağmen biribirlerinden milyonlarca ışık yılı uzak tırlar
Sence; yeryüzündeki bu hayatı yaratan kimdir? Ya şu düşünen, akıllı insanı yaratan kimdir? Şu muaz zam gökleri ve yeri kim yarattı? Şu hayat, şu insan, kü çük büyük mahlukat hiç yaratıcısız olabilir mi? Yoksa bütün bunları yaratan bir yaratıcı mı var? Varsa kim dir?
Materyalistler hayatın ilk olarak ortaya çıkması hakkında ne buyururlar?
Bazılarına göre; hayat fezadaki başıboş gök taşla rından biri yolu ile ulvi alemdeki boşluktan yeryüzüne inmiştir Ancak bu durumda "Ulvi alemdeki hayatı ve ya herhangi bir yıldızdaki hayatı kim yarattı?" sorusu
21
cevapsız kalmaktadır
Bazıları da: Maddede hayat özelliği vardır Mad deyi oluşturan unsurlar bir araya gelip kendilerine has bir reaksiyonla maddeyi oluştururlar şeklinde bir tez ileri sürmüştür
Bu tezde de cevapsız kalan bir soru vardır Bu so ru: "Kör ve sağır olan bu maddeleri birleştiren ve uyum içinde olmalarını sağlayan kimdir?
"Akıl; hayatın ortaya çıkmasında yalnızca iki gö rüşten birini kabul eder Onlardan biri; hayat madde nin ayrılmaz bir özelliğidir Bir varlığın var olabilmesi için herhangi bir yaratıcıya ihtiyacı yoktur Diğer görüş ise; hayatı yaratan, irade eden ve ne irade ettiğini bilen, hakim bir zat vardır"
"Alemde yalnızca madde olduğunu, maddenin dışında hiçbir varlığın olmadığını varsayarsak alemin ezeli ve ebedi olduğunu, başlangıç ve sonunun bulun madığını, bütün gücü ve özellikleri ile ezelden beri var olduğunu ve bu özelliklerin feza boşluğunda bulunan maddeden, ezelden beri ayrılmadığını kabul etmemiz gerekir
, "Bu durumda şu yıldızda hayat vardır şunda yok tur Şu zamanda hayat vardı şu zamanda yoktu deme nin hiçbir anlamı kalmaz Çünkü bu yıldızlarda hayat olduğu halde milyonlarca milyon yıl hareketsiz kalmış lar Bundan binlerce yıl sonra hayat ortaya çıkmış de mektir Peki hayat niçin bu kadar uzun zaman bekle miştir? Dağılma ve birleşme neden feza boşluğunun çe şitli yerlerinde ve zamanın çeşitli dilimlerinde ortaya çıkmıştır? Bu hayat neden tesadüfen gelmiştir Ve tesa düfi olan bu hayat daha sonra en ince hesaplarla nasıl devam etmiştir? Halbuki kör ve sağır olan madde he saptan hiç anlamaz"
22
"Şu halde akla gereken; hayatın ortaya çıkışını tesadüflere bağlamak değil, bilakis ikinci görüşü be nimseyerek, hayatın irade sahibi, yaratıcı bir zat tara fından verildiğini kabul etmektir Anlaşılması bu kadar kolay olan bir görüşün kabul edilmeyip de anlaşılması imkansız olan bir görüşün bazıları tarafından ısrarla sa vunulduğuna bir türlü anlam veremiyorum" (1)
Anlaşılması kolay olan bu görüş yalnızca kör ve sağır olan maddedeki hayatın ortaya çıkışı için değil bütün varlıkların ortaya çıkışı için tek geçerli sebeptir Yüce Allah bu gerçeği insanlara en açık bir şekilde ilan etmektedir:
"Şüphesiz taneleri ve çekirdekleri yaratan ölüden diriyi, diriden ölüyü çıkaran Allah'tır Şu halde (iman dan) nasıl yüz çevirirsiniz" (En'am Suresi, 95)
"Yerin bitirdiğinden ve kendi nefislerinden bü tün çiftleri yaratan Allah her türlü noksanlıktan mü nezzehtir" (Yasin Suresi, 36)
Bu delile halk, ibda veya ihtira delili denir
Diğer bir şekli ile "Hareket delili" denir Bu hare ket bir mekandan ötekine veya bir halden diğerine ya hut yokluk aleminden vücud alemine intikal ve benzeri şekillerde olabilir
Bu delilin özü şudur: Her hareketi yapan bir mu harrik vardır Bu muharrikin (hareket ettirenin) hare keti ise ona hareket etiren başka birine bağlıdır Bu sil sileyi takip eden akıl sonunda kendi başına kaim olup hiçbirşeye muhtaç olmayan ezeli varlıkta durur Zira ezeli varlıkta durmadığını kabul ettiğimizde ortaya iki ihtimal çıkar "devir veya teselsül (sonsuz) Her iki ihti-
(1) Allah ve çağdaş ilim Abdurrezak Nevfel
23
mal de imkansız olduğundan Akıl ezeli varlıkta dur mak mecburiyetindedir O ezeli varlık yüce Allah'ın ta kendisidir
Mütekellimler "Hudus delili" denen üçüncü bir delil daha ileri sürmüşlerdir Buna göre: Bütün alem değişkendir Her değişen şey sonradan olmuştur Her sonradan olan şeyi ortaya çıkaracak bir varlık gerekir Sonuç olarak üç durum ortaya çıkar: 1 Teselsül biri bi rini ortaya çıkarma sonsuza kadar gider 2 tesbih tane leri gibi devr olur Yani sonuçta anne kızını kızı ise an nesini doğurur Her iki ihtimalde imkansızdır
3 Her şeyi yaratan Fakat kendi sonradan ol mayan bir zatta durur İşte bu zat Allah'tır Yeri gelmiş ken çağdaş ilmin "Kâinatın sonradan olduğunu ve bu oluşumun milyonlarca yıl öncesinde meydana geldiği ni" kabul ettiğini hatırlatalım
Farabi ve İbni Sina gibi İslam düşünürleri bu üç delile ek olarak "imkan delilini" de ileri sürmüşlerdir Bu delilin özü şudur:
Varlıklar akli olarak mevcut olma yönünde üçe ayrılırlar:
1 Tamamı vacibül vücud olan varlıklar olup yokluğu aklen düşünülemeyen varlıklardır
2 Mümkünül vücud olan varlıklar: Olmasıda ol maması da mümkün olup olmamaları için bir sebep bulunmayan varlıklara denir
3 Bazısı vacib, bazısı mümkün varlıklar
Bütün varlıkların varlığının vacib olması imkan sızdır Çünkü hareket eden her varlık onu hareket etti rene, mürekkeb maddeler ise onları bir araya getiren sebebe muhtaçtır Yoksa mürekkeb varlığın parçaların dan önce bulunması gerekir
24
Bütün varlıkların mümkün olması da imkansız dır Çünkü bütün mümkün varlıklar kendilerini kuve-den fiile çıkaracak bir varlığa muhtaçtırlar
Geriye üçüncü şık kalır O da, varlıklardan bazı sının varlığının mümkün olmasıdır ki bu varlıklar kâinat ve kâinatın içindeki bütün varlıklardır Bazısın da varlığı vacibtir ki bu varlık Allah'tır O, bütün kâinatı var eden ilk sebeptir Ondan önce bir varlığın olması mümkün değildir Aksi takdirde yaratılanın ya ratandan önce bulunması gerekir

Alıntı Yaparak Cevapla