Yalnız Mesajı Göster

Gaspıralı İsmail Bey

Eski 08-02-2012   #1
Prof. Dr. Sinsi
Varsayılan

Gaspıralı İsmail Bey




Gaspıralı İsmail Bey

Gazeteci, yazar ve siyaset adamı 1851 senesinde Kırım'da, Bahçesarayın Gaspıra köyünde doğdu İlk tahsîlini Bahçesarayda yaptı; ortaokulu, Akmescitteki Rus ortaokulunda okudu ve daha sonra Veronejdeki Rus askerî okuluna devâm etti Bu okuldan Moskova askerî okuluna nakledildi Buradaki Panislavizme tepki duyarak Türkçülük fikrine yöneldi Okuldan da ayrıldı Bir sene Bahçesaray ve Yaltada öğretmenlik yaptı 1872de Parise gitti 1874te İstanbula geldi Subay olmak istedi Bu mümkün olmayınca, 1875te tekrar Kırıma döndü


Kırımda yazı hayatına başladı 1878de Bahçesaray Belediye Reisliğine seçildi 1879da gazete çıkarma teşebbüsünde bulundu Bu teşebbüsüne Rusya hükümetince izin verilmeyince, Rusya Müslümanları isimli eserini, Akmescitte Rusça yayınlanan Tavrida Gazetesinde tefrika ettirdi 1881 senesinde Tonguç isimli bir dergi çıkardı İki yıl sonra Tercümân-ı Ahvâl-i Zaman Gazetesini (1883-1918) neşretti Bu gazete, İsmâil Bey'in fikrî ve siyâsî görüşünün ağırlık yönü olan, dil birliği dâvâsını savunuyordu


Eğitim meseleleriyle de ilgilenen İsmâil Bey, Rusyadaki Türklerin kolay okuyup yazmalarını sağlamak için usûl-i cedîd denilen bir usûl geliştirdi Bu arada Türkistana, Mısıra, Hindistana giderek buralardaki Müslümanları uyandırmaya çalıştı 1909da İstanbula geldi Büyük ilgi gördü İttihatçıların Türkçü kanadınca teklif edilen âyân âzâlığını kabul etmedi Hayâtının sonuna kadar gazetesinin başında kaldı Kızı Şefikanın idâresinde Âlem-i Nisvânı (kadın dergisi), 1906da Kahkaha mîzah dergisini çıkardı 1914 senesinde vefât etti


İsmâil Bey, fikrî bakımdan Nâmık Kemâl, Ziyâ Paşa ve Şinâsinin fikirlerini benimsemiş; dînî yönden, meşhur reformcu, Mısır mason locası başkanı Cemâleddîn Efgânînin tesirinde kalmıştır


Dilde ve fikirde birlik, İmâil Bey'in temel görüşüydü Rusya Türklerinin, varlıklarını korumaları için, ortak bir yazı diline sâhip olmaları tezini, ortak hareketin ancak bu birlik sağlandıktan sonra gerçekleşebileceği fikrini, hayâtı boyunca savunmuş ve bunun için çalışmıştır


Eserleri:


Rusya Müslümanları (Rusça, 1881), Mir'ât-ı Cedîd (1882), Avrupa Medeniyetinde Bir Nazar-ı Muvâzene (1885), Hâce-i Sıbyân (1893), Atlaslı Cihannümâ (1894), Mekteb ve Usûl-i Cedîd Nedir (1894)

Alıntı Yaparak Cevapla