|  08-02-2012 | #1 | 
	| 
Prof. Dr. Sinsi
 | 
				  Kafiye (Uyak) Ve Redif 
 
            KAFİYE (UYAK)afiye (uyak) ve Redif[/url]
 Şiirde dize sonlarında kullanılan aynı ya da benzer seslere kafiye denir
  Benzer seslerin sayısına göre dört grupta incelenir  
 Yarım Kafiye
 Dize sonlarında tek ses benzeşiyorsa yarım kafiye oluşur
  Yandırdın gönlümü aldın keman kaş
 Gösterdin zülfünü, eyledin bir hoş
 dizelerinde, sonda bulunan “kaş” ve “hoş” sözcüklerinin sonundaki “ş” sesleri, yani tek ses benzeşiyor; öyleyse burada yarım kafiye vardır
  
 Tam Kafiye
 Dize sonlarında iki ses benzeşiyorsa, tam kafiye kullanılmıştır
  Ürperme veren hayale sık sık
 Her bir kapıdan giren karanlık
 Çok belli ayak sesinden artık
 dizelerinin sonunda kullanılan altı çizili “ık” sesleri, iki sesten oluştuğundan tam kafiye oluşturmuştur
  
 Bazen dize sonunda uzun okunan tek ünlü benzerliği olabilir
  Arapça ve Farsça sözcüklerde görülen uzun ünlüler iki ses değeri taşır  Yani tam kafiye oluşturur  
 Bir mısra işittim yine ey şah-ı dilarâ
 Bir hoşça da bilmem ne demek istedi ammâ
 dizelerinde altı çizili “â” sesi iki ses değeri taşıdığından beyitte tam kafiye kullanılmıştır
  Sakin koyu, şen cepheli kasrıyla Küçüksu
 Ardında yatan semtinin ormanları kuytu
 dizelerinde ise dize sonlarındaki “u” sesleri uzun olmadığından yani tek ses değeri taşıdığından dizelerde yarım kafiye vardır
  
 Zengin Kafiye
 İkiden fazla ses benzerliğine dayanan kafiyedir
  Her tarafta yükseklik, her tarafta ıssızlık
 Yalnız, arabacının dudağında bir ıslık
 dizelerinde dize sonlarındaki “lık” sesleri ikiden fazla olduğundan, zengin kafiye oluşturmuştur
  
 Bazı dizelerde dizelerden birinin sonundaki sözcüğün tamamı diğerinin sonundaki sözcüğün sesleri arasında bulunabilir
  Buna tunç kafiye denir  Tunç kafiye zengin kafiyenin bir çeşididir  
 Ay geçer yıl geçer uzarsa ara
 Giyin kara libas yaslan duvara
 dizelerinde birinci dizenin sonundaki “ara” sözü, ikinci dizenin sonundaki “duvara” sözünün sesleri içindedir; yani tunç kafiye oluşturmuştur
  
 Cinaslı Kafiye
 Yazılışları aynı, anlamları arasında hiçbir ilgi bulunmayan sözcüklerin dize sonlarında kullanılmasıyla oluşan kafiyedir
  
 Dönülmez akşamın ufkundayız, vakit çok geç
 Bu son fasıldır ey ömrüm, nasıl geçersen geç
 dizelerinde sonda bulunan “geç” sözcüklerinin sesleri aynıdır
  Ancak birincisi “erken” sözünün karşıtı, diğeri ise “geçmek” fiilinin emir çekimidir  Dolayısıyla anlamları arasında hiçbir ilgi yoktur; cinaslı kafiye oluşturmuştur  
 
 REDİF
 
 Dize sonlarında aynı sözcüklerin ya da aynı ses ve görevdeki eklerin kullanılmasıyla oluşur
  Bu, daima kafiyeden sonra gelir  Hatta bazen dize sonunda kafiye hiç bulunmaz, ses benzerliği redifle sağlanır  
 Bu ıslıkla uzayan, dönen, kıvrılan yollar
 Uykuya varmış gibi görünen yılan yollar
 dizelerinde “yollar” sözü iki dizede de kullanılmış; dolayısıyla redif olmuştur
  Ondan önceki “kıvrılan” ve “yılan” sözcüklerindeki “ılan” sesleri ortak olduğundan zengin kafiye oluşmuştur  
 Ey köyleri hududa bağlayan yaslı yollar
 Dönmeyen yolculara ağlayan yaslı yollar
 dizelerinde “yaslı yollar” sözcükleri aynı olduğundan rediftir “bağlayan” ve “ağlayan” sözcüklerinde ise “bağla-", “ağla-" sözcüklerindeki “-an” ekleri sıfat-fiildir
  Hem sesleri hem görevleri aynı olan bu ekler, “y” kaynaştırma harfleriyle beraber redif olur  Bazen dize sonlarındaki eklerin sesleri aynı, görevleri farklı olabilir; bunlar redif sanılmamalıdır
  
 Bir noktada birleşmiş vatanın dört bucağı
 Gurbet çeken gönüller kuşatmıştı ocağı
 dizelerinin sonundaki “bucağı” ve “ocağı” sözcüklerindeki “ı” eklerinin görevleri farklıdır
  Birincide iyelik eki olan bu ek diğerinde hal ekidir, dolayısıyla redif oluşturmamıştır, “cağı” sesleri zengin kafiye oluşturmuştur  
 KAFİYE ÖRGÜSÜ
 
 Dörtlüklerde birbiriyle kafiyeli dizeler değişik şekillerde dizilir
  Bu dizilişe kafiye örgüsü denir  Üç grupta incelenir  
 1
  Çapraz Kafiye Dörtlüğün birinciyle üçüncü, ikinciyle dördüncü dizelerinin kendi arasında kafiyeli olmasıdır
  Aşağıdaki şiirin birbiriyle kafiyeli dizelerini aynı sembolle gösterirsek daha kolay anlaşılır: 
 
 Bağından her güzel bir gül seçerdi T
  K  Redif ____ a Bundan mı sarardın, soldun, ey gönül T
  K  Redif ____ b Kadınlar geçerdi, kızlar geçerdi T
  K  Redif ____ a Bir zaman aşk için yoldun ey gönül T
  K  Redif ____ b 
 Görüldüğü gibi dörtlükte birinci dizeyle üçüncü dize, ikinci dizeyle dördüncü dize kafiyelidir
  Bu, çapraz kafiye düzeni demektir  
 2
  Düz Kafiye Dörtlüğün birinci dizesiyle ikinci, üçüncü dizesiyle dördüncü dizelerinin kendi arasında kafiyeli olmasıdır
  HTML Kodu:
 
 Nice günler bu şeametli ölüm T
  K  ____ a Oldu çok kimseye bir gizli düğüm T
  K  ____a Nice günler bakarak dalgalara T
  K  Redif ____b Dediler: “Uğradı Leyla nazara T
  K  Redif ____b 
 3
  Sarma Kafiye Dörtlüğün birinciyle dördüncü, ikinciyle üçüncü dizelerinin kafiyeli olmasıdır
  Kod:
 
 En son Bektaş Ağa çöktü diz üstü T
  K____a Titrek elleriyle gererken yayı T
  K  Redif____b Her yandan bir merak sardı alayı T
  K  Redif____b Ok uçtu, hedefin kalbine düştü T
  K  ____a 
 Bu tür bir kafiyelenme Halk şiiri ve Divan şiirinde görülmez Halk şiirinde koşma tipi kafiye, mani tipi kafiye gibi kafiye örgüleri vardır
  Divan şiirinde ise gazel, mesnevi, rübai tipi kafiyelenme görülür | 
	|  |   |