Prof. Dr. Sinsi
|
10.Sınıf Edebiyat Kitabı Cevapları
S 124 2 soru
ses benzerlikleri var ahengi sağlayan unsurlar var
125
4 soru
gül ve nesrin sevgilinin yanagı
servi ve sanavber;sevgilinin yürüyüşü
gülnar; rengi ve şekli dolasıyla aşığın vücudunaki yaralar
S 126 8 Soru
Bakinin gazeli yapı bakımından divan şiir geleneği yansıtmaktadır Anlatımdaki sanatlı ve manzumlara dayalı ifadelerin yanı sıra ahenk bakımından da çok güçlü olan gazelde aşk teması işlenmiştir şair aşk temasını aşık ve verfasız sevgili etrafında işlemiştir temanın işlenmesinde manzumların yanı sıra şairin hayal gücünün de etkisi vardır
sayfa 128'deki 27 ve 28 beyitlerdeki söz sanatları
27 beyit
Sensen ol bahr-ı keramet kim şeb-i Mirac’da
Şebnem-i feyzün yetürmiş sabit ü seyyara su
Söz Sanatları:
Tenasüp: Bahr, su, feyz, şebnem kelimeleri arasında yapılmıştır Bunlar su ile ilgili kelimelerdir
Teşbih-i Beliğ: Hz Peygamber’in keramet denizine benzetilmesi (Bahr-ı keramet)
Tezat: Bahr ve şebnem kelimeleri arasında
28 beyit
Çeşme-i hurşidden her dem zülal-i feyz iner
Hacet olsa merkadün tecdid iden mimara su
Söz Sanatları:
Tenasüp: Mimar, merkad, tecdid, zülal ve çeşme kelimeleri arasında
Teşbih: Güneş çeşmeye benzetilmiş Güneş ışıkları zülale benzetilmiş
sayfa 129 16 beyitte söz sanatı
16 Su temiz tabiatını âleme aydınlık (berrak) kılmış ve Hazret-i Muhammed'in, yoluna girmiştir
Şair bu beytinde su ile Hazret-i Muhammed'e uyan, onun yolunda giden mümin arasında bir münasebet buluyor Temizlik dolayısıyle İslâmiyet suya büyük önem verir Su maddî ve manevî temizliğin sembolüdür Suyun vasıflarından biri berrak oluşudur İyi mümin de öyledir Onun gönlü de su gibi aydınlık, herkese açıktır kinaye sanatı vardır
S 130 4 sorunun devamı;
Ahmeti muhtar,Habiballah,Harelbeşer,Miraç sözcükleri
S 130 4 ve 5 etkinlikler
edebiyattı demi
1 etkinlik
ç kasidede her beyit anlam bakımından birbirinden bağımsız ** her beyit kendi içinde bir bütündür kasidede beyitler arasında ses ilişkisi su sözcüğüyle sağlanmıştır
d
şairin kişisel duyarlılığını ve hayal gücünü en iyi ifade eden beyit şudur
'dest busı arzusıyla ger ölsem dostlar
kuze eylen topragum sunun anunla yara su'
Bu beyitte şair , sevgilinin elini öpebilmek için ölmeyi ** mezarının toprağından yapılan testi ile sewgiliye su **rilmesini istiyor böylece sewgilinin elini öpebildiğini hayal ediyor
e
kasidenin özellikleri şunlardır;
-devlet ve din büyüklerini övmek için yazılır
-beyit sayısı 31-99 arasındadr
-kafiyelenişi aa,ba,ca,da dır
-kasidenin ilk beyitine malta,son beyitine makta, şairin mahlasının geçtiği beyite taç beyit , en güzel beyte ise beyt'ül-kasid denir
-kaside nesib,ginizgah,methiye,fahriye ve dua olmak üzere beş bölümden oluşur
sayfa 130 5 etkinlik 5 soru
aruz ölçüsünün kullanılması, kaside nazım şeklinin kullanılması, sanatlı bir söyleyiş olması, arapça ve farsça kelimelerin kullanılması
10 Sınıf Edebiyat Kitabı Etkinlik Cevapları Sayfa 131-132-133-134-135-136-137-138-139
sayfa 131
6 HİSSETTİKLERİM
samimiyet
sevgi
özlem
arzu
heyecan
7 FUZULİ
divan şiirinin en güçlü şairlerindendir
şiir tekniği çok güçlüdür
şiirlerinde tasavvufi konuları ele almıştır
şiirlerinde azeri türkçesinin özellikleri görülür
Sayfa 133
BİRİMLERDE ANLATILARLAR
Şiirin teması: Aşk
1 Şair, aşıkların ayrılık acısına sabredemeyeceğini anlatıyor
Birim Değeri: Dörtlük - Birim Sayısı: Bir
2 İlahi aşk
3 Dilek (dua)
4 Aşk
ç)1 Rubai: Ayrılık - Aşk
2 Rubai: Aşk Ateşi - İlahi Aşk
3 Rubai: Duam - Dilek
4 Rubai: Sevgili - Aşk
d)Gerçek hayatla ilişkilendirilebilir Aşk ve aşkın halleri ile dua insan hayatında yer bulabilen durumlardır
e)Rubai nazım şeklinin özellikleri:
-Nazım birimi dörtlüktür
-Tek dörtlükten oluşur
-aaxa şeklinde kafiyelenir
-Özel bir vezinle yazılırlar
-Yoğun bir fikir örgüsü vardır, bu da ahengin sağlanmasını zorlaştırır
-Tasavvuf, felsefe, dünya görüşü gibi pek çok konuda yazılırlar
-Asıl söylenmek istenen 3 ya da 4 dizede söylenir
2)1 Rubai
söyler imiş: redif
-an: tam kafiye
2 Rubai
ûr: tam kafiye
3 Rubai
-dan sakla: redif
â: yarım kafiye
4 Rubai
dime ana: redif
-z: yarım kafiye
3)"vâdi" ve "sanem" sözcükleridir
Vadi: Ihlara Vadisi'ne düzenlenen geziye katıldık
Şiir vadisinde o da kalem oynatmıştı
sanem: Puta tapınma ilkel kabilelerde de görülmektedir
Put kadar güzel bir insanmış, dedi
4)1 Rubai: dil (gönül), bir insan gibi düşünülmüştür Kişileştirme sanatı vardır
2 Rubai
dil-i bi-karar: teşhis
fevvare-i nur: teşbih
ateş-i aşk: teşbih
3 Rubai
Ya Rab: nida (seslenme)
reh-i vadi-i rubai: teşbih
ta'n-ı har-ı nadan-ı dü-pa: teşbih
4 Rubai
sanema: nida
sanem: istiare
5)Nazım şekli, nazım birimi, mazmun ve sanatlar divan şiiri geleneğine aittir
Sayfa135
BİRİMLERDE ANLATILANLAR
Şair, sevgilisine seslenerek neşelenmek için Sadabad'a davet etmektedir
Şair, Sadabad'da eğlenmek amacıyla neler yapacaklarını anlatmaktadır
Şair, Sadabad'da eğlenmekten, Kasr-ı Cihan'ı seyretmekten bahsetmektedir
Şair, sevgilisini yine Sadabad'a davet ederek eğlenmeyi teklif etmektedir
Birim Değeri: Bent - Birim Sayısı: Dört - Şiirin Teması: Kadın (sevgili)
c)Farklılaşma olmaz "Kadın" teması etrafında oluşturan birimlerdeki anlam aynı birimde başlayıp aynı birimde bitmektedir Bu durum anlam bakımından bir farklılaşma olmasını engeller
2)Şarkı, Lale Devri'nin ünlü şairi Nedim'e aittir Lale Devri, lale bahçeleriyle, imar faaliyetleriyle ve eğlenceleriyle ünlü bir dönemdir
3)Şiirin ahenginin bozulmasına sebep olur
b)Şiirin ahengini sağlamak, söylemek istenenin vurgusunu artırmak amacıyla tekrar edilmiştir Ayrıca nazım şeklinin bir özelliği olarak tekrar edilen dizelere "nakarat" denir
S 136
ç kırmızı, çiçeklerin rengini ifade ettiği için
4 soyutluktan somuta çevirdiği için
çok mecaz anlamlı kelimeler söz konusu değil
8 aruzla yazılmış,nazım şekli bakımından,bentlerle yazılmış olması , arapça ve farsça kelimeler sade de olsa kullanılmış
9 hayatın sevilince güzel olduğu
NEDİM
en önemli eseri divanıdır
kendine özgü mecazları mazmunları ve sade istanbul türkçesi ile divan şiirinin en güçlü şairlerinden biridir
soyut bir dünyası olan divan şiirine samutu sokmayı başarmıştır
şarkı nazım şeklini en iyi kullanan şairdir
şiirlerinde lale devrinin özellikleri görülür
tamamen din dışı konular işlemiştir
mahlileşme akımının en önemli temsilcilerindendir
S 136 7 Etkinlik
imgeler             ifade ettiği anlam                   kullanılış şekli
dil                       konuşma dili                       gönül
demin                       az önce                       anını
dem                     kan , zaman                       an
serv                         ağaç                      sevgilinin boyu
name-i aşk                 şarkı sözü                     aşk kitabı
gam
kopuz
ney
came-i aşk
ab-ı revan
sayfa 138
1 a birim değer:bent
birim sayısı:dokuz
BİRİMLERDE ANLATILANLAR
1 sevgilinin saçını yüzüne dökülmüş görünce gönlün ona aşık olduğu anlatılmaktadır
2 sevgilinin bu sevgiye hiç değer vermediği,adını bile anmadığı anlatılmaktadır
3 aşığın umutsuzluğu anlatılıyor
4 aşık sevgilisinin peşinden koşan diğer aşıklardan yakınmaktadır
5 aşık sevgili için kendini feda ettiğini anlatmaktadır
6 aşık umutsuz durumunu anlatıp,bu sevgiye engel olamadığndan bahsetmektedir
7 aşık sevgili ile geçirdiği bir anı herşeyden üstün tutmaktadır
8 aşık bu hale düşmek istemediğini fakat gönlüne söz geçiremediğinden bahsetmektedir
9 şair aşk kitabının ancak kendi adıyla okunabileceğinden bahsetmektedir
c murabba nazım şeklinin özellikleri;
dört dizelik bentlerden oluşur
4 ile 8 arası bent yazılır
her konuda murabba yazılmasına rağmen dini ve öğretici konular ile mersiye,yergi,övgü daha çok kullanılmıştır
2 şair aşk yüzünden bedbaht ve ümitsiz bir durumdadır bu hal şiirin bütün dizelerinde hissedilmektedir şairin bu ümitsiz durumunu en iyi yansıtan dize ise her bentte tekrarlanan "Vay gönül vay bu gönül vay gönül ey vay gönül"dizesidir
3 şair 8 bentte aşk ile müzik arasında bir ilişki kurmuştr aşkın müzikle birlikteliği duyguları ifade etmedeki rolü düşünülürse günümüzde de bu ilişkinin devam ettiği görülür bugün bile hala şarkıların çoğunun aşk temasını işlemesi aşk duygusunun evrensel olduğunun da bir göstergesidir
S 139
teşbih sevglinin yüzü itiariyle güle enzetilmiştir
teşbih sevgilinin saçı kokusu dolasıyla yasemine benzetilmiştir
teşhis(kişileştirme) aşığın gönlü insan gibi düşünülmüştür
nida gönle seslenilmiştir
teşhis aşığın gönlü insan gii düşünülmüştür
istiare aşığın gönlü heva yolı'na benzetilmiş fakat söylenmemiştir
10 Sınıf Edebiyat Kitabı Etkinlik Cevapları Sayfa 141-142-143-144-145-146
sayfa-141
birim değeri:bent
birim sayısı:yedi
BİRİMDE ANLATILANLAR
-şair, gönlüne seslenerek feleğin ne yapacağının belli olmayacağını söylemektedir
-gönlün arzu ve isteklerinden vazgeçmesini istemektedir
-şair,bu dünyanın kimseye kalmayacağını belirtmektedir
-şair, gönlün feleğin güzelliklerine aldanmaması elindekilerle yetinmesini kanaat etmesini söylemektedir
-şair, feleğin kendisine gaddarlık ederek sevgilisinden ayırıp gurbete attığını ifade etmektedir
-şair,her şeyini sevgili uğruna feda ettiğinden bahsetmektedir
-şair,nefsin ve dünyanın isteklerinden vazgeçmek gerektiğini, gönül aynasının böyle temizleneceğini ifade etmektedir
şiirin teması:aşk, dünya nın geçiciliği
c beşer dizelik bentlerden oluşur
ilk bent kendi arasında kafiyeli diğer bentlerin son dizesi ilk bentle kafiyelidir(aaaaa bbbba   )
2 acele etme, acele etmek kınama getirir
dünya için boş yere ıstırap çekme
arzularına, heveslerine sabır ve tahammülden bir örtü çek
feleğin kaderindeki şerbet zehirlidir,sakın içme
dünya mülkünün saadetini bir rüya zannet
kanaat ederek yalnızlık köşesini seç
nefsinin ve dünyanın lezzetlirini unutarak aşk sarhoşu ol
gönül aynanı tertemiz yap
verilen tasavvufi öğütler, insanı tasavvuftaki anlamıyla olgunlaştırmak içindir
günümüz şartları düşünüldüğünde bu öğütlerin tam anlamıyla uygulanması mümkün değildir
S 142 3 Soru
1 kıtada a,a,a,a,a gösterür:redif -et: tam kafiye
2 kıtada b,b,b,b,a -ab:tam kafiye
3 kıtada c,c,c,ca -i :redif -er :tam kafiye
4 kıtada: ç,ç,ç,ça -i:redif -et:tam kafiye
5 kıtada d,d,d,d,a -e:redif -t: yarım kafiye
6 kıta e,e,e,ea -ini:redif -ir:tam kafiye
7 kıta f,f,f,f,fa -ını:redif -at:tam kafiye
ölçü aruz ölçüsüyle yazılmıştır failetün failetün failetün failün şeklinde
ses ve söyleyiş şiirde uzun ve ksıa sesler ile bbbirbirine enzeyen seslerin oluşturduğu ahenk söz konusudur
sayfa 142 de 4ün cevabı
2 mısrada ve 3 mısrada telmih hatırlatma
4 mısrada nida
son mısrada ise eğretileme vardır
sayfa 142 de 4ün b si
ivmek :acele etmek
bunu için ivmenin bi anlamı yok =cümle
sabr kılmak:sabretmek
olanlara karşı güçlü ol sabret
ıztırab çekmek:ıstırap çekmek
o da çok ıstırap çekmişti
hake salmak: toprak olmak
nice insan toprak olup gitti
nakş itmak: nakşetmek
anlatılanları nakşediniz
ser virmek: baş vermek
gerekirse aşını verir geri adım atmaz
sayfa 142 5inci
ifade ettiği anlam kullanım şekli
süleyman peygamer deve kaptırdığı yüzü ile anılmıştır
iskenderin aynası feleğin iskenderin aynasını bile yıktığına gönderme yapılmıştır
sevgilinin eşiği sevgiliye ulaşma kovuşma yolu anlamında
sevgilinin saçı zincir olarak düşünülmüştür
put put kadar güzel sevgili anlamında kullanılmıştır
S 142 6/7/8/9 sorular
6- cihan, cam-ı sipihrün, mülk-i cihanün devleti, çarh-ı gaddar, cellad-ı çarhun, mirat-ı felek, harab, devr-i felek
7-
-beş dizeden oluşan bentlerle yazılır
-felsefe ve tasavvuf konularını işler
-aruz ölçüsü ile yazılır
-uyaklanışı aaaaa,bbbba,cccca   şeklindedir
-4-8 bentten oluşur
8- sen ne hissettiysen onu yaz
144 sayfada 1 soru
a)ana birim değeri: bent
b)alt birim değeri:beyit
S 145
2 soru: son beyitlerde yani vasıta beyitinde
3 a kafiye ve redifler, aruz ölçüsü ve ses tekrarları
3 b şiirin konusu vurguyu etkiler örn; kahramanlık şiirini gür bir sesle okuruz,aşk şiirini yumuşak bir tonda  
5 İnsanlara eziyet ettiği düşüncesinden kaynaklanıyor olabilir
6 a Nİda:''Ey hace'' ve ''Ya Rab'' ifadelerinde nida(seslenme) sanatı yapılmıştır
Tezat:''Akl-divane'',''dana-şeyda'',''derd-çare'',''mir-geda'',''vefa-cefa'',''cahil-kemal''ifadeleri karşıt anlamlıdırlar
Mübalağa:''Evc-i felege basdı kadem cah ile cahil/erbad-ı kemalün yiri yok zir-i felegde''beyitinde abartma vardır
Tenasüp:''Fena-adem'' ve ''a'yan-paşa'' kelimeleri anlam bakımından ilişkili olduklarından tenasüp vardır
İstiare:''Cİger-pare'',''mülk-i fena'',''mezbele'' kelimeleriyle benzetme yapılmıştır fakat benzeyenler söylenmemiştir
İstifham:''Ya Rab bize er bulunup himmet eder mi yoksa günümüz böyle felaketle geçer mi'' beyitinde isrifham(soru sorma)sanatı yapılmıştır
b somut bir konu işlendiğinden söz sanatları en aza indirilmiştir
BAĞDATLI RUHİ
terkibibent ile ün kazanmıştır,dili sadedir ve sanatlardan uzaktır, eleştirel bir tarzda yazmıştır,
toplumun sorunlarına ilişkin yazmayı tercih etmiştir, en çok etkilendiği şair Fuzuli dir,
S 146
1 a
Gazel
mısra örgüsü: beyit (5-15)
kafiye düzeni: aa ba ca   
tema:aşk,ayrılık,hasret,özlem,tabiat güzelliği
Kaside
mısra örgüsü:beyit
k d :aa ba ca 
tema:genellikle devlet ve din büyüklerini övmek için söylenir
Rubai
m ö :tek dörtlük
k d : aaxa
tema:dünya görüşü, felsefe , tasavvufi düşünce
Şarkı
m ö :dörtlük
k d: aAaA bbba ccca( A A nakarat)
tema:aşk,sevgi,ayrılık,eğlence
Murabba
m ö :4 er dizelik bentlerden oluşur bent sayısı değişebilir
k d :aaaa bbba ccca    
tema: konu olarak gazele benzer
Muhammes
m ö:5 dizelik bölümlerden oluşuyor
k d :aaaaa bbbba cccca   
tema:hayatın gelip geçiciliği , öğüt
Terkibi bent
m ö :5-10 bentlerden oluşur(her bent 10 ile 20 beyitten oluşur)
BENZERLİKLERİNE GÖRE NAZIM ŞEKİLLERİ
mısra örgüsü:gazel kaside terkibi bent
kafiye düzeni:gazel kaside
tema:gazel şarkı
10 Sınıf Edebiyat Kitabı Etkinlik Cevapları Sayfa 147-148-149-150-151-152
sayfa 147
2 Divan şiirinde ritim,uzun ve kısa seslerin ritmine bağlıdır Bu ritmi sağlayan aruz ölçüsüdür milli edebiyat şiiri olan Han Duvarlarında ise ritim, 7+7=14'lü hece ölçüsüyle sağlanmıştır Cumhuriyet Dönemi şiiri olan Salkımsöğüt'te ise ritim hece ya da aruz ölçüsüyle değil,benzer seslerin farklı dize yapıları içinde verilmesiyle sağlanmıştır
sayfa 148
3 Divan şirinde birimler bir bütün olduğu için birimdeki anlam o birimde başlar ve diğer birimlere sarkmadan o birimde biter modern şiirde birimlerin birbirine eşit olması gerektiği gibi anlayış söz konusu değildir Ten Sonnet'si şiirinde işlenen duygu ve düşüncenin birim içerisinde kalmamakta,sonraki birime de sarkarak geliştiği ve sonuçlandığı görülmektedir oysa Divan şiirinde böyle bir durum söz konusu değildir
4 Ortak manzumlar şunlardır
gül (gazel,murabba,kaside)
serv (gazel,şarkı,kaside)
dil (gazel,kaside,rubai,şarkı,murabba,muhammes,terki bi bent)
zülf (murabba,muhammes)
felek,dünya (murabba,terkibibent)
hak (kaside,murabba)
sanem (rubai,muhammes)
5 a Verilen gazeller ritimleri dikkate alınarak okunduğunda Baki'nin gazelinin ritminin daha kuvvetli olduğu görülmektedir Bakinin gazelinde kullandığı dil,Nesimi'nin şiir dilinden daha ahenklidir Bunun yanında gazellerin yazıldıkları yüzyıllara bakıldığında 16 yy da şiir dilinin daha oturmuş olması Baki'nin gazelinin ritmini ve ahengini daha üstün kılmaktadır
b Şöyleyiş ve ritim bakımından Baki'nin gazeli daha başarılıdır Nesminin gazeli osmanlı devletinin kuruluş döneminde yazılmıştır Bakinin gazeli ise yükselme dönemi ürünüdür Nesiminin gazeli divan şiirinin kuruluş dönemi ürünü olduğu için gazelde bazı kusurların,ritim ve ahenk eksikliklerinin olması son derece doğaldır yükselme dönemine gelindiğinde ise herşey yerli yerine oturmuş,her alanda en parlak örnekler ortaya konulmuştur
sayfa 149
6 a Pir Sultan Abdal tarafından söylenen koşma "aşık tarzı halk şiiri"örneğdir bu nedenle islamiyetten önceki türk edebiyatı döneminin sözlü edebiyat devresinden itibaren süregelen bir geleneğin ürünü olan koşma da dil,son derece sadedir halka hitap ettiği için halkın dilinden uzaklaşmamış,onların duygu ve düşüncelerini dile getirmiştir
b Pir Sultan Abdal'ın koşması ile Baki'nin gazelinin okuyucu kitlesi aynı değildir koşma halka hitap ederken gazel yüksek zümreye hitap etmektedir
7 divan şiirinde işlenen konular her bakımdan birer kusursuzluk örneğidir aşk tam anlamıyla aşktır,sevgili her yönüyle hayal gücünün zirvesinde yer alır bu nedenle divan şiiri "ideal"olanın ifadesini bulduğu yerdir herşey"idealize" edilerek anlatılır divan şiirinin bu özelliği yani "yüce" ve "yüksek" olana yönelik olması,onun "somut" yerine "soyut"un sahasında kalmasına sebep olmuştur
8 divan şiirinin arapça ve farsça kelimelerin sıkça kullanılması İslam medeniyetinin etkisinin yanı sıra asıl aruz ölçüsü dolayısıyladır türkçede uzun ses olmaması seslerin uzunluk ve kısalık esasına dayalı olan aruz ölçüsünün uygulanmasını zorlaştırmıştır çıkış yolu olarak aruza uymayan türkçe sözcükler yerine uzun ve kısa seslerin bulunduğu arapça ve farsça sözcükler kullanılmaya başlamıştır
9
gazel
TEMA:aşk
AHENK:Aruz ölçüsü kullanılmıştır
YAPI:nazım şekli;gazel nazım birimi;beyit
DİL:arapça ve farsça sözcüklerin kullanıldığı bir dildir
SÖYLEYİŞ:aşk temasının belirlediği vurgu ve tonlama şiirin söyleyişimi belirlemektedir
koşuk
TEMA:aşk
AHENK:hece ölçüsü kullanışmıştır
YAPI:nazım şekli;koşuk nazım birimi;dörtlük
DİL:eski türkçe dönemini yansıtan öztürkçe bir dil kullanılmıştr
SÖYLEYİŞ:aşk temasının belirlediği vurgu ve tonlama şiirin söyleyişini belirlemektedir
SAYFA 150
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
1 C
2 A
3 C
4 E
5 E
6 E
7 E
8 A
9 D
10 D-Y-D-Y
11 *Gazelin son beyitine makta  şairin mahlasının bulunduğu beyite taç beyit  en güzel beyitine   beytü'l gazel  denir
*Diva şiirinde kullanılan kalıplaşmış nükteli ve sanatlı güzel sözlere  mazmun  denir
12
  makta  
  taç beyit  
  Nedim  
 vasıta  
  aruz  
  mazmun  
  tecahül-i arif   
 benzeyen  ve   benzetilen   
  tenasüp  
sayfa 152 1 etkinlik : kime ait olduğu bilinmemektedir anonim ürünlerdir
2-a) türkünün söyleyeninin bilinmediği kuşaktan kuşağa günümüze ulaştığını ifade ediyor
b) kuşaktan kuşağa aktarılarak günümüze ulaşmıştır
sayfa 153
1-a) 1 mani : de'ler redif
ere'ler zengin uyak
7'li hece ölçüsü
3 mani: dim ler redif
il ler tam uyak
4 mani: lar gibi ler redif
ağ lar tam uyak
5 mani: ma beni ler redif
6 mani: ayna güzel ler cinaslı uyak
c) cinas yapılmıştır cinas maninin ahengi bakımından önemlidir cinaslı manilerde ses ve söyleyiş cinas bulunan kelimelerle sağlanır
2-b) duygu ve düşüncenin ifade edildiği bölümlerin dışındaki dizeler doldurma dizelerdir bu dizeler asıl anlamın bulunduğu dizelere hazırlık yapılmasını sağlar
3) 1,2,5,6 manilerin teması aşktır 3 maninin ayrılık 4 maninin derttir
4-a) yel: gerçek anlamı rüzgar manideki anlamı dargınlıktır
sanki aramızda serin yeller esiyordu / bu yel sizi hasta eder dedi
ciğer: gerçek anlamı organ manideki anlamı içten, gönüldendir
ciğerinden rahatsızlanmış / haberi alınca ciğerim yandı
|