Konu
:
Osmanli'da Ev Kültürü
Yalnız Mesajı Göster
Osmanli'da Ev Kültürü
08-02-2012
#
1
Prof. Dr. Sinsi
Osmanli'da Ev Kültürü
SMANLI'DA EV KÜLTÜRÜ[/url]
Osmanli'da Ev Kulturu
Toplumun temel birimi olan ailenin yasadigi ev icin dilimizde; hane beyt dâr dam ve mesken gibi kelimeler de kullanilmaktadir
Bu kelimeler icinde en fazla kullanilani "mesken"dir
Arapcada "yerlesilen yer" anlamindaki bu kelime "mesken" kelimesinin anlaminin bu sekilde zenginlestirilerek kullanilmasinin altinda tarihî bir gecmis ve gelenekle olusmus hakli bir gerekce bulundugunu goruyoruz
Osmanli toplumunun yasadigi meskenlere uzaktan bakildiginda bunlarin hemen hepsinin bir avlu ve bunun bir kenarina yapilmis evden meydana geldigi gorulur
Icinde yasayanlarin hususî dunyasini olusturan bu meskenlerin cephesi yola bakar
Ev-sehir baglantisini saglayan bu yollar ya bir caddedir veya birkac evle son bulan cikmaz sokaklardir
Cadde veya sokaga cepheli olan bu evlerde ilk goze carpan unsur etrafinin yuksek ve penceresiz duvarlarla cevrili olmasidir
Ayni zamanda ev sahiplerinin mahremiyetini ve emniyetini saglayan bir insan boyundan daha yuksek bu duvarlar bu dunyanin gecit vermez sinirlari gibidir
Bu duvarlarin caddeye bakan tarafina acilmis olan kapi tek giris yeridir
Osmanli evlerinin dis kapilarina dikkatlice bakildiginda onlarda; bu milletin ahlâk komsuluk ve orf-âdet anlayislarini sekillendiren bir kulturu gormek mumkundur
Uc-uc bucuk metre genisliginde ve bir o kadar da yukseklikteki kapi onunde duranlari yagmurdan ve gunesten korumaya yarayan kucuk bir cati ile ortuludur
Iki buyuk kanattan olusan bu ahsap kapilar uc unsurdan meydana gelmektedir
Iki buyuk kanat sadece evin avlusuna araba giris-cikisinda acilir diger zamanlarda arkadan acilabilen bir mekanizmayla kapali durur
Kanatlardan birisi surekli sabit iken diger kanat eve hayvan giris-cikislarinda kullanilir
Iste bu hareketli kanat icerisinden acilan daha kucuk bir kapi ise insanlar icindir
Yerden 25-30 santimetre kadar yuksek ve insanin sigabilecegi buyuklukteki bu kapi ancak adim atilarak gecilebilecegi icin avludaki kucuk cocuklarin kontrolsuzce disari cikmalarina mâni olur
Yabancilar Osmanli toplumunun ahlâk ve mahremiyet anlayisi cercevesinde ev sahibinden izinsiz bu kapidan giremezlerdi
Kapidaki tokmaklar da ayri bir kultur ve medeniyet ornegidir
Kapidaki ic ice iki demir halkadan buyugu daha tok ses cikarir eve gelen kisi erkek ise bu halkayi calar; icte olan halka ise daha ince bir ses cikarir bu eve gelen kadin ziyaretciler icindir
Calan tokmagin sesine gore ev sahibi gelenin cinsiyetini anlar kapiyi acmaya ona gore birisi gider evdekiler gelene gore kendilerine ceki-duzen verirler
Kapidan evin avlusuna girilir
Osmanli ailesinin devamli kullandigi avlu samanlik veya pekmez yapilan bolum kilim bez dokuma atolyeleri de bulunur
Ayrica geriye kalan genis boslukta ocak camasir tasi dibek tasi agaclar cicekler cesme veya kuyu ark firin vs
vardir
Arsasi genis olan evlerin avlusunun bir kenarinda sebze de yetistirilir
Avlu cogunlukla evde bulunan kadinin nefes almasi dinlenmesi komsulariyla sohbet edebilmesi icin uygun bir mekândir
1835'te Istanbul'a gelen Miss Julia Pardoe bu avlular icin; "Keske Shakespeare Romeo ve Juliet'in bahce sahnesini yazmadan once buralari gormus olsaydi
" demistir
Avlu komsularin baskalarinin avlularini gorecek sekilde ev yapmalari yasaklanmistir
Avlunun uygun bir kosesine insa edilmis ev; tek veya cift katli olup komsuluk kible olmustur
Cunku Musluman Osmanli ailesi icin bu o kadar onemlidir ki yalniz ibadet ederken degil; yatarken otururken sokaga cikarken vs
her hususta kibleyi hesaba katmak hayatin olmazsa olmazlarindandir
Tek veya cift katli olan Osmanli evinin bir tarafi genellikle sokak veya caddeye bakar
Alt katta kisin oturulan bir oda mutfak kiler ambar firin dami bulunur
Bu katin emniyet geregi disariya bakan penceresi olmaz veya cok kucuk olurdu
Alt kattan ust kata gecis merdivenle saglanirdi
Bu katta da divanhane (basoda) selâmlik ve bazi evlerde de bir yaz odasi bulunurdu
Merdivenle cikilan ve odalara gecisi saglayan genis mekânin adi ise sofadir
Bu odalardan birisinin sokaga bakan ve kosk adi verilen bir cikmasi vardir
Sokaga ayri bir goruntu kazandiran Osmanli evlerindeki bu cikmalar hâne halkinin disariyi gorebilmesi icindir
Ust katlardaki pencereler; cumbali olup disaridan icerisi gorunmeyecek sekilde kafeslidir
Ev sahibi buradan kapiya gelenin kim oldugunu kendisi gorulmeden gorebilmektedir
Odalarin hemen hepsinde isinmak yemek pisirmek ve hattâ aydinlanmak icin de kullanilan birer ocak vardir
Odalarin en onemli ozelligi yatak ve yorganlarin muhafaza edildigi ve bir kosesinin de banyo olarak kullanildigi yukluk bulunmasidir
Bu yuklukler evdeki butun esyalarin saklanmasini saglar
Bir kosedeki banyo ise sihhî oldugu da kabul edilen sehir hamamlaridir
Odalarin; oturma misafir cocuk odalari gibi belli isler icin tahsis edilmemesi Turklerin gocebe anlayisiyla ve gelenekleriyle dogrudan ilgilidir
Cunku Osmanli ailesi ayni odada yemek vakti yemek yer sair zamanlarda oturur gece olunca yataklari serip uyur sabah olunca da sergileri kaldirip hayatina devam ederdi
Evlerdeki dosemeler oldukca sade olup mobilya yerine pencere kenarinda divan ve sekiler yerlerde cogu zaman kilim bazen hali ve yer minderleri bulunurdu
Evlerin mimarî tarzlari kadar malzemelerinde de gocebeligin tesirini gormek mumkundur
Agac kirec kerpic gibi dayaniksiz malzemelerden yapilmis evler camilerini vakif eserlerini ve yikilmamasini temenni ettikleri devletlerine ait kurumlari saglamligin sembolu olan tas malzemeyle yaparken; evlerde dayaniksiz malzeme kullanarak bâkî olanin Allah oldugunu zenginlerin evlerini fakirlerinkinden ayirt etmek pek mumkun degildir
Bu durum ortak degerlerin siniflar arasi farki olabildigince azalttigi bir sosyal yapiyi yansitir
Osmanli evlerinde sadece yesillikle degil hayvanlarla da ic ice yasanirdi
Ev sahiplerinin; etinden sutunden ve gucunden yararlanmak uzere besledikleri evcil hayvanlarin yani sira cati aralarinda kirlangiclar bacalarda leylekler yasardi
Kus yuvalarini bozmak gunah sayilirdi
Kumru ve guvercinler de kendilerine yem verilen fakat kafese hapsedilmeyen diger ev ortaklariydi
Meskenlerin ice donuk disa kapali mekânlar olarak sekillenmesi Islâmî aile yapisinin hassasiyetiyle alâkalidir
Bu mekânlar; dis dunyaya kapali fakat o donem ailesinin ihtiyaclarini karsilayabilecek fonksiyonlara sahiptir
Insaat teknolojisi ve malzemelerinde buyuk bir gelisme kaydedildi
Fakat gerek hizli nufus artisiyla ve sehirlesmeyle gelen problemler gerek alt yapi yatirimlarinin yetersizligi gerek maddî endiseler gerekse de kultur degerlerinden uzaklasma sebebiyle insanî unsurlari on plâna cikarmayan bir mimarî yayginlasti
Bu sebeple eski mimarimizin birer ornegi olan evler bizler icin hâlâ bir nostalji unsurudur
ALINTI
__________________
Prof. Dr. Sinsi
Kullanıcının Profilini Göster
Prof. Dr. Sinsi Kullanıcısının Web Sitesi
Prof. Dr. Sinsi tarafından gönderilmiş daha fazla mesaj bul