08-02-2012
			
							
		 | 
		
			 
			#7
			
		 | 
	
	| 
			
 
Prof. Dr. Sinsi
 
		
	
		
	
	 | 
	
	
	
	
		
		
			
			
				 
				Aksaray Gelenek Ve Görenekleri
			 
			 
			
		
		
		
		
             
							 HALlCILlK  
 
  
 
  
Çatal Höyük'te ortaya çıkarılan duvar resimlerinde; av, ölü törenleri yanında geometrik dokuma kumaş motiflerine rastlanmıştır  
  
Doğal ihtiyaçlardan doğan dokumacılık, çok eski çağlardan beri Aksaray'da sürdürülen bir uğraştır  Aksaray Acemhöyük (Sarıkaya Sarayı’nda) de yapılan kazılarda taban üzerinde küçük parçalar halinde ele geçen beyaz renkli keten bezin bir yüzüne altın iplikle koyu ve açık mavi fayans boncuklar işlenmiştir  Bez yangının etkisiyle bir curuf görünümünü almasına karşın M Ö 1800’lü yıllarda Aksaray’daki dokumacılığı göstermesi açısından son derece  önemli bir buluntudur  
  
 
  
 
  
 
  
 
  
Geleneksel Türk el sanatları içerisinde halı dokumacılığının ayrı bir yeri vardır  Orta Asya’da başlamış Türk-halı dostluğunun bugün Anadolu’da halen devam ettirildiği pek çok noktadan birisi de Aksaray yöresidir  Aksaray, Selçuklu devrinden beri ünlü bir halı merkezidir  Bu gelenek Osmanlılar devrinde de sürmüştür  
  
 Geleneksel Aksaray halı tarihi gelişimine ışık tutan müzemizde dört halı vardır  Bunlardan birisi 17  yüzyılda dokunmuştur  İkincisi 18  yüzyıldan kalmadır  Üçüncüsü Aksaray yöresinin "Yatak Halıları”nı andıran modeldir ve yine 18  yüzyılda dokumuştur  Aksaray geleneklerini taşıyan dördüncü halı ise 19  yüzyıl eseri olarak tarihlendirilmiştir  
  
Günümüz halıları adını verdiğimiz 1950 yıllarından beri devam eden Aksaray yöresi halıları ilimize bağlı "Ova Köyleri" (Armutlu, Yenikent, Eskil, Eşmekaya, Kutlu Köyü, Sultanhanı, Yeşilova) "Bayıraltı Köyleri" (Altınkaya, Ulukışla, Yeşiltepe) "Hasandağı Köyleri" Elmacık, Koçpınar, incesu, Karataş, Gözlükuyu, Taşpınar Kasabalarında dokunmaktadır  Dokunan bu halıların hammadesi yündür  Taşpınar halılarının atkı, çözgü ve düğüm iplerinin yün olması geleneği günümüze kadar titizlikle korunmuştur  Yün ipler doğal kök boyalarla, yenilerde de kısmen sentetik boyalarla boyanmaktadır  
  
Aksaray yöresi halılarında günümüze kadar gelen en eski nakış "Üç Göbekli Halı" bezemesidir  Günümüz Taşpınar halısı desenleri özgün bir karaktere sahiptir  Desenlerin büyük bir bölümünün nasıl ortaya çıktığı bilinmemektedir  Aksaray halıları "Taşpınar Halısı" ismiyle tanınmaktadır  Halılarımızda kaliteyi belirleyen bir öğe de düğüm sayılarıdır  Eski Taşpınar’larda 1OX1O cm2'lik alanda 40X45 düğüm vardır  Günümüzde elle eğrilmiş iple dokunan bir halıda 1OX1O cm2’de 30X35 düğüm görülmektedir  
  
Halılarımızda ana renkler koyu kırmızı ve koyu mavi (Iacivert)'dir  Bu renkler dışında yerel deyişle kırbız (al), yavşan yeşili (kına rengi), tetir (tarçın rengi), pisi tüyü (gri mavi), erikipi (krem) ve siyah da ana renk olarak kullanılır  
  
Taşpınar halıları taban, kelle, çift somya, minder, namazlık, yastık, heybe ve eğerlik örtüsü adı verilen çeşitlerde dokunmuştur   
  
Yörede bordürlere "ayak", dikdörtgen çerçeveye "sandık", sütunceye "sallama", köşe bağlantılarına "tug", üçgen köşelerdeki dar sulara "sızı" kompozisyonun merkezine yerleştirilen madalyona "göbek" adı verilir  
  
  Bir yüzey süslemesi olan halıda Taşpınar desenleri, motif/eri ve renkleri derinlik hissi uyandırarak sonsuzluk çağrısı yapar  Bu özelliğiyle engin Türk halı sanatından kopmadığını gösterir  
  
Geleneksel el sanatlarından bahsederken Aksaray'ımızda da bir zamanlar meşhur olup da şimdilerde kaybolmaya yüz tutmuş kimi sanatlardan bahsetmek yerinde olur  
 
						
         
		
	
		
		
		
        
		
		
		
		
		
	
	
	 | 
	| 
						
		
		
	 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 |