Prof. Dr. Sinsi
|
Müslüman Oluş Sıralarınıza Göre İlk Müslümanlar
BEŞİR B SA’D EL ENSÂRİ (R A)
Beşir b Sa’d b Salebe haris b Hazrec oğullarındandır Annesi Enise bint-i Halife b Adiyy’dir
Cahiliye döneminde yazı yazan pek az bulunurken Beşir b Sa’d yazı yazardı
Beir b Sad ikinci Akabe bey’atında bulunmuş; Bedir Uhud, Hendek ve diğer bütün savaşlara katılmıştır
Peygamberimizin vefatından sonra çıkan karmaşa içinde Hz Ebu Bekir’e ilk bey’at eden Beşir b Sa’d idi
Beşir b Sad Hz Ebu Bekir döneminde yapılan Aynet’temr savaşında şehit olmuştur
Allah (c c) ondan razı olsun
=================
ZİYAD B LEBİD EL ENSÂRİ (R A)
Ziyad b Lebid b Salebe, Ümeyye b Beyâza oğullarından-dır Annesi Amre bint-i Ubeyd b Matruf’tur
Ziyad b Lebid ikinci Akabe bey’atında hazır bulundu Be-dir, Uhud, Hendek ve diğer bütün savaşlara katıldı Muaviye b Ebu Süfyan döneminde vefat etti
Allah (c c) ondan razı olsun
===================
FERVE B AMR EL ENSARİ (R A)
Ferve b Amr b Vedka Beyâza oğullarındandır Annesi Rahime bint-i Nasi’ b Zeyd’tir
Ferve b Amr ikinci Akabe bey’atında hazır bulundu Bedir, Uhud, Hendek ve diğer bütün savaşlara katıldı
Kendisi son derece güvenilir bir kişi olduğundan peygam-berimiz onu Hayber ganimet malları üzerine memur etmiştir
Peygamberimiz Medine ürünlerinin takdir ve tahmin işle-rinde onu görevlendirirdi
Ferve b Amr yaptığı tahminlerde hiç şaşırmaz, daima isabet ederdi
Allah (c c) ondan razı olsun
=================
HALİD B KAYS EL ENSARİ (R A)
Halid b Kays b Malik Beyâza oğullarındandır Annesi Selma bint- Harise’dir
Halid b Kays ikinci Akabe bey’atında bulunan ensardandır
Bedir ve Uhud savaşlarına katılmıştır
Allah (c c) ondan razı olsun
=====================
ABBÂD B KAYS EL ENSARİ (R A)
Abbad b Kays b Amr, Zurayk oğullarındandır Annesi Havle bint-i Bişr’dir
Abbad b Kays ikinci Akabe bey’atında hazır bulunan ensardan olup Bedir ve Uhud savaşlarına katılmıştır
Allah (c c) ondan razı olsun
===============
EBU HALİD HARİS B KAYS EL ENSARİ (R A)
Haris b Kays b Halid, Zurayk oğullarındandır Annesi Kebşe bint-i Fake b Zeyd’tir
Haris b Kays’ın künyesi Ebu Halid’tir
Haris b Kays ikinci Akabe bey’atında hazır bulundu Be-dir, Uhud, Hendek ve diğer bütün savaşlarda hazır bulundu
Yemame savaşında aldı yaradan kurtulamayarak Hz Ömer devrinde vefat etti Bu nedenle Yemâme şehitlerinden sayıl-mıştır
Allah (c c) ondan razı olsun
=============
BERÂ B MA’RUR EL ENSARİ (R A)
Berâ b Ma’rur b Sahr, Selime oğullarındandır Annesi Rebâb bint-i Numan’dır
Berâ b Ma’rur Selime oğullarının ulusu ve seyidi idi
Berâ b Ma’rur ikinci Akabe bey’atında on iki kabile tem-silcisinden birisi olarak hazır bulunmuş, bey’at kapanış ko-nuşmasında:
-Hamd olsun Allah’a ki bize Muhammed aleyhisselam ile ve Onun Allah’tan getirdikleri ile ikramda bulundu
Bizler İslamiyet’e davet olunanların ahiri ve bu daveti ka-bullenenlerin ise ilki olup yüce Allah’ın davetine icap et ettik Dinledik ve itaat ettik
Ey Evs ve Hazrec cemaati! Allah sizleri dini ile şereflendir-miş bulunuyor Onun müjdesi olarak dinlemek boyun eğmek ve yardımlaşmak yolunu tutunuz Allah’a ve Allah’ın resulüne boyun eğiniz demişti
Peygamberimizle buluşmak üzere Mekke’ye giderken yol-da herkes Kudüs’e doğru yönelerek namaz kılarken Berâ b Ma’rur namazını Kâbe’ye yönelip kılmıştı
Berâ b Ma’rur bey’attan sonra hac mevsimi girince yanına geleceğine peygamberimizde vaat etmişti Fakat bu nasip ol-madı
Berâ b Ma’rur hicretten bir ay önce Safer ayında vefat etti Ölüm döşeğine düşünce:
-Malımın üçte birini dilediği gibi sarf etmesi için Resulallah’a veriniz Ben ona hac mevsiminde yanına gelece-ğim vaadinde bulunmuştum Görüyorsunuz ki o vaadimi ye-rine getiremeyeceğim Kabrimde ben Kâbe’ye doğru yönlendi-riniz ki Ona doğru gider gibi olayım diye vasiyet etti Ailesi tarafından vasiyeti yerine getirildi Diri ve ölü olarak Kâbe’ye yönelenlerin ilk oldu
Peygamberimiz Medine’ye teşrif edince yanında ashabı olduğu halde Berâ b Ma’rur’un kabrine gitti Kabri önüne ala-rak cenaze namazı kıldı ve kıldırdı Daha sonra da:
-Allah’ım! Onu yarlığa Ona rahmet et ve ondan hoşnut ol diye dua etti
Berâ b Ma’rur ölü ve diri olarak Kâbe’ye doğru yönelenle-rin ilki olduğu gibi peygamberimiz tarafından kabri üzerinde namaz kılınanların da ilki oldu
Allah (c c) ondan razı olsun
=================
BİŞR B BERÂ B MA’RUR EL ENSARİ (R A)
Bişr b Berâ b Ma’rur Selime oğullarındandır Annesi Huleyde bint-i Kays’tır
Bişr b Berâ b Ma’rur, Berâ b Ma’rur’un oğludur Peygam-berimiz tarafından babasının yerine Selime oğullarının ulusu ve seyidi konumuna getirilmiştir
Bişr b Berâ b Ma’rur iknci Akabe bey’atında hazır bulun-du Bedir, Uhud, Hendek ve Hayber savaşlarına katıldı Hayber’de peygamberimizle birlikte yediği zehirli davar etin-den zehirlenerek şehit oldu
Allah (c c) ondan razı olsun
====================
SİNAN B SAYFİ EL ENSARİ (R A)
Sinan b Sayfi Selime oğullarından olup Berâ b Ma’rur’un amca oğludur
Sinan b Sayfi’nin annesi Naile bint-i Kays’tır
Sinan b Sayfi ikinci Akabe bey’atında hazır bulundu Be-dir ve Uhud savaşlarına katıldı Uhud savaşında şehit oldu
Allah (c c) ondan razı olsun
===================
TUFEYL B NUMAN EL ENSARİ (R A)
Tufeyl b Numan b Hansa’ Selime oğullarındandır Annesi Hansa’ bint-i Riab’tır Sinan b Sayfi’nin amcaoğludur
Tufeyl b Numan ikinci Akabe bey’atında hazır bulunmuş-tur Bedir, Uhud ve Hendek savaşlarına katıldı Hendek sava-şında şehit oldu
Allah (c c) ondan razı olsun
==================
MA’KIL B MÜNZİR EL ENSARİ (R A)
Ma’kıl b Münzir b Serh Selime oğullarındandır İkinci Akabe bey’atına katılmış ensardan olup Bedir ve Uhud savala-rına katıldı
Allah (c c) ondan razı olsun
====================
YEZİD B MÜNZİR EL ENSARİ (R A)
Yezid b Münzir b Serh, Selime oğullarından olup Makıl b Münzir’in kardeşidir
Yezid b Münzir ikinci Akabe bey’atında hazır bulunmuş olup Bedir ve Uhud savaşlarına katılmıştır
Peygamberimiz onu Amir b Rebia ile kardeş yapmıştı
Allah (c c) ondan razı olsun
==================
MES’UD B YEZİD EL ENSARİ (R A)
Mes’ud b Yezid b Sübey Selime oğullarındandır
Mes’ud b Yezid ikinci Akabe bey’atında hazır bulundan ensardan olup bazı kaynaklara göre Bedir savaşına katılmış Hendek savaşında da şehit olmuştur
Allah (c c) ondan razı olsun
=====================
DAHHÂK B HARİSE EL ENSARİ (R A)
Dahhâk b Harise b Zeyd Selime oğullarındandır Annesi Hind bint-i Malik’tir
Dahhâk b Harise ikinci Akabe bey’atında hazır bulundu ve Bedir savaşına katıldı
Allah (c c) ondan razı olsun
====================
YEZİD B HARAM EL ENSARİ (R A)
Yezid b Haram b Sübey, Selime oğullarındandır Mes’ud b Yezid’in amcaoğlusudur
Yezid b Haram ikinci Akabe bey’atında bulunmuş bazı kaynaklara göre Bedir savaşına katılmıştır
Allah (c c) ondan razı olsun
=================
EBU ABDULLAH CEBBAR B SAHR EL ENSARİ (R A)
Cebbar b Sahr b Ümeyye Selime oğullarındandır Annesi Atike bint-i Hareşe hatundur
Cebbar b Sahr’ın künyesi Ebu Abdullah idi
Cebbar b Sahr ikinci Akabe bey’atında hazır bulundu Be-dir, Uhud, Hendek ve diğer bütün savaşlara katıldı
Kendisi çok güvenilir bir zat olduğundan peygamberimiz onu Hayber ve diğer yerlere ürün takdir ve tahmini için gön-derirdi
Cebbar B Sahr Hz Osman devrinde hicretin otuzuncu yı-lında Medine’de vefat etti
Allah (c c) ondan razı olsun
===================
TUFEYL B MALİK EL ENSARİ (R A)
Tufeyl b Malik b Hansa’ Selime oğullarından olup annesi Esma bint-i Kayn’dır
Tufeyl b Malik ikinci Akabe bey’atında bulunmuş ensardan olup Bedir ve Uhud savaşlarına katılmıştır
Allah (c c) ondan razı olsun
======================
EBU ABDULLAH KÂ’B B MALİK EL ENSARİ (R A)
Kâ’b b Malik b Ebi Kâ’b Selime oğullarındandır Annesi Leyla bint-i Zeyd künyesi Ebu Abdullah’tır
Kâ’b b Malik ikinci Akabe bey’atında bulunmuş olan ensardan olup İslamiyete şiirleriyle hizmet eden Medineli üç İslam şairlerinden birisi idi
Bu şairler:
1-Hassan b Sabit
2-Abdullah b Revâha
3- Kâ’b b Malik’tir
Kâ’b b Malik Bedir ve Tebük dışındaki bütün savaşlara katıldı Uhud savaşında on bir yerinden yaralandı Hicretin ellinci yılında yetmiş yedi yaşında olduğu halde vefat etti
Allah (c c) ondan razı olsun
====================
SÜLEYM B AMR (AMİR) EL ENSARİ (R A)
Süleym b Amr (Amir) b Hadide, Selime oğullarındandır Annesi Ümmü Süleym bint-i Amr’dır
Süleym b Amr (Amir) ikinci Akabe bey’atında bulunan ensardan olup Bedir ve Uhud savaşlarına katıldı ve Uhud sa-vaşında şehit oldu
Allah (c c) ondan razı olsun
====================
EBULMÜNZİR YEZİD B AMR (AMİR) EL ENSARİ (R A)
Yezid b Amr (Amir) b Hadide, Selime oğullarındandır Annesi Ümmü Süleym Zeynep bint-i Amr olup Süleym b Amr (Amir)’ın anne baba bir kardeşidir Künyesi Ebulmünzir idi
Yezid b Amr ikinci Akabe bey’atında bulundu Bedir ve Uhud savaşlarına katıldı
Allah (c c) ondan razı olsun
===================
EBULYESER KÂ’B B AMR EL ENSARİ (R A)
Ebulyeser Kâ’b b Amr b Abbâd Selime oğullarındandır Annesi Nüseybe bint-i Kays’tır
Ebulyeser Kâ’b b Amr ikinci Akabe bey’atında bulundu Bedir, Uhud, Hendek ve diğer bütün savaşlarda bulundu
Hicretin elli beşinci yılında Medine’de vefat etti
Şişman, kısa boylu, büyük karınlı bir Zat idi
Allah (c c) ondan razı olsun
=======================
SAYFÎ B SEVAD EL ENSÂRİ (R A)
Sayfî b Sevad b Abbad Selime oğullarındandır
Sayf b Sevad ikinci Akabe bey’atında hazır bulunmuş ve Bedir savaşına katılmıştır
Allah (c c) ondan razı olsun
=================
SA’LEBE B GANEME (ANEME) EL ENSARİ (R A)
Salebe b Ganeme (Aneme) b Adiyy Selime oğullarından-dır Annesi Cüheyre bint-i Kayn’dır
Salebe b Ganeme (Aneme) ikinci Akabe bey’atında hazır bulunuş olan ensardan olup Bedir, Uhud, Hendek savaşlarına katılmış, Hendek savaşında şehit olmuştur
Allah (c c) ondan razı olsun
=====================
AMR B GANEME(ANEME) EL ENSARİ (R A)
Amr b Ganeme (Aneme) b Adiyy, Selime oğullarındandır Salebe b Ganeme (Aneme)nin kardeşidir
Amr b Ganeme ikinci Akabe bey’atında hazır bulunmuş ensardan olup Bedir savaşına katılmıştır
Allah (c c) ondan razı olsun
================
ABS B ÂMİR EL ENSARİ (R A)
Abs b Amir b Adiyy Selime oğullarından olup Salebe b Ganeme (Aneme) ve Amr b Ganeme (Aneme) le amca çocuk-larıdır Annesi Ümmülbenin bint-i Züheyr’dir
Abs b Amir ikinci Akabe bey’atında hazır bulunmuş olup Bedir ve Uhud savaşlarına katılmıştır
Allah (c c) ondan razı olsun
==================
EBU YAHYA ABDULLAH B ÜNEYS EL ENSARİ (R A)
Abdullah b Üneys b Es’ad Selime oğullarındandır Kün-yesi Ebu Yahya’dır
Abdullah b Üneys ikinci Akabe bey’atında hazır bulun-muş olan ensardan olup Uhud ve ondan sonraki savaşlara ka-tılmıştır
Abdullah b Üneys çok becerikli, hareketli bir kişi idi
Peygamberimiz dayandığı asasını ona verip:
-Ey Yahya’nın babası! Bu kıyamet günü aramızda bir ala-mettir buyurmuş, o da öldüğü zaman bu asayı kefeninin içine konulmasını emir ve tavsiye etmiştir
Abdullah b Üneys hicretin elli dördüncü yılında Medi-ne’de vefat etti
Allah (c c) ondan razı olsun
==================
HALİD B AMR EL ENSARİ (R A)
Halid b Amr b Adiyy Selime oğullarındandır İkinci akabe bey’atında hazır bulunmuş ensardan olup bazı kaynaklarda Bedir savaşına katıldığı rivayet edilmektedir
Allah (c c) ondan razı olsun
==================
EBU CABİR ABDULLAH B AMR B HARAM (R A)
Abdullah b Amr b Haram Selime oğullarındandır Annesi yine Selime oğullarından Rebab bint-i Kays’tır
Abdullah b Amr b Haram’ın künyesi Ebu Cabir’dir
Abdullah b Amr b Haram ikinci Akabe bey’atında hazır bulundu On iki kabile temsilcisinden birisi olarak seçildi Bedir ve Uhud savaşlarına katıldı Uhud savaşında şehit oldu
Uhud savaşında şehit olduğu zaman yakın dostu olan Amr b Cemuh ile aynı kabre gömüldüler
Abdullah b Amr b Haram yüzündeki yar nedeniyle şehit olmuştu Gömüleceği zaman yaralı yüzü üzerinde bulunan eli çekildiğinde yarasından kan akmaya başladığı, eli yüzüne ko-nulunca kanamanın durduğu görülmüştür
Kırk altı yıl sonra kabri açıldığında cesedinde en küçük bir değişikliğin olmadığı görülmüştür
Bu konuda peygamberimiz:
-Abdullah b Amr şehit olduğu zaman anı yüce Allah Onu bizzat karşısına alarak onunla konuştu Ne dilerse kendisine verileceğini söyledi Abdullah b Amr’da tekrar şehit olmak üzere dünyaya geri çevrilmesini diledi Fakat Cenab-ı Hakkın daha önceden şehitlerin geri gönderilmeyeceği hakkında hükmü vardı Bunun üzerine Abdullah b Amr:
-Öyle ise Ya Rab! Şu durumumu gerimde bulunanlara teb-liğ buyur dileğinde bulundu
Bunun üzerine Cenab-ı Hak:
-Allah yolunda öldürülenleri sakın ölüler sanma!
Onlar Rableri katında diridirler ve rızıklanırlar mealindeki 169uncu ayeti inzal buyurdu
Abdullah b Amr b Haram kızıl benizli, başının en tepesi tüysüz, orta boylu bir Zat idi
Allah (c c) ondan razı olsun
=====================
EBU ABDULLAH CABİR B ABDULLAH EL ENSARÎ (R A)
Cabir b Abdullah b Amr b Haram Selime oğullarındandır Annesi Nüseybe bint-i Ukbe’dir Künyesi Ebu Abdullah’tır
Cabir b Abdullah ikinci Akabe bey’atında babası Abdullah b Amr b Haram ile birlikte hazır bulundu Bedir ve Uhud sa-vaşları dışında on dokuz savaşa katılmıştır
Cabir b Abdullah doksan dört yaşında bulunduğu sıralar-da Medine’de vefat etti Cenaze namazını Medine valisi olan Eban b Osman kıldırdı
Cabir b Abdullah peygamberimize çok yakındı Bu neden-le kendisi bin beş yüz kırk hadis rivayet etmiştir
Allah (c c) ondan razı olsun
===============
MUAZ B AMR B CEMUH EL ENSARİ (R A)
Muaz b Amr b Cemuh Selime oğullarındandır Annesi Cabir b Abdullah’ın halası Hind bint-i Amr b Haram’dır
Muaz b Amr ikinci Akabe bey’atında hazır bulunan ensardan olup Bedir savaşına katılmış, bu savaşta Ebu Cehil bacağından vurup yere düşürmüştür
Muaz b Amr Hz Osman döneminde Medine’de vefat etti
Allah (c c) ondan razı olsun
==============
SABİT B CIZ’ (SALEBE) EL ENSARİ (R A)
Sabit b Cız’ (Salebe) Selime oğullarındandır Annesi beni Uzrelerden Ünas bint-i Sa’d’tır
Sabit b Cız’ (Salebe) ikinci Akabe beyatında hazır bulun-du Bedir, Uhud Hendek ve diğer bütün savalarda katıldı Taif muhasarasında şehit oldu
Allah (c c) ondan razı olsun
=================
EBU CABİR ABDULLAH B AMR B HARAM (R A)
Abdullah b Amr b Haram Selime oğullarındandır Annesi yine Selime oğullarından Rebab bint-i Kays’tır
Abdullah b Amr b Haram’ın künyesi Ebu Cabir’dir
Abdullah b Amr b Haram ikinci Akabe bey’atında hazır bulundu On iki kabile temsilcisinden birisi olarak seçildi Bedir ve Uhud savaşlarına katıldı Uhud savaşında şehit oldu
Uhud savaşında şehit olduğu zaman yakın dostu olan Amr b Cemuh ile aynı kabre gömüldüler
Abdullah b Amr b Haram yüzündeki yar nedeniyle şehit olmuştu Gömüleceği zaman yaralı yüzü üzerinde bulunan eli çekildiğinde yarasından kan akmaya başladığı, eli yüzüne ko-nulunca kanamanın durduğu görülmüştür
Kırk altı yıl sonra kabri açıldığında cesedinde en küçük bir değişikliğin olmadığı görülmüştür
Bu konuda peygamberimiz:
-Abdullah b Amr şehit olduğu zaman anı yüce Allah Onu bizzat karşısına alarak onunla konuştu Ne dilerse kendisine verileceğini söyledi Abdullah b Amr’da tekrar şehit olmak üzere dünyaya geri çevrilmesini diledi Fakat Cenab-ı Hakkın daha önceden şehitlerin geri gönderilmeyeceği hakkında hükmü vardı Bunun üzerine Abdullah b Amr:
-Öyle ise Ya Rab! Şu durumumu gerimde bulunanlara teb-liğ buyur dileğinde bulundu
Bunun üzerine Cenab-ı Hak:
-Allah yolunda öldürülenleri sakın ölüler sanma!
Onlar Rableri katında diridirler ve rızıklanırlar mealindeki 169uncu ayeti inzal buyurdu
Abdullah b Amr b Haram kızıl benizli, başının en tepesi tüysüz, orta boylu bir Zat idi
Allah (c c) ondan razı olsun
=====================
EBU ABDULLAH CABİR B ABDULLAH EL ENSARÎ (R A)
Cabir b Abdullah b Amr b Haram Selime oğullarındandır Annesi Nüseybe bint-i Ukbe’dir Künyesi Ebu Abdullah’tır
Cabir b Abdullah ikinci Akabe bey’atında babası Abdullah b Amr b Haram ile birlikte hazır bulundu Bedir ve Uhud sa-vaşları dışında on dokuz savaşa katılmıştır
Cabir b Abdullah doksan dört yaşında bulunduğu sıralar-da Medine’de vefat etti Cenaze namazını Medine valisi olan Eban b Osman kıldırdı
Cabir b Abdullah peygamberimize çok yakındı Bu neden-le kendisi bin beş yüz kırk hadis rivayet etmiştir
Allah (c c) ondan razı olsun
===============
MUAZ B AMR B CEMUH EL ENSARİ (R A)
Muaz b Amr b Cemuh Selime oğullarındandır Annesi Cabir b Abdullah’ın halası Hind bint-i Amr b Haram’dır
Muaz b Amr ikinci Akabe bey’atında hazır bulunan ensardan olup Bedir savaşına katılmış, bu savaşta Ebu Cehil bacağından vurup yere düşürmüştür
Muaz b Amr Hz Osman döneminde Medine’de vefat etti
Allah (c c) ondan razı olsun
==============
SABİT B CIZ’ (SALEBE) EL ENSARİ (R A)
Sabit b Cız’ (Salebe) Selime oğullarındandır Annesi beni Uzrelerden Ünas bint-i Sa’d’tır
Sabit b Cız’ (Salebe) ikinci Akabe beyatında hazır bulun-du Bedir, Uhud Hendek ve diğer bütün savalarda katıldı Taif muhasarasında şehit oldu
Allah (c c) ondan razı olsun
=================
EBU SABİT SA’D B UBÂDE EL ENSARİ (R A)
Sa’d b Ubâde b Düleym Hazrec oğullarındandır Annesi Amret’el’Salise bint-i Mes’ud’tur KÜnyesi Ebu Sabit’tir
Araplar arasnda yazı yazan pek az bulunurken Sa’d b Ubâde yazı yazardı İyi yüzme bilir, iyi ok atardı Bu nedenle kamillerdendi
Sa’d b Ubâde çok cömert bir aileye mensuptu Kendisi de çok cömert bir insandı
Sa’d b Ubâde’nin dedesi Düleym köşklerinden bir köşkün üzerinden:
-Ey Ahali! Et, yağ isteyen Düleym b Harise’nin köşküne gelsin diye nida ettirir; isteyene et, isteyene yağ dağıtırdı
Düleym her sene Menat putuna on deve kurban ederdi
Düleym ölünce oğlu Ubade halka aynı şekilde nida ettirdi, isteyene et, isteyene yağ dağıttırdı Müslman oluncaya kadar Menat putu adına her sene on deve kurban etmeye devam etti
Bu dededen oğula, oğuldan toruna devam edip gitti Ubâde’nin oğlu Sa’d da dedesi ve babası gibi çok cömert bir kişi idi
Sa’d b Ubâde hicretten sonra peygamberimize her gece bir çanak içinde etle veya sütle veya sirkeli zeytın yağı ile yapılmış tirit yemeği gönderirdi Bazı geceler ashab-ı suffadan seksen yoksulu evine götürüp doyurduğu da olurdu
Sa’d b Ubâde ikinci Akabe beyatında on iki kabile temsil-cisinden birisi olarak hazır bulunmuş olan ensardan olup baş-ta Uhud ve Hendek olmak üzere bütün savaşlara katılmıştır
Peygamberimizin vefatından sonra Hz Ebu Bekir’e rakip olarak beyat etmeyip Şama hicret etmiş, Hz Ömer’in halifeliği sırasında Havran’da vefat etmiştir
Allah (c c) ondan razı olsun
=================
MÜNZİR B AMR EL ENSARİ (R A)
Münzir b Amr b Huneys Hazrec oğullarındandır Annesi Selime oğullarından Hind bint-i Münzir’dir
İslamiyet’ten önce Araplar arasında yazı yazan pek az bu-lunurken Münzir b Amr yazı yazardı
Münzir b Amr ikinci Akabe beyatında on ik kalbe temsicisinden birisi olrak bulunmuş olan ensardandır Bedir, Uhud savaşlarına katıldı Bir-i Maune’de müşrikler tarafından kuşatılarak arkadaşları ile birlikte şehit edilmiştir
Allah (c c) ondan razı olsun
==================
ÜMMÜ ÜMÂRE NESİBE EL ENSARİ (R ANHA)
Ümmü Ümâre Nesibe bint-i Kâ’b b Amr Mazin b Neccar oğulları kadınlarındandır Annesi Rebab bint-i Abdullah b Habib’tir
Ümmü Ümâre Nesibe hatun ikinci Akabe beyatında hazır olan iki ensar kadınlarından biri olup Uhud, Hayber, Huneyn savaşlarına katılmış; Uhud savaşında önce yaralıları sulamak istemiş, Müslümanların bozguna uğradığını görünce kocası ve oğulları ile peygamberimizn önünde savaşmış ağır yaralar al-mıştır
Bu konuda peygamberimiz:
-Uhud günü sağıma soluma döndükçe ancak Ümmü Umare’nin savaştığını görürdüm buyurmuştur
Ümmü Ümâre Nesibe hatun peygamberimizn vefatından sonra Müseylemetülkezzab’ın üzerine gönderilen İslam ordu-sunda da bulunup savaşmış, bu savaşta on iki yerinden kılıç ve mızrak yarası almıştır
Allah (c c) ondan razı olsun
================
ÜMMÜ MENİ’ ESMA EL ENSÂRİ (R ANHA)
Ümmü Meni’ Esma bint-i Amr b Adiyy Selime oğulları kadınlarındandır
Ümmü Meni’ Esma hatun iknci Akabe beyatında hazır bu-lunan ensar kadınlarından birisidir
Allah (c c) ondan razı olsun
=================
ÜMMÜ MABED ATİKE BİNT-İ HALİD EL HUZAİYYE (R ANHA)
Ümmü mabet peygamber efendimizin hicreti sırasında ya-nındakilerle birlikte çadırına uğradığı ve misafiri olduğu ka-dın sahabidir
Peygamber efendimiz hicret sırasında Kudeyd’in içlerinde bulunan Müşellel’e geldiklerinde Ümmü Mabed’in çadırını gördü ve ona misafir olmak istedi
Ümmü Mabed akıllı iffetli ve güçlü bir kadındı Çadırını yukarıda andığımız Kudeyd’te Müşellel denilen bir dağın ete-ğine kurmuştu Kıtlık ve kuraklık yıllarında bu çadırının önünde oturur, gelip geçen yolcuların su ve yiyecek ihtiyaçla-rını karşılamaya çalışırdı
Kılavuzu Abdullah b Uraykıt kafileyi et, süt ve hurma satın almak üzere onun çadırına doğru götürdü Fakat Ümmü Mabed’in yanında istediklerinden hiçbir şey kalmamıştı
Kuraklık ve kıtlık zamanlarından halk yanına sıkça uğrar neyi var neyi yoksa alıp, tüketirlerdi
Ümmü Mabed çaresizlikle:
-Vallahi elimde bir şey bulunsaydı ihtiyaçlarınızı gidermek için ikram ederdim Fakat elimde hiç bir şey yoktur dedi
Bunun üzerine peygamberimiz:
-Ey Ümmü Mabed! Yanında süt bulunur mu? Diye sordu
Ümmü Mabed olumsuz manada başını sallayarak:
-Vallahi sütümde yoktur Davarlarımın hepside kısırdır dedi
Peygamberimiz çadırın yanında arık bir koyun gördü O koyunu göstererek:
-Ey Ümmü Mabed! Şu koyun nedir? Diye sordu
Ümmü Mabed:
-Vallahi o sürümdeki arık bir koyundur Dermansız ve güçsüz olduğundan sürüden ayrı kalmıştır dedi
Bunun üzerine peygamberimiz:
-Bu koyun sütlü bir koyun mudur? Diye sordu
Ümmü Mabed yine olumsuz yönde başını sallayıp:
-Vallahi o bir damla süt vermekten mahrum bir koyundur dedi
Peygamberimiz:
-Ey Ümmü Mabed! Sen onu sağmama izin ver belki Allah (c c) bizlere süt nasip eder buyurdu
Ümmü Mabed:
-Anam babam sana feda olsun Sen onda süt bulabileceğini sanıyorsan sağ dedi
Peygamberimiz koyunu getirtti Arkasına çömelip bacakla-rını ayırdı Besmele çektikten sonra memelerini eliyle birkaç kere sığadı Daha sonra:
-Ey Allah’ım! Şu kadının koyununu bereketli kıl diye dua etti Dua bitince koyunun memeleri sütle dolup taştı Peygam-berimiz büyükçe bir kap getirterek sütü içine sağdı Kabı iyice doldurdu Kaptaki süt beş on kişiye yetecek kadar çoktu
Sütten önce Ümmü Mabed kanıncaya kadar içti Ümmü Mabed’ten sonra peygamberimizin yol arkadaşları kanıncaya kadar içtiler En son peygamberimiz içtikten sonra:
-Kavmin suvarıcısı en son içer buyurdu
Hava son derece sıcaktı Susadıkça peygamberimizin sağ-dığı sütten kanasıya kadar içtiler Bu ara Ümmü Mabed bir koyun getirerek kesti, etini pişirdi Pişen eti peygamberimiz ve yoldaşlarına ikram etti Onlar etten doyuncaya kadar yediler Ümmü Mabed pişirdiği etten yol azığı olarak koydu Etin çoğu kendilerine kaldı
Peygamberimiz gitmeden önce:
-Ey Ümmü Mabed! Rabbim senin için şu koyunu mübarek ve bereketli kılmıştır Sen onu sakın kesme Rabbimin izin verdiği zamana kadar sen onun sütünden faydalanıp dur bu-yurdu
Gerçektende bu koyun hicretin on sekizinci yılındaki ku-raklığa kadar kalmış, yeryüzünde az veya çok bir şey kalma-mışken Ümmü Mbed ailesi bu koyundan süt sağıp durmuş-lardır
Peygamberimiz ve yanındakiler ayrılıp gittikten sonra Ebu Mabed geldi Kaptaki sütü görünce şaşırdı Ümmü Mabed’e:
-Vallahi ben burada şaşılacak bir şey görüyorum Koyunlar kısır ve uzaktalar Yakınlarda ise sütü sağılır bir hayvan yok Ey Ümmü Mabed! Bu süt nereden geldi? Diye sordu
Ümmü Mabed sevinçle:
-Vallahi çadırımıza mübrek bir zat uğrayıp şöyle, şöyle yapmıştır Bu süt ondan kalmadır deyip peygamberimizi ve yaptıklarını anlattı
Bunun üzerine Ebu Mabed:
-Vallahi o kutlu zat Kureyşîler dört bir yerde arayıp dur-dukları zat olsa gerektir Sen gördüğün ve konukladığın o Zatı bana tarif et dedi
Ümmü Mabed:
-Çadırıma konuk olan Zat öyle bir Zattı ki güzelliği ve ulu-luğu besbelli idi Güzel huylu idi Kendisinde ne karın büyük-lüğü, ne de baş küçüklüğü vardı
O çok biçimli ve güzel çehreli idi Gözlerinde siyahlık, kir-piklerinde çokluk, sesinde nezaket vardı
Gözlerinin akı pek ak, karası pek kara idi ve kudretten sürmeliydi
Boynunda uzunluk ve yükseklik, sakalında sıklık vardı
Sustuğu zaman kendisinde bir vakar ve ağırbaşlılık, ko-nuştuğu zamanda güler yüzlülük görülmekte, sözleri dizilmiş inciler gibi ağzından tatlı, tatlı dökülmekte idi
Sözleri açık ve hak ile batılı ayırıcıydı Ne acizlik sayılacak derecede az, ne de boş ve gereksiz sayılacak kadar çoktu
Uzaktan bakılınca kendisi insanların en heybetlisi idi Ya-kınına gelinince herkesten daha tatlı ve çekici idi
Kendisi orta boylu olup, boyu ne hoşa gitmeyecek de- recede uzun, ne de göz hâkir görerek başkasına bakacak dere-cede kısa idi Sanki o bir fidandı İki fidan arasında bitmiş, parlaklığı ve yeşilliğiyle diğerine üstün gelmişti
Onun yanında bazı yoldaşları vardı Bir şey söylediğinde onlar dinlerler, verdiği emri yerine getirmeye koşuşurlardı
Kendisi ekşi ve asık yüzlü değil, güleçti
O kimseyi azarlamaz ve kınamazdı dedi
Ebu Mabed heyecanla atılarak:
-Vallahi bu zat Mekke’deki işi bize anlatılmış olan Kureyşîlerin sahibi olan zattır
Ey Ümmü Mabed!
Eğer ben kendisine rastlamış olsaydım arkadaşlığına kabul edilmemi dilerdim Yinede bir yolunu bulursam muhakkak bu dediğimi yapacağım dedi
Ümmü Mabed hicretten sonra Allah’ın dilediği kadar bir zaman Kudeyd’te kaldı Daha sonra küçük oğlunu yanına ala-rak Medine’ye geldi Peygamberimiz o sıralarda Müslümanlara hitap etmekteydi Ümmü Mabed Resulallahın yanına gelerek Müslüman oldu
Allah (c c) ondan razı olsun
==========================
EBU MABED EKSEM B CEVN(ABDÜLUZZA) (R A)
Ebu Mabed Eksem b Cevn(Abduluzza) Huzaalardandır Kendisi Ümmü Mabedin kocası idi
Peygamberimizin sütsüz koyunda süt çıkarma mucizesini görünce peşlerinden gitti ve kafileye Rim vadisinde yetişti Beyat etti Müslüman olarak geri döndü
Ebu Mabed sık, sık Medine’ye gider gelirdi Peygamberi-miz bir gün ona:
-Ey Eksem! Araplara tapmaları için putları ilk getiren Amr b Luhay’ı cehennemde bağırsaklarını sürürken gördüm de onun kadar sana benzeyen, senin kadarda onu benzeyen bir kimse görmedim buyurmuştu
Bunun üzerine Ebu Mabed:
-Ya Resulallah! Bu benzeyişin bana zarar vermesinden kor-kuyorum dedi
Bunun üzerine peygamberimiz:
-Ey Eksem! Amr b Luhay’a benzediğin için sakın korkma Sen müminsin, o ise kafirdir O İsmail b İbrahim’in (a s ) di-nini ilk değiştiren, putlar diken; bahîre, saîbe, vasîle hâmî bid’atlerini ihdas eden, bu nedenle cehenneme atılan bir kim-sedir buyurdu
Allah (c c) ondan razı olsun
==================
SÜRAKA B MALİK B CUŞ’UM EL MÜDLİCİ (R A)
Süraka b Malik b Cuş’um Müdlıc oğullarındandır Kün-yesi Ebu Süfyan’dır Kendisi Müdlic oğullarının ileri gelenle-rindendi
Peygamberimiz ve yanındakiler hicret sırasında Müdlic oğullarının yurduna gelmişlerdi Müşriklerse onları dört bir yanda aramaktaydılar Dört bir yana haberciler göndermişlerdi Bu nedenle Mudlic oğulları peygamberimizin ve yanında-kilerin arandıklarından haberdardılar
Peygamberimiz ve yanındakilerin arandıkları haberini geti-ren elçi Müdlic oğullarına peygamberimizle Ebu Bekir’den her birini öldüren veya esir eden kimseye mükâfat olarak yüzer deve vereceği haberini de getirmişti Süraka b Malik ise bu sırada Müdlic oğulları meclislerinden bir mecliste bulunmak-taydı Bu sırada içeri giren bir Müdlicî Süraka’nın yanına ge-lip:
-Ey Süraka! Ben biraz önce sahile doğru giden birkaç yolcu gördüm Sanırım onlar Muhammed ile ashabıdır dedi
Süraka b Malik adamın gördüklerinin peygamberimiz ve arkadaşları olduğunu hemen anlamıştı Fakat kaçakları yaka-layanların çok olması elde edilecek mükafatın bölünmesi, da-ha az pay almaları demekti Bu nedenle bu haberi getiren adama başıyla sus işareti yaptıktan sonra meclistekilere:
-Senin gördüğün kişiler Kureyşilerin aradıkları değildir Sen filan kişileri görmüş olmalısın Onlar az önce yitik devele-rini aramak üzere söylediğin yöne doğru geçip gittiler dedi
İşareti alan adamda onu tasdikledi
-Evet zannederim az görmüş olduğum kişiler o söyledikle-rindi dedi
Süraka diğerleri anlamasın diye biraz oyalandıktan sonra meclisten ayrılıp evine gitti Cariyesine:
-Hemen atımı hazırla ve şu yüksek tepenin ardında beni bekle diye emretti
Cariyesi atını hazırlarken zırhını giyindi silahlarını kuşan-dı
Öteden beri şüpheli işlere kalkışmadan önce fal oku çek-mek Arapların adetlerinden birisiydi Süraka’da fal oklarını çıkardı Yapacağı işten zarar görüp görmeyeceğini anlamak için fal oku çekti Fakat fal oku olumsuz çıktı Fakat ümidini yitirmedi Kaçakları yakalayıp Kureyşilere teslim edince mü-kâfat olarak elde edeceği develeri düşündü Ayrıca bu işi ba-şarması kendisine Araplar arasında çok büyük bir itibarda sağlayacak, adı yer yerde övgüyle anılıp duracaktı
Bütün bu düşünceler Süraka’yı gayrete getirdi Hemen kar-gısını kapıp alarak başkaları görmesin diye evinin arka kapı-sından çıktı Kargısının demir ucunu parıldayıp dikkat çek-mesin diye yerde sürüyerek ilerledi
Cariyesi emrettiği gibi atını hazırlayıp yüksek tepenin ar-dına getirmişti Hemen üzerine atlayıp dörtnala kaldırdı Yük-sek tepenin zirvesine ulaştığında kafileyi gördü Seslerini işi-tecek kadar kendilerine yaklaştı
Ebu Bekir her zaman yaptığı gibi sık, sık ardına dönüp bakmakta etrafı kontrol etmekteydi ki atını dörtnala kaldırmış Süraka’yı gördü
Korku ve telaşla peygamberimize dönerek:
-Ya Resulallah! Şu bizi arayan süvarilerden bir süvaridir O bize yetişmiş bulunuyor dedi
Peygamberimiz:
-Ya Ebu Bekir! Telaş edip mahzun olma! Muhakkak ki Al-lah (c c) bizimledir buyurdu
Fakat Ebu Bekir kendi nefsinden çok peygamberimizi dü-şünüyor onun için korkup telaşlanıyordu Bu nedenle ağlaya-rak:
-Ya Resulallah! Şu süvari bizi aramaktadır ve neredeyse yetişmek üzeredir dedi
Onun ağladığını gören peygamberimiz:
-Ey Ebu Bekir! Sen niye ağlıyorsun? Diye sordu
Ebu Bekir:
-Ya Resulallah! Vallahi ben kendim hakkında ağlamıyo-rum Ben sana bir zarar gelecek diye ağlamaktayım dedi
Bunun üzerine peygamberimiz arkasına döndü Dörtnala üzerlerine gelen Süraka’ya bakıp:
-Allah’ım! Şu üzerimize gelen süvariye karşı dilediğin şeyle bize kafi ol Onun şerrini üzerimizden def et diye dua etti
Peygamberimiz duasını henüz bitirmişti ki Süraka’nın atı tökezleyip kapandı Süraka’da yere yuvarlandı Atı cins bir attı Süraka böyle bir şey beklemiyordu Bu nedenle hemen fal oklarını çıkarıp tekrar çekti Fakat çektiği ok yine olumsuzdu Fakat o çıkan fala uymadı
Bu ara kapaklanana at doğrulmuştu Süraka tekrar atına atlayıp dörtnala kaldırdı Birkaç adım sonra at yine kapaklan-dı Süraka yine yere yuvarlandı Süraka yine fal okarını çıkarıp fal çekti fal yine olumsuz çıktı Fakat o fala yine uymadı Kapaklanan atı tekrar doğrulmuştu Süraka üzerine atlayıp tekrar dörtnala kaldırdı Kafileye iki üç mızrak boyu yaklaştı Peygamberimiz ardına dönüp bakmıyordu fakat Ebu Bekir telaş ve korku ile sık, sık ardına bakıp duruyordu Ebu Be-kir’in yüreği ağzına gelmişti ki peygamberimizin sesini tekrar duydu Peygamberimiz Allah’a (c c) kendilerin koruması için dua ediyordu Birden Süraka’nın dörtnala kalkmış atının ön ayakları kumlara batıverdi At deprendikçe daha çok kumlara battı sonunda bu batış dizlerine erişti Süraka’da attan yere yuvarlandı Süraka fırlayıp kalktıktan sonra atının dizginle-rinden tutup battığı kumdan çıkarmaya çıkardı Fakat ne atın, ne de Süraka’nın çabaları bir fayda vermedi, at battığı yerden çıkamadı Ve bu anlarda zarar vermeye çalıştığı zatın Allah (c c) tarafından korunduğuna kanat getirdi Ona bir zarar ver-mesinin mümkün olmadığını bu aralarda anladı Hemen iki kolunu da yukarı kaldırarak:
-El aman! Ben Süraka b Cuşum’um Bana bakıp aman veri-niz Ben sizinle konuşmak istiyorum Vallahi ben size ne ezi-yet edeceğim ne de benden size hoşlanmadınız bir şey gele-cektir
Ya Muhammed! Anladım ki şu başıma gelenler senin işin-dir Dua et de Allah (c c) şu içinde bulunduğum durumdan beni kurtarsın Üzerime borç olsun ki vallahi ben arkamdan gelenlere halinizi gizleyeceğim İşte ok torbam Bu oklardan bir ok al Sen filan yerde bulunan develerimin ve davarlarımın yanına uğra Onlardan neye ihtiyacın varsa al diye bağırdı
Peygamberimiz:
-Ey Süraka! Benim develere ve davarlara ihtiyacım yok Deve ve davar sürülerin senin olsun buyurduktan sonra dua etti Duanın bitiminde, bütün çabalarına rağmen bir türlü kur-tulamayan at yerinde silkindi Kurtulup düze çıktı Atın kuma gömülen dayağının izinden bir duman çıkıp ağır, ağır göğe doğru yükseldi
Süraka peygamberimize:
-Ya Muhammed! Kavmin seni öldürülmen veya esir edil-men için diyet miktarı kadar deve vaat etti Onlar seni dört bir yanda aramakta ve aratmaktadırlar dedi Kureyşilerin kendisi-ne ve arkadaşlarına neler yapmak istediklerini haber verdi
Süraka onlara yol azığı vermek istedi ise de peygamberimiz kabul etmedi
Peygamberimiz Ebu Bekir’e:
-Ey Ebu Bekir! Şu kişiye söyle Bizim onun malına ihtiya-cımız yoktur Onun bizden bir isteği var mıdır? Varsa bildirsin buyurdu
Ebu Bekir peygamberimizin sözlerini Süraka’ya aktardı
Süraka doğrudan peygamberimize:
-Ey Muhammed! Vallahi senin üzerinde bulunduğum şu iş çok büyük bir iştir Muhakkak ki şanın çok yüce olacaktır Sen bana aramızda bir alamet, bir işaret olmak üzer bir yazı bir amanname yazıp ver dedi
Peygamberimiz Ebu Bekir’e:
-Ya Ebu Bekir! Sen istediği amannameyi yaz buyurdu
Amir b Füheyre okuma yazma bilen ashaptandı Ebu Be-kir’de ona:
-Ya Amir! Sen şu kişiye Resulallahın emrettiği amannameyi yaz ve ona ver dedi
Amir b Füheyre’de amannameyi bir deri parçasına yazıp Ebu Bekir’e verdi Ebu Bekir de onu Süraka’ya doğru attı
Süraka amannameyi alınca:
-Ya Resulallah! Ey Allah’ın peygamberi! Sen ne dilersen bana emret dedi
Resulallahta:
-Ey Süraka! Sen şu bulunduğun yerde dur Arkamızdan gelecek hiçbir kimseyi bırakma diye emretti
Günün başında peygamberimiz bir numaralı düşmanların-dan olan Süraka b Cuşum günün sonunda silahlı koruyucusu olup çıkmıştı
Süraka b Cuşum yurduna doğru dönüp giderken peygam-berimiz ona:
-Ey Süraka! Sen kisranın bileziklerini koluna takacağın, kemerini kuşanacağın ve tacını başına koyacağın zaman nasıl olacaksın? Diye sordu
Süraka b Cuşum şaşırarak:
-Ya Resulallah! Şu andığın kişi kıralar kralı Kisra b Hür-müz müdür? Diye sordu
Peygamberimizde:
-Ey Süraka! Evet! Bir gün gelecek Fars beldeleri fethedile-cek serveti de iğtinam edilecektir Bunu bana şanı yüce Allah müjdeledi buyurdu
Nitekim İran fethedilip Kisranın bilezikleri, kemeri ve tacı Medine’ye getirildiğinde Halife olan Hz Ömer onları Süraka’ya taktı Sonrada:
-Ey Süraka! Ellerini kaldırıp Allah-ü Ekber; hamt olsun O Allah’a ki bunları; ben insanların rabbiyim diyen Kisra b Hürmüz’den soyup Müdlic oğullarından Süraka b Malik B Cuş’um bedevisine takındırdı de buyurdu
Süraka’da Hz Ömer’in dediğini yaptı Kisranın bilezikle-rini taktı, kemerini kuşandı, tacını başına koydu Yıllar önce peygamberimizin müjdelediği bir müjde böylece gerçekleşmiş oldu
Peygamberimizin içinde bulunduğu kafile Medine’ye doğ-ru ilerlerken Süraka rastladığı herkese:
-Ben sizin adınıza burada olanlara kafi geldim Aradıkları-nız buralarda değildir Siz onları başka yerlerde arayın diyor onları geri çeviriyordu
Süraka b Malk b Cuşum’un eli boş gelmesi üstelik pey-gamberimizi ve yanındakileri arayanlara engel olmaya çalış-ması Ebu Cehil’i kuşkulandırmıştı Bir ara onun Müslüman olmuş olmasından korktu Söylediği beyitlerle onu kötüleme-ye, halkın gözünden düşürmeye çalıştı Bunun üzerine Süraka Ebu Cehil’e manzum bir cevap verdi Bu cevabında şöyle di-yordu:
-Ey Hakem’in babası! Sen benim atımın ayakları yer battığı zaman ki halini bir görmüş olsaydın ne durumda olduğumu anlardın
Şüphesiz ki gördüklerim apaçık bir delil ve burhandı
Muhammed şüphesiz ki Allah’ın (c c) peygamberidir
Artık ona kim dayanabilir?
Ey Ebul Hakem! O senin amcanın oğludur
Sana yakışan kavmini ona karşı kışkırtmak değildir Ona karşı çıkanlara engel olmaktır Ben şunu iyice anladım ki onun duyurmak ve yaymak istediği şey muhakkak bir gün yerleşe-cek ve gelişecektir Onun yerleşip gelişmemesine hiç kimse engel olamayacaktır Öyle ki bütün halk ona karşı koymayı değil uymayı ve kendisiyle barışıklık içinde bulunmayı iste-yecektir dedi
Süraka b Malik b Cuşum yıllar sonra peygamberimiz Taif’ten Cirane’ye inerken yanına varmak istedi Ashabı pey-gamberimizi çepeçevre kuşatmışlardı Süraka peygamberimize yaklaşmaya kalkışınca mızraklarıyla dürtüklemeye ve :
-Sen ne istiyorsun? Demeye başladılar Sürka sesini duyu-racak kadar peygamberimize yaklaşınca Ebu Bekir’in Amir b Füheyre’ye peygamberimiz adına yazdırdığı yazı bulunan deri parçasını havaya kaldırıp:
-Ya Resulallah! Bu benim için yazdırdığın yazıdır Ben Süraka b Malik b Cuş’um el Müdlic’iyim diye bağırdı
Peygamberimiz onu görünce hemen tanıdı Eliyle işaret ederek:
-Bu gün verilen sözde durma ve sözü yerine getirme günü-dür Yanıma yaklaş buyurdu
Süraka peygamberimize soracağı soruyu heyecandan unu-tuverdi Fakat yinede:
-Ya resulallah! Kendi develerim için suyla doldurduğum havuzların başına yitik develer sararlar havuzumdan onları suvarırsam bana ecir ve sevap var mıdır? Diyebildi
Peygamberimizde:
-Ey Müdlicî! Evet! Her susamışı suvarmakta ecir ve sevap vardır buyurdu
Süraka b Malik b Cuş’um hicretin yirmi dördüncü yılında vefat edinceye kadar iyi bir Müslüman olmaya çalıştı
Allah ondan razı olsun
==================
BÜREYDE B HUSAYB B ABDULLAH B HARİS (R A)
Büreyde b Husayb Mazin b Haris oğullarındandır Künye-si Ebu Abdullahtır
Peygamberimiz hicret sırasında Gamim mevkiinde bir cemmat ile karşılaşmış onlara Kuran okumuş ve İslamiyeti arz ve teklif etmişti Orada bulunan seksen kişilik cemaat Müs-lüman olmuştu İçlerinde Büreyde b Husayb’ta vardı Peygam-berimiz namaz kıldırdı ve geceyi yanlarında geçirdi O gece Büreyde b Husayb ile buluştu Peygamberimiz ona Meryem suresinin baş taraflarını öğretti
Büreyde b Husayb Bedir ve Uhud savaşlarından sonra Medine’ye peygamberimizin yanına geldi ve Meryem suresi-nin kalan kısmını orada öğrendi Bir daha peygamberimizin yanından ayrılmadı Bütün savaşlara katıldı Peygamberimizle birlikte on altı gazada bulundu Peygamberimizin vefatından sonra cihada çıktı İran tarafları fethedilince Merv şehrine yer-leşti ve burada vefat etti
Peygamberimiz ashabımdan hiçbir kimse yoktur ki bir yerde vefat etsin de kendisi kıyamet günü ora halkının yedicisi ve nuru olarak bas edilmiş olmasın buyurmuştu
Bu nedenle Büreyde b Husayb şarklıların kılavuzu ve nuru olarak bas edilecektir
Allah (c c) ondan razı olsun
=================
MES’UD B HÜNEYDE (R A)
Mes’ud b Hüneyde Eslemlerden Evs b Hucr’un kölesi idi Hicrette peygamberimiz ve ashabı Arc vadisine geldiklerinde develerinden birisi yorulmuş ve iyice yavaşlamıştı Bu arada rastladıkları Evs b Hucr Eburrida isimli devesini peygambe-rimize vermiş, Mesud b Hüneyde isimli uşağını da hizmet etsin diye yanlarına katmıştı
Rekube’ye gelince namaz vakti girdi ve peygamberimiz orada namaz kıldı, kıldırdı Ebu Bekir peygamberimizin sa-ğında durdu Kılınan namazı gören Mesud b Hüneyde’nin kalbine İslam sevgisi düştü orada Müslüman oldu Onlarla birlikte namaz kıldı
Allah (c c) ondan razı olsun
===================
AŞERE-İ MUBEŞŞERE
Ashab-ı Kiramdan on kişi sağlıklarında Cennetle müjde-lenmiştir Bu ashaba Aşere-i Mübeşşere denilir Aşere-i Mübeşşere ashabı şunlardır
1-Hz Ebu Bekir Abdullah Atik b Ebi Kuhafe (r a)
2-Hz Ali b Ebu Talib (k v)
3-Hz Osman b Affan (r a)
4-Hz Ömer b Hattab (r a
5-Ebu Ubeyde b Cerrah (r a)
6-Abdurrahman b Avf (r a)
7-Sa’d b Ebi Vakkas (r a)
8-Talha b Ubeydullah (r a)
9-Zübeyr b Avam (r a)
10- Said b Zeyd (r a)
Her ne kadar kaynaklar aşere-i Mübeşşereyi on ashab ola-rak belirtmişlerse de onlara; Bilal-i Habeşi, Nuaym (Nahham) b Abdullah gibi ashabı da ilave etmek gerekir
=============
Peygamberimizin kendilerinden razı olarak ayrıldığı sahabiler şunlardır
1-Abdurrahman b Avf (r a)
2-Sa’d b Ebi Vakkas (r a)
3-Talha b Ubeydullah (r a)
4-Hz Osman b Affan (r a)
5-Zübeyr b Avvam (r a)
==============
Müslüman olduklarını açıklamaktan çekinmeyen yedi mü-cahit şunlardır
1-Resulallah Aleyhisselam,
2-Hz Ebu Bekir (r a)
3-Bilâl-i Habeşî (r a)
4-Habbab b Erett (r a)
5-Suheyb b Sinan (Suheyb-i Rumi) (r a)
6-Ammar b Yâsir (r a) ve
7-Ammar’ın annesi Sümeyye hatun (r anha)
=============
Hz Ömer’in halifelik işini konuşmak için tavsiye ettiği şura ashabı şunlardır
1-Hz Ali b Ebu Talib (k v)
2-Abdurrahman b Avf (r a)
3-Talha b Ubeydullah (r a)
4-Hz Osman b Affan (r a)
5-Zübeyr b Avam (r a)
==============================================
|