08-02-2012
|
#3
|
Prof. Dr. Sinsi
|
Takva Ve Fücur İlişkisi:
c- Takva Kelimesi:
Kur'an şöyle buyuruyor:
"Hani o küfretmekte olanlar, kendi kalpleri içine, öfkeli gayretini (hamiyyetini), öfkeli cahiliyye hamiyyetini koydukları zaman, hemen Allah, Elçisinin ve mü'minlerin üzerine, (kalbi sakinleştiren) güven ve yatışma duygusunu indirdi ve onları 'takva kelimesi' üzerinde kararlılıkla ayakta tuttu Zaten onlar da, buna lâyık ve ehil idiler Allah her şeyi hakkıyla bilendir "
Pekçok âlimin görüşüne göre bu âyette geçen 'takva kelimesi', tevhid kelimesidir
Tirmizî'nin garip diyerek Übey b Ka'ab (r a)'dan rivayet ettiği bir hadiste Peygamberimiz (sav), 'takva kelimesi'nin burada 'Lâ ilahe illallah' olduğunu söylüyor
Tefsirci Atâ'ya göre o, Lâ ilahe illalahu vahdehû lâ şerike lehû, lehu'l mülkü ve lehu'l hamdü ve hüve âla külli şey'in kadir: Allah'tan başka ilâh yoktur, O tektir, O'nun hiçbir ortağı yoktur, mülk ve hamd O'na aittir ve O her şeye güç yetirendir " sözüdür Hz Ali (r a), "O, Lâ ilahe illallahu vallahu ekber: Allah'tan başka ilâh yoktur ve O en büyüktür, sözüdür" demiştir İbni Abbas'a göre 'takva sözü' Allah'tan başka tanrı olmadığına şehâdet etmektir ki, bu söz her takvanın başıdır
Taberî'ye göre ise o, kelime-i tevhid ve Allah (cc) yolunda cihad etmektir
Beydavî'ye göre ise 'takva kelimesi' şehâdet veya besmeledir ki, Peygamber (s a v) onları Müslümanlar için tercih etti Ya da sebat (kararlılık), verilen sözde durma, yapılan anlaşmaya uymadır
Ebu Süfyan'nın naklettiğine göre, Hz Peygamber Hırakles'e mektup yazdığı zaman ona, 'Sizinle aramızda eşit olan bir kelimede birleşelim ' âyetini yazdırmıştı Mücahid, bu kelimenin, takva kelimesi olan 'Lâilâhe illallah' olduğunu söylemiştir
Cenab-ı Hak burada, Elçisinin ve dostlarının kalbine, inkarcıların kalplerindeki cahiliyye gayretinin yerine 'sekine' indirdiğini söylüyor Gönül huzuru Rasûlüllah'ın ve O'na uyanların, cahiliyye çabası ise müşriklerin ve yandaşlarının  
Daha sonra Allah (cc) mü'min kullarına takvayı temin etmiştir Takva kelimesi burada, kendisi ile Allah'tan korunulan tüm ifade biçimlerini kapsar Takva kelimesi 'besmele' ile de tefsir edilmiştir ki bu, Kureyş müşriklerinin kabul etmediği şeydir Allah (cc) dostlarına ve hizbine (taraftarlarına) onu bağışlamış, İslâm'ın düşmanları ondan mahrum kalmıştır Böylece bu yüce cümle lâyık olmadığı gönüllere konulmamış, ona lâyık olan kalplere yerleştirilmiştir Allah (cc) neyi nereye koyacağını en iyi bilendir
S Ateş, bu âyette geçen 'takva kelimesi'nin tevhid kelimesi veya besmele olarak açıklayanların bulunduğunu söyledikten sonra şunları ekliyor: "Fakat bizim kanaatimize göre takva sözü burada Peygamberimizin, ihtiyatlı olma, aşırı davranıştan sakınma, masum kanına girmeme konusunda söylediği öğütlerdir Ashabın takva sözüne bağlanması, Onun nasihatlerini ve seçtiği çözüm yolunu kabul edip aşırı davranıştan kaçınmasıdır
H Kerim Ece
|
|
|