Yalnız Mesajı Göster

Dünya Yaşamı:

Eski 08-02-2012   #3
Prof. Dr. Sinsi
Varsayılan

Dünya Yaşamı:




(b) Hıristiyanlık:


Romalıların esareti altında bulunan Yahudiler çeşitli
mezheplere bölünmüş, insanlar şeriat hükümlerini
uygulamaktan uzaklaşmış, din adamları dinin özünden
kopup şekilciliğe yönelmiş, mabetler ticarethane durumuna
sokulmuştu Temiz ve dindar halk ise bu gidişattan oldukça
sıkılıp bir kurtarıcının (Mesih) gelmesini bekliyorlardı İşte
Hz İsa böyle bir ortamda dünyaya geldi Fakat O’nun
gelişi, birçok sorunu da beraberinde getirdi Çünkü Hz İsa,
babasız olarak dünyaya gelmişti
Anne Hz Meryem, çocuğunu kundaklayıp ailesine
götürdü Görenler şaşkınlık içinde kalıp Hz Meryem’i
iffetsizlikle suçlamaya kalkıştılar Hz İsa kundakta iken dili
çözülüp onlarla konuştu ve kendisinin bir peygamber
olduğunu müjdeledi Fakat pek çok Yahudi’nin mantığı
bunu kabul etmedi Şüphelendikleri Zekeriya Peygamberi
şehit ettiler Olay üzerine Hz Meryem çocuğunu alıp
Mısır’a göç etti On iki yıl sonra tekrar Filistin’e döndü
Hz İsa otuz yaşına gelince İncil vahiy edilmeye
başlandı Üç yıl süreyle yeni dini anlatıp yaymaya çalıştı
Ancak kendisine on iki kişi inanmıştı Bunlara “
Havarıyyun” adı verilmişti Yahudilerin şikâyeti ve ihbarı
üzerine Romalı idareciler bir baskınla Hz İsa’yı ele
geçirdiler Sorgulama sonucu çarmıha gerilip idamına karar
verildi Hıristiyan inancına göre çarmıha gerilip
öldürüldüğü, İslâm inancına göre ise çarmıha başkası gerilip
Hz İsa’nın göğe kaldırıldığı ifade edilir
Hz İsa’ya vahiy edilen İncil, Peygamberin
sağlığında yazılı duruma getirilmemiş, daha sonra
Havarilere atfen yazılıp çoğaltılmıştır Hz İsa’dan sonra
dinin yayılması ve tebliği işlemleri Havariler tarafından
gizlilik içerisinde yürütülmüştür Çünkü devamlı takip ve
baskı altında bulunuyorlardı Roma İmparatorluğu
döneminde Hıristiyanlık resmi devlet dini olunca rahat bir
nefes alınabildi
Hıristiyan inancının esasını “ teslis” oluşturur Teslis
demek, “Allah- İsa- Kutsal ruh”üçlemesini belirler Şöyle
ki, Hz İsa’nın babasız olarak dünyaya gelişine bir türlü
anlam veremeyen Hıristiyanlar, kendilerine göre yorum
yaparak çıkış yolu aramışlardır Mademki Hz İsa, Allah’a
ait cevheri (ruh) taşıyor, öyleyse Hz İsa’nın vücudunda
insana özgü maddi unsur ile Allah’a ait ruh bulunmasından
dolayı Hz İsa, Allah’ın oğludur, dediler Dolayısı ile Hz
İsa, Rabdir O zaman Hz Meryem’de ilâh doğuran annedir
Bu inançla Hıristiyanlar Allah’a baba, Hz İsa’ya da Rab,
diyerek yaklaştılar Aynı ifadeye İncil metinlerinde de
rastlanır Kutsal ruhun, Allah’tan çıktığına inanırlar
Hıristiyanlık üzerindeki baskılar nispeten kalkınca,
öne gelen İncil yazıp inancı yayma yarışına giriştiler Bunun
sonucu olarak birbirinden farklı İncil nüshaları ve
düşünceler ortaya çıktı Bu çok başlı çeşitliliği gidermek
üzere zamanın yetkili kişileri bir araya toplanıp
oluşturdukları konsüllerde soruna çözüm aradılar Bu
maksatla;
-325 yılında İznik’te toplanan konsülde, yüze yakın
İncil arasından birbirine benzerlik yönünden bugünkü dört
İncil seçilip kabul edildi
-381 yılında İstanbul’da toplanan konsülde, şu
açıklama yapıldı: “ Tanrı baba, doğmamış ve
doğurmamıştır Kutsal ruh, Tanrıdan çıkmıştır; gerçek
Tanrıdır Oğul İsa ise, doğmuş ve doğurmamıştır
-431 yılında Efes’te toplanan konsülde, Hz
Meryem’in Hz İsa’dan dolayı “Tanrı” annesi olduğu kabul
edilmiştir Kendisine de, Tanrı doğuran anlamında “
Teotokos” denilmiştir
-451 yılında İstanbul- Kadıköy’de toplanan
konsülde, Hz İsa’nın iki tabiatının bulunduğu, bakire
Meryem’in, babası tarafından ilâhi, annesi bakımından
beşeri İsa’yı doğurduğu kabul edilmiştir (1)
Üçüncü yüzyıldan sonra Yunanca olarak yazılan
yeni ahit (İncil) 27 kitaptan oluşmaktadır Bunların dördü
İncil, 21’i mektup, 1’isi de Resullerin işleri ve Vahiydir
Hıristiyanlar “ eski ahit” denen Tevrat’ı da kabul ettikleri
için bunlarla beraber İncil, 66 kitaptan oluşmaktadır
Hıristiyanlıkta ibadetler, günlük, haftalık ve yıllık
olmak üzere üç türlüdür: Günlük ibadetler sabah ve
akşamları papazın kutsal metinleri okuması ile yapılır
Haftalık ibadet, Pazar ayinleridir Burada da kutsal metinler
okunur Yıllık ibadetler ise Noel bayramı (Hz İsa’nın
doğum nedeniyle yapılır), Epifanı bayramı, Paskalya
bayramı, Haç yortusu (Hz İsa’nın çarmıha gerilişi),
Meryem Ana günü (Meryem Ananın anısına yapılır) olarak
düzenlenir
Hıristiyanlığın belli başlı üç mezhebi vardır: Katolik,
Ortodoks, Protestan ayrıca, Süryani Kilisesi, Ermeni
Kilisesi, diğer Hıristiyanlardan değişik uygulamaya
sahiptirler Bu nedenle üç mezhebe bağlı değillerdir


Alıntı Yaparak Cevapla