08-02-2012
|
#1
|
Prof. Dr. Sinsi
|
Zaman Ve Mekanın Farklı Olmasıyla Birbirine Denk
Zaman Ve Mekanın Farklı Olmasıyla Birbirine Denk Olan Amellerin Ecirlerinin Farklı Olması
Zaman ve mekanlar hakikatte eşittirler Bazı zaman ya da mekanlar bizatihi kendilerinde bulunan bir özellikten değil, kendilerinde vaki olan bir durumdan ötürü üstün kılınmışlardır Onların üstün kılınmaları, Allah (cc)'m ilgili zaman ve mekanlarda kullarını lütuf ve keremine nail kılmasından ötürüdür Zira O, dilediğini inkar ve itaatsizlik etmediği halde cezalandırabileceği gibi, dilediğine de iman ve itaat etmeksizin mükafat verebilir Nitekim karşılıksız bir lütuf olarak cennette hurileri yaratmıştır
Zaman ve mekanların üstün olmaları iki farklı açıdan ele alınabilir Birincisi dünyevi üstünlük Mesela bahar mevsimi diğer mevsimlerden üstündür Yine bazı bölgeler nehirleri, meyveleri, güzel havası ve ikliminin uygunluğu ile diğer bölgelerden üstündürler
ikincisi, dinî açıdan üstünlük Bu üstünlük, Allah (cc)'m bazı zaman ve mekanlarda ibadet edenlerin ecirlerini bol bol vermesi hasebiyledir Ramazan orucunun diğer aylarda tutulan oruçlardan üstün olması, Aşure günü, Zi'1-hiccenin onuncu günü, Pazartesi ve Perşembe günleri, Şaban ayında altı gün oruç tutmanın sair zamanlarda oruç tutmadan üstün olması misal olarak verilebilir Aynı şekilde gecelerin son üçte birlik kısmının üstün olması, Allah (cc)'ın bu zaman diliminde duaları kabul etme, günahları affetme, istenilen şeyleri verme, umulan şeylere nail kılma açılarından kullarına daha cömert davranması hasebiyledir Yine Arafat'ın vakfe, Mina'nm şeytan taşlama, Safa ve Merve'nin sa'y için mekan kılınması örnek olarak zikredilebilir Halbuki bu zaman ve mekanların diğerlerinden hiçbir farkı yoktur Mekke'nin diğer tüm şehirlere üs*tün kılınması da böyledir
[Mekke'nin Medine'den Üstün Olması]
İmam Malik Medine'nin Mekke'den üstün olduğunu söylemiştir Bu durumda Mekke'nin daha üstün olduğuna dair delil getirmek gerekir Mekke'nin daha üstün olması, Allah (cc)'m Mekke'de yapılan ibadetlere Medine'de yapılanlara nispeten daha fazla sevap vermesi anlamına gelmektedir Şu durumlar Mekke'nin daha üstün olduğuna delalet eder:
1- Allah (cc) hac ve umre için Mekke'ye gitmeyi vacip kılmıştır Bu ibadetlerin Medine'de yapılması mümkün değildir Bu iki ibadet için verilen sevap, vacip olan bir şeye verilen sevaptır Medine'nin ziyareti ise vacip değildir Sadece Hz Peygamberin vefatından sonra onu ziyaret kasdıyla oraya gitmek sünnettir
2- Medine'nin daha faziletli olduğu konusunda Hz Peygamberin peygamber olduktan sonra orada yerleşmiş olması delil olarak gösterilmekle beraber bu açıdan da Mekke daha faziletlidir Zira o, peygamberlikten sonra Medine'de on yıl kalırken Mekke'de on üç yıl kalmıştır
3- Medine bu şehre uğramış salih kulların çokluğu hasebiyle daha üstün gösterilse bile bu açıdan da Mekke daha üstündür Zira Mekke'ye uğramış saîih kullar, nebiler, resuller daha çoktur Hiçbir peygamber yoktur ki Mekke'de hac yapmamış olsun, Hz Adem ve ondan sonra gelenlerin hepsi orada hac yapmışlardır
Bir hükümdarın iki üstün mekanı olsa ve kullarına bunlardan birine gitmelerini emredip, bunun karşılığında bütün günahlarını affedeceğini ve derecelerini yükselteceğini vaadetse ve o mekanın etrafı yerleşmek için en üstün yer kabul edilse, akıllı olan hiçbir kimse o mekana verilen önemi diğer mekanlara verilen önemle bir tutmaz Nitekim Resulullah şöyle buyurmuştur "Kim günaha girmeyip kötü söz söylemeden hac ibadetini tamamlarsa bütün günahlanndan arındırılır, tıpkı anasından doğduğu günkü gibi günahsız olur", "Kabul edilen bir hac ibadetinin mükafatı cennettir " Resulullah Medine'yle ilgili ojarak da şunları söylemiştir: "Her kim Medine'nin sıkıntılarına katlanırsa kıyamet gününde ben ona şefaatçi yahut şahit olurum "
|
|
|