Yalnız Mesajı Göster

Başkaları Hakkında Hüküm Vermek Her Müslümana Vaci

Eski 08-02-2012   #1
Prof. Dr. Sinsi
Varsayılan

Başkaları Hakkında Hüküm Vermek Her Müslümana Vaci




Başkaları Hakkında Hüküm Vermek Her Müslümana Vacib midir?


Bilinen şu ki; Allah'ın Şeriatı bize bazı teklifler yüklüyor: İnsanları Allah'a davet etmemizi, iyiliği emredip kötülüğü yasaklamamızı emredi­yor Bu yüzden Allah katında karşılaşacağımız sorular şunlar olacaktır: "Aileni, komşularını, tanıdıklarını, arkadaşlarını ve akrabalarını Allah'a davet ettin mi? Allah'ın kitabı ve Resulünün sünneti ile yaşamalarını sağ­ladın mı, yoksa bunu yapmadın mı?" Rabbimizin huzurunda şu sorularla karşılaşmayacağız: "Birisi hakkında hüküm verdin mi, yoksa vermedin mi? Niçin onun aleyhinde hüküm vermedin?" Bu gibi hususlar, şeriatın tekliflerinden değildir
Müslüman, Allah'a davet görevini yerine getirdiğinde mükafatlanır, bu görevindeki kusur ve ihmallerden dolayı da azaba maruz kalır
Ama başkaları hakkında hüküm vermek durumuna gelince, bunu yapmadığından dolayı cezaya çarptırılmaz Ancak hüküm vermeye kalkı­şıp da hükümde yanılırsa, şiddetli bir ceza ile cezalandırılır
Kişileri inançlarına göre değerlendirmek, sınırlarını belirlemek ve haklarında hüküm vermek yetkisine sahip olan tek merci, ancak İslâm hukukunu uygulayan İslâm devleti veya müslüman bir hükümettir Çün­kü müslüman ile zımmi, zımmi ile mürted, müste'men ile harbî ve ben­zerlerinin hükmünün bilinmesi gerekir ki, haklarındaki hukuki muameleleler yürürlüğe konulabilsin Bu hukuku uygulamak ise, fertlerin işi de­ğildir Fakat fert, bu konuda şahsını aydınlatması gerekir Evlenme akdini yapmada, ticari muamelelerde ve benzeri konularda bilgi sahibi olması gerekir Bu gibi şahsi hukuki meselelerde, karşıdaki şahsın durumu ve konumu hakkında bilgili olmalıdır Mesela, karşıdaki şahsın inkarcı ko­münist, ateist veya mürted olduğu hususunda şüphelenilirse ve kesin bil­giye sahip olunursa, bunlarla ilgi kesilir ve bu tür hukuki muamelelere gi­rişilmez Bu müslüman için yeterlidir Ancak onun aleyhinde hüküm ver­mek ise gerekli değildir

Alıntı Yaparak Cevapla