Yalnız Mesajı Göster

Takva Bilincinin Müşahhas Örnekleri

Eski 08-02-2012   #11
Prof. Dr. Sinsi
Varsayılan

Takva Bilincinin Müşahhas Örnekleri




11- Takvaya Yakışan Davranış: Adalet


Kur'an, Mekke'nin Fethi'nden sonra eski düşmanları­na karşı Müslümanları uyarıyor:
"Ey iman edenler, adaletli şahitler olarak, Allah için, hakkı ayakta tutanlar olun Bir topluluğa olan kininiz, si­zi adaletten alıkoymasın Âdil olun, o, takvaya daha ya­kındır Allah'tan ittika edin (korkup sakının) Şüphesiz Allah, yapmakta olduklarınızdan haberdardır"
Kur'an daha önce de Müslümanlara, onları Mescid-i Haram'dan alıkoyanlara öfkeleri sebebiyle saldırmayı yasaklamıştı Bu âyette ise daha yüce bir anlayışı görüyoruz Bu, nefse ağır gelse de başkalarına tecavüz etmeme emrin­den daha ileri bir aşamayı, kin ve nefret duyulsa bile ada­letli olmayı emrediyor Bu önemli bir tavırdır, üstün bir prensiptir 'Başkalarına tecavüz etmeyin' emri kolaydır Çünkü bu, tecavüzden el çekmekle son bulan olumsuz bir fiildir Ancak ikinci emir çok daha zordur Çünkü o, kin ve nefret duyulanlara karşı bile adaleti ve doğruluğu öngö­rerek nefse ağır gelen işler yaptıran olumlu bir faaliyettir
"Allah'tan ittika edin Şüphesiz Allah yaptıklarınız­dan haberdardır"
İnsan ruhu, bu emre yapışıp Allah (cc) ile ilgi kurma­dan, başka bütün amaçları bırakıp sadece O'nun rızası için çaba gösterme bilincine kavuşmadan, Allah korkusunu hissetmeden veya O'nun her şeyi bildiğine inanmadan böylesine yüce bir seviyeye ulaşamaz
Kur'an, ister Müslüman olsun, ister olmasın, ister ya­kın olsun, ister yabancı olsun, herkese adaletle davranılmasını kendisine inananlara emrediyor Hatta bir toplum­dan nefret edilse, arada bir düşmanlık ve husumet bulun­sa bile adaletten ayrılmayı yasaklıyor Bunu da takva bi­lincine bağlıyor Böyle bir ahlâk, ancak Allah'ın rızası gö­zetilerek kazanılabilir Kur'an, karşılıklı ilişkilerin sadece Allah rızası temeline dayandırılmasını istiyor
Allah'ın koyduğu ölçülere uyarak adaletle hareket eden, O'na itaat etmiş olur Allah'a itaat etmek de takvânın gereğidir Adaletin zıddı zulümdür Yani eşyayı ait ol­duğu yere koymamak, insanların haklarını elinden almak ve günah işleyerek nefse yazık etmektir Zulmedenler ay­nı zamanda Allah'a isyan içindedirler Allah'a isyan eden­ler, takva bilincinden yoksun kalanlardır Müslümanlar, İslâm'ın ölçülerine takva bilinciyle uyarak başkalarına ve kendi nefislerine zulmetmezler Onlar, zalimlerin ilâhî ce­zayı hak ettiklerini bilirler
Takva aynı zamanda toplumsal ve kişisel dengenin de sebebidir Muttaki, bu dengeyi kuran, ya da bu dengenin bozulmasından çekinen kimse demektir Adalet, bu den­geyi sağlamanın, eşyayı ve haklan yerine koymanın adı­dır Allah'a karşı sorumluluk bilinci duyarak davrananlar, insanlara ait haklara riayet ederler, eşyayı ait olmadığı ye­re koyarak, ya da yanlış yerde kullanarak zulme, israfa ve taşkınlığa sebep olmazlar Takvaya yakışan davranış, den­geli olmak her konuda, herkese ve her şeye karşı adaletli olmak ve haktan ayrılmamaktır

Alıntı Yaparak Cevapla