Yalnız Mesajı Göster

Muttakîlerin Özellikler

Eski 08-02-2012   #9
Prof. Dr. Sinsi
Varsayılan

Muttakîlerin Özellikler




9- Mü'minlerin Muttakilere İmam (Önder) Olma İstekleri:


Allah (cc), Furkan Sûresi'nde Müslüman kulların özel­liklerini saydıktan sonra şöyle buyurmaktadır:
"Onlar, kendilerine Rablerinin âyetleri hatırlatıldığı zaman, onun üstünde sağır ve körler olarak kapanıp kalmayanlardır
Ve onlar, "Rabbimiz, bize eşlerimizden ve soyumuzdan, gözün aydınlığı olacak (kimseler) armağan et ve bizi takva sahiplerine (muttakilere) imam/önder kıl" diyenlerdir
İşte onlar, sabretmelerine karşılık (cennetin en gözde yerinde) odalarla ödüllendirilirler ve orada esenlik ve selâmla karşılanırlar"
Bu âyete iki anlam vermek mümkündür: Birincisi: 'Bi­zi muttakilere imam kıl' sözü, 'Bizi önderler yap ki hayırda bize uysunlar' şeklinde anlaşılabilir Onlar, tak­va sahiplerine hidayet önderleri olmayı istediler Diğe­ri, 'Bizi muttakilere uyanlar kıl' Buna göre âyet, 'muttakileri bizim için imamlar/önderler yap' şeklinde anlaşılabi­lir
Muttakiler, Allah'ın indirdiği Kitab'a ve 'imam' ola­rak gönderdiği peygambere inandıkları için hidayet üzerindedirler Onlar, hayra davet etme, iyilikleri yaygınlaş­tırma ve kötülüklerle mücadele açısından, insanlar içeri­sinden çıkarılmış hayırlı bir 'ümmet' olurlar Muhammed ümmeti arasından bu görevi yerine getirecek daha özel bir cemaatin/ümmetin olmasını bizzat Kur'an emrediyor Ümmet kelimesinde 'önderlik' anlamının olduğunu hatır­larsak, Müslümanların niçin muttakilere 'imam/önder' olmak istedikleri daha iyi anlaşılır
Takva sahipleri, Allah'ın korumasıyla, iman ve salih amelle cehennem ateşinden korunan kimselerdir Rahman'ın kulları, dindarlık ve salih amel bakımından önde olmayı, muttakilere önder olmayı ve rehberlik yapmayı, dünyada fazilet ve takvayı yaymada öncülükte bulunmayı arzu ederler
"İmam, kendisine uyulan, önde olan kimsedir Yalnız takva sahibi olmak değil, takva sahiplerine önder olma arzusu gerçekten ulvî bir gayedir Rahman'ın kullarının ru­hundaki büyüklüğü gösteren bu duanın içinde bulundur­duğu mana, yüce ve toplayıcıdır Bundan yüksek bir fikrî ilerleme, bundan yüce bir gayret düşünülemez"
Furkan Sûresi 74 âyetin tefsiri ile ilgili olarak S Kutub şunları söylüyor:
"İşte bu şuur, kuvvetli bir imandan gelen fıtrî bir duy­gudur Allah'a varan yolun yolcularının artması isteği de fıtrata uygundur Bu yola girenlerin öncelikli olarak eşlerinden ve kendi neslinden olmasını istemek ise ayrı bir fıtrî istektir Kişi kendi yakınlarının durumundan sorumludur Zira onlar kendisine birer emanettir Doğal olarak on­ların da ilâhî yolda olmasını ister Müslüman bir insanın bir hayır önderi olmayı arzu etmesi de imandan kaynakla­nan tabii bir arzudur Böylesine bir istek, yükselmek veya üstünlük elde etmek için değildir"
Allah'a itaat eden kulların bu durumuyla, kendi arala­rında dünyalıklar, iktidar ve üstünlük sağlama rekabetine giren inkarcıların durumu farklıdır Müslüman insan, baş­kalarıyla servet, dünyalık ve iktidar yarışına girmez Onun arzusu, hidayette olmak ve insanlara takvada, güzel davranışlarda rehberlik etmek, yol göstermektir
Âyette geçen 'muttakilere imam olma' duasını, siya­sal açıdan insanlara baş olmak, onlara yönetici olmak, on­lara bu anlamda üstünlük sağlamak anlamında almak isa­betli değildir Kuran, siyasal anlamdaki bir liderlikten değil, takvada, hayır yarışında, salih amellerde bir örnek­likten, yanlışta ve dalâlette olanlara hidayeti gösterebile­cek bir önderlikten söz etmektedir

Alıntı Yaparak Cevapla