Yalnız Mesajı Göster

Yüce Allah'a Ve O'nun Sıfatlarına İman

Eski 08-02-2012   #3
Prof. Dr. Sinsi
Varsayılan

Yüce Allah'a Ve O'nun Sıfatlarına İman




Sonuç olarak denilir ki, Yüce Allah'ı var eden bir varlık düşünülemez ve O'ndan başka bir yaratıcı varlık da olamaz "Allah'dan başka bir yaratıcı olur mu?"
Vahdaniyet: Birlik, yalnız başına olmak, benzeri olmamak; çoğalmaktan, parçalara ayrılmaktan ve eksilmekten beri bulunmak gibi manaları ifade eden bir sıfattır Bu sıfatları taşıyana "Vahid" denir ki, gerçekte var olan, parçalara bölünmekten ve cüzlerin bir araya gelerek toplanmasından beri bulunan zat demektir Bu sıfat da Yüce Allah'a mahsustur Onun için denir ki, Yüce Allah zatında, ulûhiyetinde, mabudiyetinde ve diğer bütün sıfatlannda birdir Ortaktan, eşi ve benzeri bulunmaktan beridir Kendisinde artmak, eksilmek, cüzlere ayrılmak, başka şeylerle birleşmek gibi haller asla bulunmaz
Allahü Teala her yönü ile birdir Nasıl düşünülürse düşünülsün, sağduyulu bir insan, anlayış ve hikmet sahibi bir kimse Allah'tan başka bir İlah bulunduğuna inanamaz Başkasının İlah ve Mabud olma imkanına yer veremez İki ve daha çok ilahın bulunamayacağı kesin delillerle sabit bulunmaktadır Şu gördüğümüz kainatın varlığı, onun devamı ve intizamı hep Allahü Teala'nın birliğine şahiddir
Yüce Allah ulûhiyetinde, zatında ve mabudiyyetinde bir olduğu gibi, yaratıcı olmasında da birdir Yaratılmaya ve yok edilmeye mahkum olan ve böylece mümkün adını alan her şeyi yaratan ve yok eden ancak Allah'dır O'ndan başka yaratıcı yoktur İşte mümkünatı yaratıp yaşatmaya ve yok etmeye gücü yetmeyen bir zat ise Allah olamaz Bunun için ikinci bir İlah'ın varlığına asla imkan yoktur Çünkü iki İlah düşünüldüğü takdirde, bunlardan biri kendi başına mümkünatı yaratmaya kadir ise, diğeri fazladan olmuş olmaz mı? Fazladan olan yahut aciz bulunan bir zat ise nasıl Allah olabilir? Bu bakımdan akıl sahibi hiç kimse, Allahü Teala'nın zat ve sıfatlarında eşit ve benzeri bulunmadığından, bir olduğundan şüphe etmez Birden çok yaratıcıların ve mabudların varlığına inanan milletler ise, akla ve hikmete aykırı bir inancın esiri olmuştur Böylece gerçeği anlama bakımından büyük bir cehalet içinde kalmışlardır
Hayat: Dirilik demektir Allah kendi şanına mahsus bir hayat sıfatı ile vasıflanmıştır Allah'ın ilim, irade ve kudret sıfatları ile vasıflanmasının bir gereği olarak hayat sıfatı da vardır Hayatı olmayan bir şey, bilmekten, dilemekten ve yapabilmek gücünden yoksun olur Bu ise, yaratıcı için büyük bir noksandır
Bu sıfatlardan mahrum olan bir varlık, kendi kendine hiç bir şey yaratamaz Hele bilgi, düşünce, dileme ve güç sahibi olan varlıkları yaratmaya asla kabiliyetli bulunamaz Çünkü hiçbir eser, yaratıcısında bulunmayan bu gibi vasıfları taşıyamaz Onun için doğa adı verilip gerçekte ilim, irade ve kudretle nitelenmeyen ve varlığı nesnelere bağlı olarak düşünülüp, onun dışında varlığı bulunmayan şuursuz bir varlık asla bir yaratıcı sıfatını taşıyamaz Özellikle böyle bir varlık, akıl, irade ve kudret sahibi milyarlarca yaratığın mucidi hiçbir şekilde olamaz
Sonuç şudur ki, kainatın yaratıcısı olan Allah, Hayat sıfatı ile vasıflanmıştır Hayyü'l-Kayyûm'dur (Hem kendisi diri hem de her şeyi dirilten ve ayakta tutandır)
İlim: Bilmek, idrak etmek sıfatıdır Allahü Teala ilim sıfatı ile vasıflanmıştır O'nun ilmi, yaratıkların ilmi gibi basit ve sınırlı değildir, bütün kainatı çevreler Allah her şeyi bilir Onun bilgisinden hiçbir zerre hariçte kalmaz Hiçbir varlık da düşünce ve hareketini Yüce Allah'dan saklayamaz Zira her şeyi bilmeyen, her hareket ve düşünceden haberi olmayan bir varlık Allah olamaz, bu kadar güzel ve acaib nesneleri meydana getiremez, bu kadar yaratığı idare edemez
Allah'ın böyle her şeyi bildiğini güzelce düşünüp doğrulayan bir insan, elbette daima uyanık bulunur, her söz ve hareketini bir edeb üzere düzenler Fena sözler söylemez, fena işler düşünmez, başkasına sarkıntılık etmez, hiç bir kimsenin görüp bilmeyeceği bir yerde bile Allah'ın buyruklarına aykırı bir iş yapmaz Çünkü her yaptığını bilen Yüce Allah'ın varlığına imanı vardır
İrade: Dileyebilmek, ihtiyar edebilmek sıfatıdır Yüce Allah irade sıfatı ile vasıflanmıştır O'nun iradesi ezelîdir Allah yaratacağı şeyleri bu irade sıfatı ile hikmetine göre meydana getirmeyi diler ve dilediği şey mutlaka olur O dilemedikçe hiç bir şey vücuda gelmez Hiç bir şey kendiliğinden var olmaz ve kendiliğinden yok olmaz Ancak Allah'ın dilemesiyle var olur ve yine O'nun dilemesiyle yok olur

Alıntı Yaparak Cevapla