08-02-2012
|
#5
|
Prof. Dr. Sinsi
|
Aldananların Kısımları-Aldanan Âlimler
Fetva Âlimlerinin Aldanması:
Bir grup ise, ilimlerin en önemlisini terkedip tamamen dâva ve mahkemelerle ilgili fetva bilgisine ve geçim maslahatları hususunda insanlar arasında geçerli olan dünya işleri ile alâkalı uygulamaların ayrıntılarına yönelir Kendilerine 'fakih (fıkıhçı)' ve bu işe 'fıkıh ve mezheb ilmi' adını vermişlerdir Belki de bununla beraber, zahirî ve batınî amelleri ihmal etmişler; azalarının durumunu araştırmamış, dillerini gıybetten, midelerini haramdan, ayaklarını devlet yöneticilerin huzuruna yürümekten uzak tutmamışlardır Diğer azaları için de benzer durumlar geçerlidir: Meselâ; kalplerini kibirden, riyadan,
hased ve diğer helak edici huylardan alıkoyma-mışlardır
Bunlar, iki bakımdan aldanmışlardır: Birincisi, amel yönünden Bunun tedavi usûlünü İhya kitabında anlatmıştık Bunlar, hastalığını doktordan öğrenip bu konuda gerçek bilgiye sahip olmayan ve de tedaviye yönelme-yen hasta gibidirler Böylece nefislerini temizleme ve arındırmayı ihmal ettiklerinden, helake yaklaşmışlardır Halbuki onlar hayız, diyetler, hân ve zıhar gibi konularla o kadar meşgul olmuşlardır ki, ömürlerini tamamen bu uğurda zayi etmişlerdir Onları ancak, halkın kendilerine olan saygısı ve üstün bir mevkide görmeleri aldatmıştır, hakim ve müftü olarak kendilerine müracaat edilmesi aldatmıştır  Diğer taraftan her biri meslektaşının aleyhinde bulunmaktan geri durmazken, bir araya geldiklerinde böyle bir şey hiç yokmuş gibi davranırlar
İkincisi, ilim yönünden Bu ise ilmin sadece kendi bildiklerinden ibaret olduğunu, bunun hedefe
ulaştırıcı ve kurtarıcı olduğunu düşünmelerinden kaynaklanmaktadır Oysa insanı hedefe vardırıp kurtaracak şey, sadece Allah sev-gisidir Allah'ı sevmek ise O'nu tanımadan mümkün olamaz
Allah'ı tanımanın üç mertebesi vardır: Zâtını, sıfatlarını ve fiillerini tanımak Bu ilim erbabı, hacca gidenlerin yolu üzerinde kendilerini yol erzakı satmaya vermiş kişiye benzerler Bilmezler ki fıkıh Allah'ı, O'nun insanı kötülüklerden alıkoyan ve korkutan sıfatlarını bilmektir Bu da, kalbin Allah korkusunu hissetmesi ve takvaya sarılması içindir Kur'an'da buyuruldu-ğu gibi:
"Mü'minlerin hepsinin toptan sefere çıkmaları doğru değildir Onların her kesiminde bir grup, dinde geniş bilgi elde etmek ve kavimleri savaştan döndüklerinde onları ikaz etmek için geride kalmalıdır Umulur ki sakınırlar "31 Tevbe 9/122
|
|
|