08-02-2012
|
#2
|
Prof. Dr. Sinsi
|
Aldanan Zenginler
Gösteriş ve Şöhrete Kananlar:
Başka bir grup; belki helâl mal kazanır, haramdan kaçınır ve mallarını camilere harcarlar Ancak bunlar da şu iki yönden aldanmaktadırlar:
Birincisi; riya, övülme ve şöhret isteği Şöy-leki; belki yakınında veya beldesinde fakirler
vardır ve malı onlar için harcamak daha önemlidir Şehirde çok sayıda mescid vardır Ama asıl maksad, bu mescidlere ihtiyaç kalmayacak şekilde hepsini toparlayacak büyük bir Cami yapmaktır Yoksa, maksat; fakir ve miskinler gerçekten muhtaç durumunda iken her sokak ve cadde başına bir mescid yapmak değildir! Ancak cami yaptırmak için mal harcama işi insanlar arasında tanınmaya daha uygun olduğundan bunlara daha kolay gelir Güya insanların kendisi hakkında övgüyle söz etmelerini işitmemiş gibi davranırlar Ama fakirlere yardımda bulunduğunda insanlardan aynı şekilde methiyeler duyması söz konusu olmaz Bu haliyle Allah için çalıştığını düşünür, oysa Allah'tan başkası için çalışmaktadır Niyeti bunu daha iyi ortaya koyar ve bu niyeti kendisi için b/r gazap sebebidir Ama o yine, "Maksadım sadece Allah azze ve cel/e'dir " der
İkincisi; o, camilerin içini yasaklanan ve namaz kılanların kalplerini meşgul eden nakışlar-
la süslenmesi için sarfeder Çünkü o nakışlara bakarlar ve bu, namazın asıl maksadı olan kalp huzurundan gelen huşudan alıkoyar Namaz içinde ve dışında akıllarına gelen her şey, onu bina ettiği ölçü ve anlayış çerçevesinde gelir Nitekim camilerin süslenmesi bir yönden helâl değildir Hz Hüseyin (r a ) demiştir ki: "Allah Resulü (s a v ) Medine'de mescidini bina edeceği zaman Cebrail (a s ) gelerek, 'Onu yedi zira boyunda bina et, süsleyip nakışlama!' dedi " Fakat bunlar münkeri ma'ruf görüyor ve mün-kere güveniyorlar fakat aldanıyorlar
3- Diğer bir grup ise, mallarını fakir ve miskinlere sadaka vererek geniş çevre edinmek ister Fakirlerden bir kısmının âdeti, teşekkür ederek yapılan iyiliği yaymaktır Bu zenginler, sadakayı gizlice vermekten hoşlanmazlar ve fakirin kendilerinden aldığını gizlemesini kendilerine bir hıyanet ve nankörlük görürler Belki de komşularını açlığa terk ederler Bunun için İbn Abbas (r anhüma) şöyle buyurmuştur:
"Âhir zamanda sebebsiz hacca gitmeler çoğalır; yolculuk yapmak onların hoşuna gider Rızık onlara bol verilir; günah işler ve perişanlığa duçar olurlar; kiminin devesi çöl ve kumlar arasında savrulurken komşusu yanında olduğu halde araştırıp ona yardımcı olmaz "
|
|
|