08-02-2012
|
#2
|
Prof. Dr. Sinsi
|
Bu Dünyada Cennet Ve Cehennemi Müşahede
Kendinde kendine karşı bir durgunluk, hissizlik meydana gelince, zâtmın hakikati sebebiyle, onları kendisi ile hiç meşgul eylemez Böylece onların hâli, ölülerin hâline yakın olur O hâlde, diğerlerine ölümle gösterilenler, onlara bu hâlde gösterilir Sonra kendilerine gelince ve hisler âlemine dönünce, ekseriya gördükleri hatırlarında kalmaz
Fakat bir eser, bir numune kalır Eğer Cennetin hakikatini ona göstermişlerse, onun huzur, rahat, sevinç ve süruru o kimsede kalır Eğer Cehennemi ona arzetmişlerse, onun acı ve şiddeti kendisinde yer eder Eğer hatırında ondan bir şey kalırsa, ondan haber verir Hayâl hazinesi o şeyi anlatmak isterse, hatırda kolay kalabilen bir şeye benzetir Ondan haber verir Şöyle ki: Peygamber Efendimiz (sallâllahü aleyhi ve seilem) namazda elini kaldırdı ve «Cennet üzümlerinden bir salkımı bana arzettiler Onu bu dünyaya getirmek istedim» (3), buyurdu Bahsedilen üzüm salkımının bu dünyaya getirilebileceği sanılmasın Belki bu imkânsızdır Eğer mümkün olsaydı, getirirdi Fakat ona müşahede ile gösterilmiş idi Bunun muhal [imkansız] olmasının hakikatini bilmek uzundur ve senin bunu öğrenmek istemene de lüzum yoktur
Alimlerin makamları arasındaki fark, şöyle olur: Biri kendisinin gördüğü, başkalarının görmediği Cennet üzümünün nasıl olduğunu, neye benzediğini merak ederek alır Diğerlerinin bundan nasibleri, onun elini hareket ettirmesinden başka bir şey değildir Bunun neticesi de «Az bir hareket namazı bozmaz», oluyor Bunun tafsilini çok merak eder Evvelkilerin ve sonrakilerin ilmi budur zanneder Bunu bilen ve buna kanaat etmeyen, başka şeyle meşgul olan hakikatten ve şeriat ilminden uzaklaşmıştır Şunu demek istiyoruz: Peygamber Efendimizin (sallâllahü aleyhi ve sellem) Cennetten haber vermesi, taklîd ve Cebrail aleyhisselâmdan işitme yolu ile olduğu sanılmasın
Cebrail aleyhisselâmdan dinlemenin mânâsını, diğer mânâları bildiği gibi bilirsin! Fakat Peygamber Efendimiz (aleyhisselâm), Cenneti gördü Cennet tamamen bu dünyada görülemez Peygamber Efendimiz (sallâllahü aleyhi ve sellem) o âleme gitti, kayıp oldu [bu âlemden çıktı] Bu onun bir çeşit mi'râcı oldu Kayıp olmak iki şekildedir: Biri hayvani ruhun ölmesiyle, diğeri hayvanı ruhun kendini unutması iledir Bu âlemde Cennet görülemez Yedi kat göklerin ve yerin bir ceviz kabuğuna sığmaması gibi, Cennetten ufak bir parça da bu dünyaya sığmaz
Belki kulak, göklerin ve yerin şekillerinin kendisinde, gözdeki gibi hâsıl olmasından uzak olduğu gibi, bu dünyadaki bütün duygular, Cennetin bütün lezzetlerinden uzaktırlar O âlemin duyguları daha başkadır
(1) 3 - Al-i Imrân: 169 - 170
(2) H Ccnâiz, 117; Hm II 31, 38
(3) Hm III, 353, V 13
İmam Gazali
|
|
|