Yalnız Mesajı Göster

Tevhid Ve Marifetle İlgili Konular

Eski 08-02-2012   #1
Prof. Dr. Sinsi
Varsayılan

Tevhid Ve Marifetle İlgili Konular




TEVHİD VE MARİFETLE İLGİLİ KONULAR

TEVHİD (YÜCE ALLAH'IN BİRLİĞİ)

Tevhid, ezelî olanı hadis (sonradan yaratılan varlıktan) ayrı tutmak; yaratılandan yüz çevirip ezelî olana yönelmektir Öyle ki, başkası bir yana kendisini bile görmemektir
Eğer kul, yüce Allah'ı birleme halinde, kendi nefsini veya başkasını görürse, yüce Allah'ı ezelî zâtı ve sırf kendisine hâs sıfatlarıyla birlemiş olmaz, aksine O'nun-la birlikte ikinci bir varlık kabul etmiş olur
Sonradan yaratılan varlıklar şu sıfatlara sahiptirler: Birbirine benzerlik, denklik, birbiriyle bitişik veya ayrı olmak, birbirine yakınlık, karışıklık, girme, çıkma, değişme, yok olma, bir başka şekle dönme, bir yerden başka bir yere intikal
Yüce Allah bütün bunlardan uzak ve yücedir Onun zâtı için hiçbir noksanlıktan bahsedilemez O, kemâl ve
cemâl sıfatlarıyla tektir; hiçbir varlıkta O'nun bu sıfatları yoktur Hiçbir fikir O'nun sıfatlarını hayal ederek tarif edemez O kendisini nasıl tanıtıyorsa biz O'nu öylece tanıtır ve iman ederiz
Kelime ve ifadeler O'nun zâtını ve sıfatlarını anlatmaktan âciz kalır Kelimelerle O'nu tanıtmak mümkün değildir
O, his ve hayal ile idrak edilmekten ve başka varlıklara kıyas edilerek bilinmekten uzaktır
Onun azamet nurlarını görmeye kimsenin gözü güç yetiremez
Eğer, "O nerede?" dersen; sana, "Mekan O'nun ya-ratmasıyla var olmuştur" denir
Şayet, "O, ne zaman var oldu?" dersen; sana, "Zaman O'nun icadıdır/zamanı O yaratıp ortaya koymuştur" denir
Eğer, "O, nasıldır?" diye sorarsan; sana, "Birbirine benzeyen ve nasıl olduğu bilinen bütün varlıklar O'nun işidir" denir
Şayet, O'nun miktarının ne kadar olduğunu sorarsan; sana, "Miktarı ve ölçüsü olan bütün varlıkları O ortaya koymuştur" denir
Ezel ve ebedi bilen, hepsini ihata eden (ilmi ile kuşatan) O'dur
Bütün kâinat ve varlıklar O'nun elinde ve hükmündedir

Allahu Teâlâ'nın zâtı, akledilen, anlayışla bilinen, hissedilen ve kıyas ile tanınan bütün varlıklardan yücedir Çünkü bütün bu sıfatta olan şeyler sonradan yaratılmış varlıklardır; yaratılan şeyleri tanımak ancak kendisi gibi bir varlık ile kıyas edilerek olur
Yüce Allah'ın varlığını bilmek ve O'nu müşahede etmek için en güzel yol, kulun bundan âciz olduğunu bil-mesidir O'nu tanımaktan aklın âciz olduğunu bilmek de bir ilim ve idraktir
Her şeyi ile tekten olan bir zâtı ancak kendisi tanır Onu birleyen bir kulun bu konuda vardığı en son nokta, yüce Allah'ı bilmenin değil, kulun kendi ilminin son noktasıdır
Yüce Allah, kullar tarafından hakikatiyle bilinmekten yücedir, uludur Kim, Allahu Teâlâ'yı en iyi ben bilirim diye iddia ederse, o kimse şeytanın tuzağına düşmüş ve aldanmış biridir Yüce Allah, "O çok aldatıcı şeytan sizi Allah ile aldattı"18 âyetinde, bu tür bir aldanmaya işaret etmektedir

Alıntı Yaparak Cevapla