08-02-2012
|
#9
|
Prof. Dr. Sinsi
|
Asr-İ Saadette Kadın Ve Aile Hayatı
Altıncı Bölüm
BAYRAM VE DÜĞÜNLERDE KADIN
Toplum hayatının en önemli kurumlarından olan evlilik, her toplumda değişik şekillerde yapılan törenlerle kutlanır Hz Peygamber devri toplumunda yapılan düğünlerde kadınların, önemli işler yaptıkları anlaşılmaktadır Evlenmek isteyen çiftler,[642] nişanlandıktan sonra, düğün için hazırlıklar yapılır [643] Bu devrede gelin adayı da evliliğe hazırlanır Annesinin, Hz Aişe'yi nişanlılığı devresinde düğüne hazırladığı ve onun beslenmesine dikkat ettiği rivayet edilmektedir [644] îbn Sa'd, Hz Peygamber'in, Hayber fethinden sonra Safiyye'yi düğüne hazırlamak için, Ummu Su-leym'e görev verdiğini kaydeder [645]
Zifaf gecesinde, gelin odasının yakınında, çıkabilecek bir problemi çözmek için bazan yaşlı bir kadının bulunduğu anlaşılmaktadır [646]
Düğün denince, oyun ve eğlence akla gelmektedir Hz Aişe, bakımını üzerine aldığı ensarh bir kızı evlendirir Bu düğünde Hz Peygamber, "bir oyun ve eğlence" duymayınca, Ensar'ın bundan hoşlandığını söyler [647]ve şarkıcı gönderilmediğini anlayınca, Medine'de şarkı söyleyen Zeyneb'i kendi gönderir [648]
Hz Peygamber, er-Rubeyyi bint Muavviz'in zifaf gecesinin sabahında düğününe gelir ve oturup, def çalarak şarkı söyleyen küçük kızlarını dinler Bir kız "Aramızda yann ne olacağını bilen Peygamber bulunmaktadır" diye şarkısına bir cümle ekler Hz Peygamber, bunu söylememesi için şarkıcıyı ikaz eder ve daha önce söylediği şarkıları söylemesini emreder [649]
Bir düğün esnasında, elindeki defle şarkı söyleyen Ummu Ne-bit'i gören Hz Peygamber, bunun sebebini sorar Kadın, düğün yaptıklarım ifade edince Hz Peygamber, onun şarkısına bir ilavede bulunur [650]
Düğünler dışında, bazı zamanlarda da kadın şarkıcıların sanatlarını icra ettikleri anlaşılmaktadır, ibn Hanbel, Hz Peygamber'in bir gazveden döndüğü sırada zenci bir cariyenin def çalıp şarkı söylediğini kaydetmektedir [651] Arkadaşlarıyla konağının gölgesinde oturan, şair Hassan b Sabit'in yanına uğrayan Hz Peygamber, uduyla şarkı söyleyen Hassanın cariyesi Sirîn'i dinler Hz Peygamberi gören Sirîn, yaptığı işin meşru olup olmadığını öğrenmek istediğini ifade eden bir şiir okur Bunun üzerine Hz Peygamber gülümser ve olumlu cevap verir [652]
Şarkı dinleyen Hz Peygamber'in ashabından iki kişiye, bunun doğru olup olmadığı sorulur Onlar, düğünde eğlenceye izin verildiğim söylerler [653]
Hz Peygamber, eşi Hz Aişe'nin, bayramda Medine mescidinde kalkan ve kısa mızraklarla oynayan Habeşlilere, bakmasına müsaade eder [654]
Hatta Ensâr kadınlarından olan Esma bint Yezid'in, Hz Aişe'nin şarkıcısı olduğu rivayet edilmektedir [655]
Bayram günü Hz Peygamber'in yanında şarkı söyleyen iki cariyeyi gören Hz Ebubekir, onları susturmak ister, fakat Hz Peygamber buna engel olur [656]
Şarkıcılığın, esir kadınlardan olan cariyelerin işi olduğunu kaydeden araştırıcılar [657]varsa da hür kadınlardan da şarkıcıların bulunduğu anlaşılmaktadır
"  Allah yolundan saptırmak için boş sözler satın alan  "[658] ayetinin, yabancıların haberlerini anlatan kitaplar alan ve bununla insanları Kur'ân'dan uzaklaştırmak isteyen Mekkeli en-Nadr b el-Haris hakkında nazil olduğunu söyleyenlerin[659] yanında bu ayetin şarkıcılar ve şarkılar hakkında nazil olduğunu söyleyenler de bulunmaktadır Ayette geçen "boş sözler" ile şarkılar arasında ilişki kurulmak istenmektedir [660] Meşru ölçüler içinde şarkı söylemenin ve eğlenmenin Hz Peygamber devrinde yapıldığı ve bunun yasaklanmadığı anlaşılmaktadır Hz Peygamber devrinden sonraki devirlerde taşkınlık yapan ve bu konuda aşırılıklara kaçanlar olduğu için adı geçen ayetin buna göre yorumlandığı düşünülebilir [661]
|
|
|