Prof. Dr. Sinsi
|
Hicrî Dördüncü Senenin Diğer Mühim Hâdiseleri
İçki haram kılındı
İçki, hicretin dördüncü yılında, Benî Nadir Yahudîlerinin yurtlarında sürgün edip çıkarıldıkları sırada haram kılınıp yasaklandı
İçki üç safhada inen âyetlerle haram kılındı
Resûl-i Ekrem Efendimiz Medine'ye teşrif ettikleri zaman Müslümanlar arasında da içki içiliyor, kumar oynanıyordu
Peygamber Efendimiz gelince, ondan içkinin ve kumarın hükmünü sordular O sırada Hz Ömer de, "Yâ Rabbi! İçki hakkında bize, açık ve kesin bir beyânda bulun " diye duâ etti
Bir müddet sonra, Sana içkiyi ve kumarı soruyorlar: De ki; "Onlarda büyük günâh ve hem insanlar için bazı faydalar vardır Fakat günahları, faydalarından daha büyüktür " meâlindeki âyet-i kerime nazil oldu
Bunun üzerine Müslümanlardan bir kısmı zararından dolayı içkiyi bıraktı, bir kısmı ise içmeye devam etti
Ancak, içenler arasında bu arada bazı nâhoş durumlar meydana geldi Hatta Ashabdan biri, akşam namazını kıldırırken, kıraâtı yanlış ve ters mânâ çıkacak şekilde karıştırdı
Hz Ömer tekrar, "Allah'ım, içki hakkında bize açık ve kesin bir beyânda bulun " diye duâ etti
Çok geçmeden şu âyet-i kerime nazil oldu:
"Ey îmân edenler! Sarhoş olduğunuz zaman ne söylediğinizi bilinceye kadar, cünüp olduğunuz zaman da eğer yolcu değilseniz, gusledinceye kadar namaza yaklaşmayın "
Bu da yasağın ikinci safhasını teşkil ediyordu
Bu âna kadar Müslümanlar arasında da bir hayli içki içen vardı Bunun üzerine Müslümanlar, "Yâ Resûlallah, biz, namaz vakti yaklaşınca içki içmeyiz " dediler
Peygamber Efendimiz, onlara cevap vermeyip sustu
Namaz kılınacağı zaman da Resûl-i Kibriyâ Efendimizin emriyle "Hiçbir sarhoş namaza yaklaşmasın " diye nidâ edilirdi
Buna rağmen Müslümanın biri akşamleyin içki içip namaza geldi
Hz Ömer tekrar, "Allah'ım, içki hakkında bize açık ve kesin bir beyânda bulun " diye duâ etti O zaman da şu âyet-i kerime nâzil oldu:
"Ey îmân edenler! İçki, kumar, putlar ve kısmet çekilen fal okları hep şeytanın işinden birer pisliktir; ondan kaçının ki kurtuluşa eresiniz
"Şüphesiz şeytan, içki ve kumarla, aranıza düşmanlık ve kin sokmak, sizi Allah'ı anmaktan ve namazdan alıkoymak ister Artık bunlardan vazgeçtiniz, değil mi?"
Bundan sonra Müslümanlar, "Artık içkiden, kumardan vazgeçtik Rabbimiz" dediler
Bu da içki yasağının üçüncü safhasıydı Ve, böylece içki bütün Müslümanlara haram kılınıyordu
Bu âyetlerin nâzil olması üzerine Peygamberimizin emriyle tellal, "Haberiniz olsun ki; içki haram kılınmıştır " diyerek Medine sokaklarından nidâ etti
Bu emri duyan Müslümanlar evlerinde bulunan bütün içkileri derhal döktüler Dökülen içkiler, Medine sokaklarından sel gibi aktı
Konu ile ilgili bir kaç hadîsi de nakledelim:
"Muhakkak ki Allah, içkiye, onu yapana, yapılan yere, onu içene, içirene, taşıyana, taşıtana, satana, satın alana, onun bedelini ve kazancını yiyene lânet etmiştir "
"Her sarhoş edici şey içkidir ve her sarhoş edici içki haramdır "
"Kim dünyada devamlı içki içer ve tevbe etmeden ölürse, âhirette o kimse, âhiret şerbeti içemez!"
"İçkiden uzak durunuz! Çünkü, o, her kötülüğün anahtarıdır "
"İçki, bütün murdarlıkların, kötülüklerin anasıdır "
"Çoğu sarhoş edenin, azı da haramdır "
Ezvâc-ı Tahirattan Hz Zeynep bint-i Huzeyme vefât etti
Peygamberimizin zevcesi Hz Zeynep, İslâmiyetten önceki devirde, yoksul ve muhtaçlara çok acıdığı, şefkat ve merhametli davrandığı, onlara devamlı yemekler yedirdiği ve sadakalar verdiği için "Ümmü'l-Mesakîn (Miskinler, Düşkünler Annesi)" diye bilinir ve yâd edilirdi Resûl-i Kibriyâ Efendimizle evliliği Hicretin üçüncü yılı Ramazan ayında olmuştu Hicretin bu dördüncü yılı Rebiülâhir ayı sonunda ise otuz yaşında iken vefat etti
Resûl-i Kibriyâ Efendimiz, namazını kıldırdıktan sonra onu, Baki kabristanına defnetti Efendimizin hayatında Hz Hatice-i Kübrâ ile Hz Zeynep'ten başka zevcesi vefât etmemiştir!
Salih SURUÇ
|