Prof. Dr. Sinsi
|
Liselerde Din Dersi Eğitimi Ve Ders Kitapları
Liselerde Din Dersi Eğitimi ve Ders Kitapları
Resmî anlayışa göre laiklik, kesin doğru olduğu için, laiklik müslümanlığa değil; müslümanlık laikliğe uydurulacaktı Ve işte zorunlu din dersleri bu irâdenin eseri idi Çocukların ve gençlerin din adına ne okuduklarını merak ediyor olabilirsiniz Buyurun bu kitaplara bir göz atalım:
Meselâ, Lise 1’in Din Kültürü ve Ahlâk Bilgisi kitabının konuları şöyle:
-Dinin Tanımı, Genel Olarak Din
-İlkel Dinler, Çin, Hint Dinleri, Yahûdilik, Hıristiyanlık, Müslümanlıktan Önce Türk Dinleri ve Müslümanlık
-Hz Peygamber’in Doğuşu ve Çevresi
-İlâhî Dinlerin Allah İnancı, Ahlâk ve İnsan Anlayışı Açısından Ortak Yönleri
-Din ve Ahlâk
-Atatürk’ün Ahlâka İlişkin Görüşleri
-Millî Seciye Kavramı ve Atatürk
-Millî Ahlâk
-Atatürk’ün Fikir Cephesi
-Ahlâk ve Sorumluluk
-Devlete Karşı Gökevlerimiz, Kanunlara Saygı, Vergi Vermek ve Kutsallığı, Askere Gitmek, Seçimlere Katılmak, Atatürk’ün Konuya İlişkin Görüşleri
-Temizlik ve Doğruluk
-Savurganlığın Zararları
Evet, hepsi bu kadar Hemen her fırsatta Atatürk’ten vecizeler ve bu arada Kur’an âyetleri ve hadislere de yer verilmiyor değil
Lise 2’nin Din Kültürü ve Ahlâk Bilgisi kitabına bir göz atalım:
Kapakta, bir ressamın, frak giymiş şeyhülislâm şeklinde resmettiği papyon kravatlı 35 yaşında bir Mustafa Kemal resmi var İlginçtir, tüm Din Dersi kitaplarının kapak kompozisyonu Atatürk resimleri ile süslü Atatürkçü din dersi bu Çünkü Milli Eğitim’in gayesi, Atatürkçü bir nesil yetiştirmektir Türk’ün müslümanı da Atatürkçülüğe göre bir din anlayışına sahip olacaktır Asıl belirleyici, alâmet-i fârika olan şey Kemalist olmaktır Din bu zeminde var olabilir Bu temel ilke ve prensiplerin dışında kalan din, “irticâ”dır Bu Din derslerinde şeriata yer yok, ama irticâya yer var…
Kitabın ilk sayfasında siz “besmele”yi bekliyorsunuz ama sizi Atatürk’ün bir sözü karşılıyor: “Hangi şey ki, mantığa, kamu yararına uygundur, biliniz ki o bizim dinimize de en uygundur!” Ve derken İstiklâl Marşı Onu, “Ey Türk Gençliği  ” izliyor
Bu kitabın konuları ise şöyle:
Ünite: İslâm Güzel Ahlâktır 2 Konu: Âmentü; 3 Konu: İslâm’da İbâdet; İbâdetin Ruhî ve Bedenî Faydaları Bunları, Ahlâk, Emir ve Yasaklar, Aile Düzeni gibi konular izliyor Bundan sonraki ünite, oldukça önemli ve dinin özü(!) ile ilgili:
Ünite: Milli Birlik ve Beraberlik Vatanın Bölünmezliği, Devletin Bölünmezliği, Devlet-Millet Bütünleşmesi
Ünite: Örf ve Âdetlerimiz 113 sayfalık kitapta doğrudan dinle ilgili sayfalar, ancak 40’ı bulmaktadır Onlar da çok genel anlamda yorumlanmaktadır
Ünite: Kötülüklerden Kaçınma ve Kötülükleri Önleme
Ünite: Çalışmak ve Üretici Olmak Bölümün sonunda ise sırasıyla Atatürk’ün çalışma ile ilgili güzel sözleri, konu ile ilgili âyetler ve hadisler yer almaktadır
Ünite: Mutluluk üzerine İşte bu bölümün ilk cümlesi: “Mutluluk; Bir gol atarak takımının gâlibiyetine sebep olan futbolcu, imtihanı kazanan öğrenci, sevdiğine kavuşan iki kişi hep aynı şeyi söyler: “Çok mutluyum  ”
Mutluluğa nasıl ulaşacağınız şu şekilde anlatılıyor: “Günümüzde bir Gandi’yi, bir Albert Scweitzer’i düşünelim: Birisi Hind milletine bağımsızlık, diğeri Afrika’nın vahşi kabilelerine şifa götürebilmek için ömrünü vermiştir Atatürk, Türk milletini bağımsız, hür, mutlu ve huzurlu kılabilmek için ömrünü feda etmiştir ” İşte mutluluk buymuş  Scweitzer’i nereden katıyorlar bu işe onu sormak gerek Batılılar önce hastalık götürdüler, insanları katledip ekmeklerini alıp onları yoksul bıraktılar  Bir batılı doktor da misyonerlik gayreti ile bölgeye gidiyor ve bizim Din dersi kitabına örnek ahlâk sahibi, mutluluk âbidesi olarak takdim ediliyor!
Bu kitaplar, insanımızı müslümanlaştırmak için değil; onların dinlerini ellerinden almak için bir hile aracı olarak gelecekte bir dönemin karakterini gösteren belgeler olacaktır
Ve kitap, yedinci ünite ile son buluyor Konu başlığı: Öğretmenlik  Meselâ, bu kitaplarda “kâfir” kelimesinden hiç söz edilmiyor Çünkü bu kitaba göre yeryüzünde kâfir yok herhalde Elbette “cihad” ve “şeriat”tan söz edilmeyecek 32 Farz geleneği ile sınırlı, hatta onun da bozulmuşu bir yapı çıkıyor önümüze Din eğitimi, câmilerin durumu ile ilgili, hilâfet, imâmet, cemaat gibi kafa karıştıran(!) kelimelere de yer verilmemiş
Lise 3’ün Din Kültürü ve Ahlâk Kitabı da bunlardan pek farklı değil Kitabın ilk sözü şu: “Bizim dinimiz akla en uygun tabii dindir Ve ancak bundan dolayıdır ki; son din olmuştur Bir dinin tabii olabilmesi için akla, fenne, ilme ve mantığa uygun düşmesi gereklidir Bizim dinimiz bunlara tamamen uygundur ”
124 sayfalık ders kitabı yine İstiklâl Marşı ve Atatürk’ün Gençliğe hitâbesi ile başlıyor Birinci bölüm İslâm ve Evren, 17 sayfa tutuyor Kitabın bundan sonraki bölümleri genel bilgilere
ayrılmış Dine ayrılan bölüm 40, Atatürkçülük ve öteki genel konulara ayrılan bölüm 80 sayfa tutuyor 10 sayfa tutan 3 Ünitede yeryüzündeki dinler konu alınıyor 40 sayfa tutan 4 Ünite ise “Türk İslâm Kültür ve Uygarlığı” ile ilgili Bu bölümde ele alınan konular; İslâm’da Din Bilimleri ve Türk Bilginleri, Medreseler, Türk Milli Eğitiminin Önemi, Atatürk’ün Sanatseverliği ile ilgili
“Türk Milli Eğitiminin Önemi” başlığı altında ele alınan bölümde şu görüşlere yer verilmektedir: Modern Türk eğitimi anlam ve gayesini Atatürk’ün eğitim anlayışından almaktadır Ulu Öndere göre, bir milleti hür, bağımsız, şanlı ve yüce kılan da, onu esir ve sefil olmaya sürükleyen de eğitim faaliyetleridir Milli eğitimimizin ilk önemli özelliği, adından da anlaşıldığı üzere milli olmasıdır, eğitim sistemimizin her derece ve türü ile ilgili faaliyetlerinde, anayasamızda da ifadesini bulan Atatürk milliyetçiliği temel olarak alınır Eğitimin ana gayesi, milli karakterimiz ve tarihimize uygun düşen bir milli kültür politikası izlemektir
|