Prof. Dr. Sinsi
|
Hz. Süleyman (A.S)
Hz SÜLEYMAN (a s)
İbranice Şlomo (Salomon) Hz Davud'un oğlu, O'ndan hemen sonra İsrail oğullarının peygamberi "akl-ı selim" ve "nazik" manalarına gelen "selim"in eş anlamlısı
Kitab-ı Mukaddes'e göre Hz Süleyman, İsrailoğullarının icraatlar yapmış büyük peygamber ve hükümdardır Kur'an-ı Kerim, Hz Süleyman'ın bir İsrailoğulları peygamberi olduğunu açıklarken; Hıristiyanların mukaddes kitabı İncile göre O, bir İsrail kralıdır Devrinin en önemli hadisesi, Ken'anlıların kesin olarak itaat altına alınmasıdır Bundan ayrı olarak Hz Süleyman memleketini 12 eyalete ayırarak her birine birer vali tayin etmiş; böylece ülkenin daha iyi idaresini sağlamıştır 12 eyalet olmasının sebebi her bölgeye yılda bir ay devlete karşı mükellefiyetler koymasındandır
Hz Süleyman, saltanatlı ve azametli bir peygamberdir O'nun krallığı bu günkü Filistin, Ürdün'ün tamamı ve Suriye'nin bir kısmım içine almakta idi Hz Süleyman'ın eserleri arasında, memleketin savunması için inşa ettirdiklerini ilk sırada saymak lazımdır Asker sevki için seçilen kilit noktalarda yaptırılan istihkamlar bu bakımdan çok önemlidir
Hz Süleyman'ın en mühim eseri, Siyon dağı'na inşa ettirdiği Mabed'tir Babası Hz Davud zamanında aynı yerde yalnız bir çadır vardı ve bu çadıra Tabutül-ahd (Ahid sandığı) konulmuştu Süleyman Mabedi veya sadece Mabed denilen yapının bugün temel duvarlarından bir bölümü kalmıştır Ağlama duvarı olarak isimlendirilen kısım da bu temeldir Süleyman Mabed'i, Yahudi, Hıristiyan ve Müslümanlarca mukaddes sayılmaktadır Hz Süleyman, Sur kralı Hiram ve Mısır Firavunuyla dostluk kurduğu için, her iki ülke ile ticari ve kültürel münasebetlere girişmiştir Böylece yabancı kültür ve müesseseler İsrailoğulları arasına da girmeğe başlamıştır Nitekim o tarihten sonra Kudüs'te hem yabancı mallar satılmaya başlanmış; hem de yabancı hükümdarlar Hz Süleyman'ı ziyarete gelmişlerdir Bu konuyu vurgulayan Kitab-ı Mukaddes (Tevrat, l Krallar, X, 22) Hz Süleyman'ın büyük bir deniz ticaret filosu kurduğunu zikreder
İsrailoğulları Hz Süleyman zamanında sosyal ve medenî açıdan en üst düzeyde bir gelişme sergilemişlerdir Tarihçiler Hz Süleymanı alim, imarcı ve saltanat seven bir kişi olarak tasvir eder (A Refik, Tarih-i Umumi, İstanbul 1328, l, 266) Hz Süleyman, babasından devraldığı büyük devleti daha da güçlendirerek, idaresi altındaki bütün toprakları askerî açıdan kontrol altına almayı başarmıştır
Hz Süleyman'ın hayatı ve faaliyetleriyle ilgili bilgileri daha çok Tevrat ve Kur'an'da bulmaktayız Kur'an-ı Kerim dışındaki kaynaklarda O'nun hayatı hakkında efsanevi nakillere rastlanmaktadır Gerçek bilgilerle bu esatirî nakilleri birbirinden ayırmak oldukça zordur
Hz Süleyman, tahta çıkar çıkmaz öncelikle kendisine karşı olanları etkisiz hale getirmiş; yakın dostları ve güvendiği kişilere askerî, idarî ve dinî görevler vermiştir Hz Süleyman'ın kurduğu devletin temeli daha ziyade ticarete dayanmaktadır Bundan dolayıdır ki, çevresindeki devletlerden bazıları O'nunla ticaret ortaklıkları kurmuşlardır Hz Süleyman özellikle başkent Kudüs için büyük çapta harcamalara girişmiş; burada bir sur, Millo adı verilen bir bina ve meşhur Kudüs Mabedi'ni yaptırmıştır Bu Mabet zamanla Yahudiliğin ve ilk dönem Hıristiyanlığının tek dinî merkezi durumuna gelerek, fiziki yapısının ötesinde bir önem kazanmıştır Diğer taraftan Hz Süleyman zamanında gelişen milletler arası ticaret ağı, İsrailoğulları arasında fikrî ve dini açıdan evrensellik anlayışının doğmasını sağlamıştır (Bertholet, Wörterbuch der Religionen, Stuttgart 1962, s, 482)
Hz Süleyman'ın hakîm ve şair yönü de meşhurdur Kitab-ı Mukaddes (Tevrat)'de 31 babtan meydana gelen Süleyman'ın Meselleri'nin O'na ait olduğu Yahudi kaynaklarında zikredilir Bu bölümde Hz Süleyman'ın hikmetli sözlerinden örnekler bulunmaktadır: "Rab korkusu bilginin başlangıcıdır"; "Sefihler ise hikmet ve terbiyeyi hor görürler" (l bab, 7 cümle) Bunun yanı sıra, yine Kitab-ı Mukaddes (Tevrat)'de 8 babtan meydana gelen ve O'nun yazdığı iddia edilen Neşidelerin Neşidesi bölümünde, bir peygambere hiç de yakışmayacak aşk ve harem hayatından bahseden cümleler vardır Bunlar da Tevrat'ın tahrife uğradığını açık seçik göstermektedir Neşidelerin Neşidesi baştan sona okununca bu cümlelerin bir peygamber ağzından çıkmayacağını dindar yahudiler dahi kolayca kabul edebilir Saydıklarımızdan ayrı olarak Yahudi mezheplerinden Ferisiliği desteklemek için Süleyman'ın Mezmurları adıyla uydurulmuş 18 Mezmur daha vardır Bunlar Tevrat'a alınmamıştır Tevrat'taki Mezmurlar O'nun babası Hz Davud'undur
Hıristiyan literatüründe Hz İsa'nın "Davud oğlu" diye anılması, O'nun yalnızca Hz Davud neslinden geldiğini belirtmek için değildir Hz İsa'nın aynı zamanda, Hz Süleyman gibi insanlar ve cinlere hükmeden gerçek bir "Davud oğlu Süleyman" olduğunu vurgulamak içindir (Ana Brit XX, 169) Arap tarihçileri Hz Süleyman'ın ihtişamlı şahsiyetini, O'nun sihir ve kehanetteki fevkalade üstünlüklerini, en karmaşık problemleri keskin zekasıyla çözüşünü vb fetanetini anlatmak için müstakil eserler yazmışlardır Kur'an-ı Kerim ve İslam kaynaklarının Hz Süleyman hakkında verdiği bilgiler Divan edebiyatına da ilham kaynağı olmuştur Süleymanname ve Kitab-ı Süleyman, O'nun dini destanî hayatını konu edinen değerli eserlerden sadece ikisidir
Arap ve Süryani yazılarının icadını Hz Süleyman'a isnat edenler bulunduğu gibi; Arapça bir çok sihir kitabını O'nun yazdığını iddia edenler de vardır Hz Süleyman'la ilgili efsanelerdeki İran tesiri, O'nun Çemşid'le mukayese edilmesine zemin hazırlamıştır (J Walker, XI,174) Hz Süleyman'ın mezarı belli değildir Ancak Kubbetü's-sahra (Kudüs) veya Taberiye gölü yakınında bulunduğunu bazı eserler zikretmektedir
|