Yalnız Mesajı Göster

Ölümle Birlikte Kişinin Varcağı Yeri Görmesi

Eski 08-02-2012   #1
Prof. Dr. Sinsi
Varsayılan

Ölümle Birlikte Kişinin Varcağı Yeri Görmesi




ÖLÜMLE BİRLİKTE KİŞİNİN VARCAĞI YERİ GÖRMESİ

Enes b Malik’in rivayet ettiği bir hadiste Resûlullah (sav) şöyle buyurmuştur:
“Ölüm insan için bir kıyamettir Kim ölmüşse onun kıyameti kopmuş demektir[size="4"]
[size="4"]Bir diğer hadislerinde, “Sizlerden biri öldüğü zaman ona sabah-akşam (her daim) kalacağı yer gösterilir; cennetlik ise cennetteki yeri, cehennemlik ise cehennemdeki yeri gösterilir ve ona: ‘İşte burası kıyamet koptuğu zaman senin götürüleceğin ve kalacağın mekânındır’ denilir
Ölünün kabirdeyken ileride varacağı yerini görmesi, basiret sahipleri için hiç de kapalı olmayan bir durumdur
Amr b Âs’ın âzatlı kölesi Ebû Kays anlatıyor: “Alkame (ra) ile beraber bir cenazedeydik, bana döndü ve, “Şu ölen adam var ya, işte onun kıyameti kopmuştur” dedi
Hz Ali (kv) der ki: “Kişinin, cennetlik mi yoksa cehennemlik mi olduğunu öğrenmeden dünyadan ayrılması haramdır
Ebû Hüreyre (ra), Resûlullah’tan (sav) şu hadisi rivayet eder
“Hasta olarak ölen şehit olur ve kabrin tehlikelerinden korunur Sabah akşam ona cennet rızkı gönderilir[size="4"]

ÂRİFLER VE SALİHLER ÖLÜM HAKKINDA NE DEDİLER?

Mesrûk b Ecda’ der ki: “Mezarında, kendini dünyanın kederlerinden kurtarmış ve Allah’ın azabından emin olmuş bir kimse gibi hiç kimseye imrenmem
Ya’lâ b Velîd (rah) anlatıyor: “Ebû’d-Derdâ (ra) ile beraber yürüyorduk Ona:
—Sevdiğin biri için ne istersin, diye sordum:
—Ölümü! dedi
—Ya ölmezse! dedim:
—O zaman çoluk çocuğunun ve malının az olmasını, dedi
Ebû’d-Derdâ (ra) ölümü tercih etti, çünkü ölümü yalnız müminler sever Ölüm müminin bu dünya zindanından kurtuluşudur Malın ve çoluk çocuğun azlığını tercih etmesinin nedeni ise onların birer imtihan ve dünyaya muhabbet sebebi olmasındandır Kendinden ayrılığın kaçınılmaz olduğu şeylere aşırı muhabbet ise şakilerin hedefleri arasındadır Allah ve O’nun zikrinin dışındaki ünsiyet edilen şeylerin tümü ölüm anında insandan ayrılacaktır
Bunun için Abdullah b Amr şöyle demiştir: “Ruhunu teslim eden müminin misali, senelerce hapiste kaldıktan sonra çıkartılan ve yeryüzünde gezip dolaşarak rahatlayan adam gibidir
Abdullah b Amr’ın zikrettiği bu durum, kendisini dünyadan uzaklaştırıp Allah’ın zikrinden başka şeylerle ünsiyet etmeyen kimselerin halidir Dünya meşgaleleri mümini sevgilisinden alıkoyuyor, şehvetleri ona eziyet veriyorsa; ölüm onun için bütün bu eziyetlerden kurtuluş ve sevgilisiyle baş başa kalmak demektir Bundan daha büyük bir zevk ve lezzet düşünülebilir mi?
Şüphesiz lezzetlerin en mükemmelini, Allah yolunda şehit edilenler tatmıştır Çünkü onlar, Allah rızasını kazanma arzusu ve O’na kavuşma iştiyakı içinde dünya ile olan bütün alâkalarını keserek savaşa katılmışlardır

[color="RoyalBlue"] Deylemî, Müsnedü’l-Firdevs, nr 1121; Süyûtî, Câmiü’l-Ehâdîsü’l-Kübrâ, nr 2528

[color="RoyalBlue"] Buhârî, Rikâk, 42; Müslim, Sıfatü’l-Cennet, 65-66; Tirmizî, Cenâiz, 71, Ahmed b Hanbel, el-Müsned, 2/16; Deylemî, Müsnedü’l-Firdevs, nr 1122

[color="RoyalBlue"] Elimizdeki İhya nüshasında, “Garip olarak ölen” ifadesi geçmektedir Ancak Irakî’nin de hadise kaynak olarak verdiği İbn Mace, Sünen nüshalarında, “Hasta olarak ölen” ifadesi yer almaktadır Zebîdî de böyle kaydeder Biz de bunu esas alarak tercüme ettik Bkz: İbn Mâce, Cenâiz, 62; Hatîb Tebrizî, Mişkât, nr 2595, Ebû Nuaym, Hılyetü’l-Evliyâ, 8/201

Alıntı Yaparak Cevapla