Yalnız Mesajı Göster

Allah Yoluna Davet Usulü

Eski 08-02-2012   #1
Prof. Dr. Sinsi
Varsayılan

Allah Yoluna Davet Usulü




ALLAH YOLUNA DAVET USULÜ

[color="RoyalBlue"]Cenab-ı Mevlâmız’ın insanlık tarihini bir peygamberle başlatmış olması çok derin manalar taşır İlk insan olan, yeryüzünde yaşamış ve yaşayacak bütün insanların atası olan Hz Adem (as) bir peygamberdir Hâlik-i Zül Celâl’in meleklere hitaben buyurduğu “Yeryüzünde bir halife yaratacağım” fermanının ilk tecellisi, ilâhi bilgi ve ilimlerle donatılmış bir peygamber Yani O’nun elçisi…
İlk insanın herhangi bir canlı gibi olmaması, ya da sıradan bir insan olarak yaratılmaması, her şeyden önce şu manaya gelir: Rabbimiz, insanoğluna çok büyük bir değer ve paye vermiş; yeryüzündeki en şerefli varlık olduğunu kıyamete kadar gelecek bütün nesillere göstermiştir Mukaddes Kitabımızdaki:
[color="RoyalBlue"]“Biz insanı en güzel, en üstün surette yarattık” ilâhi beyanı da bu mananın açık bir izahıdır
İnsanlığın atasının bir peygamber olması, insanoğlunun ilk yaradılışından itibaren ilâhi hakikatlerle, Melekût Alemi ile çok derin ve köklü bir irtibatının bulunduğunu da ispat eder Bu irtibat adeta onun genlerinde vardır Fıtratındaki temizliğe ve asalete bir işarettir
Bu cihetledir ki,insanoğlu hem Cenab-ı Mevlâ’dan bir nefha olan ruhuyla, hem de varlık alemine böyle üstün vasıflarla başlangıç yapmasıyla, insanoğlu esas olarak ilâhi aleme ait bir varlıktır
Diğer taraftan, hür ve irade sahibi bulunmanın bir tezahürü olarak bu özelliğin zıddını da bünyesinde bulundurur Yani o bir yanıyla melekût alemine aittir, diğer yanıyla da süflî, hayvanî aleme ait bir varlıktır
Yaratılıştan itibaren bugün insanlık bu iki özellik saikiyle hareket etmiştir Ya yüzünü tertemiz fıtratından yana çevirerek melekleri kıskandıracak mertebelere yükselmiş, ya da üzerinde yürüdüğü toprağı utandıracak derecelere, “hayvandan da aşağı”lara düşmüştür
Allah Teala,tıpkı ilk insanı peygamber olarak yarattığı gibi, engin rahmetinin bir tecellisi olarak insanlığa mübarek nebi ve resullerini göndermeye devam etmiş, insan topluluklarını asıl fıtratına,tertemiz yaradılışına, barışa, esenlik ve huzura davet etmiştir
[color="RoyalBlue"]İşte bu ilâhi davetin adı en genel manasıyla tebliğdir ve bütün peygamberler birer tebliğcidir Onlar bir taraftan insanoğlunu ilâhi azaptan kurtarmaya çalışırken, diğer taraftan da yeryüzünü fitneden, bozgunculuk ve azgınlıktan korumaya çalışmışlardır “Hiçbir kavim yoktur ki, biz ona bir hidayete davetçi göndermemiş olalım” ayet-i kerimesi işte bu hakikati ifade eder
Ne var ki insanoğlu çoğu zaman nefsinin ve şeytanın zebunu olarak bu davetten yüz çevirmiş, kendi fıtratını ve yeryüzünü isyan ve sapkınlıkla kirletmiş, ebedi hayatını karartmıştır
[color="RoyalBlue"]İşte hakkı ve hakikati tebliğ, bu bozulmaya, bu çürümeye, bu aslından uzaklaşmaya karşı bir uyarıdır Hakka, adalete, barışa, huzura çağrıdır İnsanın kendi nefsini ve bütün insanlığı doğru yola sevk etme çabasıdır Tebliğ, kalpleri vahyin ilâhi ikliminde dirilmiş müminlere Cenab-ı Mevlâmız’ın verdiği bir vazife, bir emanettir
Tebliğ, peygamberlerin sıfatlarından ve onların gerçek vazifelerindendir Bu gerçeği ifâde eden bir ayetin meâli şöyledir:
[color="Pink"]"Ey elçi, Rabbinden sana indirileni duyur Eğer bunu yapmazsan, O'nun elçiliğini yapmamış olursun Allah seni insanlardan korur"
[color="Pink"]Bu görev yalnız Hz Muhammed(sav)'e verilmemiş, diğer peygamberlere de verilmiştir
Tebliğ vazifesini yapan peygamberler, bu vazifelerinde zorlayıcı herhangi bir yola başvurmamışlar, sadece tebliğ vazifelerini yerine getirmişler ve sonucu Allah'a bırakmışlardır:
"Peygambere düşen, sadece tebliğ yapmaktır" [url=http://wwwkonakderslericom/admin/editor/fckeditorhtml?InstanceName=bilgi&Toolbar=Defa ult#_ftn7]
Allah'tan aldıkları mesajları, muhatabı olan insanlara tebliğ etmekle görevli olan peygamberler, bu yolda çeşitli sıkıntılara katlanmışlar ve en güzel sabır örneğini göstermişlerdir
Allah Teala,tevdi ettiği bu vazife ve emaneti Efendimiz(sav)’in nasıl uygulaması gerektiğini:"O halde sen emr olunduğun şeyi açıkça söyle…” [url=http://wwwkonakderslericom/admin/editor/fckeditorhtml?InstanceName=bilgi&Toolbar=Defa ult#_ftn8] buyurmuştur
[color="RoyalBlue"]Bu ayet-i kerime, İslam davetini tebliğ görevinin en son aşamaya ulaştırılmasını emrediyordu Bu davetin, nefislere da*ha fazla tesir etmesi için görev daha da ağırlaştırılıyordu Peygamber efendimizin, bütün insanları İslam’a davet etmekle görevlendirilmesi şu ayet-i ke*rimenin nüzulünden sonra olmuştur: "(Önce) en yakın akraba*nı uyar" Buyurmuştur
Bu vazife,ayet-i kerimede de belirtildiği gibi en dar çerçeveden başlayarak bütün insanlığı kuşatacak kadar geniş bir alana yayılır Hiç şüphe yok, bütün müminler aile efradı, dost-arkadaş çevresi gibi dar alanda bu vazifeyle mükellef olduğu gibi, bütün insanlığın ilâhi hakikatlerle buluşması için gerekli imkan ve zemini hazırlayacak faaliyetlerle de mükelleftir
DAVETTE PEYGAMBERLERİN ÖZELLİKLERİ

Davette örnek Hz Muhammed(sav)Efendimizdir Onun hayatı ve davet usulü iyi bilinmelidir Zira peygamber efendimiz(sav)ve bütün peygamberlerin metodu bilinmeden hakiki manada davet yapmak mümkün değildir
Efendimiz(sav)’in davetinin beş devresi olup,birinci devresi;nübüvvet (peygamberlik) devresidir
Davetin ikinci devresi; en yakın hısım ve akrabayı, âhiret azabıyla korkutup uyarma devresidir
Davetin üçüncü devresi; kendi kavmini âhiret azabıyla korkutup uyarma devresidir
Davetin dördüncü devresi; kendilerine daha önce âhiret azabıyla korkutup uyarıcı gelmemiş bulu*nan bütün Arap kavimlerini âhiret azabıyla korkutup uyarma devresidir
[color="RoyalBlue"]Davetin beşinci devresi; zamanın sonuna kadar, cinlerden ve insanlardan, kendilerine davet erişe*bilecek olanları âhiret azabıyla korkutup uyarma devresidir
Peygamberlerin (Allah'ın salât ve selâmı onların üzerine olsun)davetlerinde bulunan en önemli özellikleri ve şekilleri kı*saca şöyle özetlenebilir:
1 Peygamberlerin daveti Rabbanidir Yani onların daveti, Şanı Yüce Allah'tan gelen teklif ve vahiy iledir:
Çünkü Yüce Allah'ın insanlara gönderdiği her Pey*gamber şöyle söylemekteydi:
"Ben ancak bana vahyolunan şeye uyarım" [url=http://wwwkonakderslericom/admin/editor/fckeditorhtml?InstanceName=bilgi&Toolbar=Defa ult#_ftn11]
[color="RoyalBlue"]Bu ayeti kerimeden de anlaşıldığı üzere; Peygamberler için, Şanı Yüce Allah'tan kendilerine vahyolunan emirleri ve yasakları insanlara tebliğ etme vardır
2 Peygamberler, Peygamberlik görevini yaparken insan*lardan bir ücret istemeyip aksine ücretlerini yalnızca Allah'tan istemeleri…
Peygamberin hiç bir kimseden bir ücret istememeleri ve Peygamberlik görevini tebliğ etmede insanlardan bir değer ve para kabul etmemeleri, onların, mükafatı ve sevabı yalnızca şanı yüce olan Allah'tan istemeleridir
Şanı Yüce olan Allah Teala, bu hakikati, Peygamberlerin sonuncusu Hz Muhammed (sav)'e , açık ve net bir şekilde şöyle bildir*mektedir:
"(Ey Muhammedi Onlara “Bu (tebliğime ve uyanlarıma) [b]karşılık sizden bir ücret istemiyorum Sadece Rabbine doğru bir yol isteyen kimseler olmanızı istiyorum” de"
Yine Şanı Yüce olan Allah Teala, Resulullah (sav)'e şöyle demektedir:
"(Ey Muhammedi Onlara “Bu (tebliğime ve uyarılarıma) karşılık sizden bir ücret istemiyorum Ve ben, kendiliğimden bir şey teklif edenlerden de değilim" [url=http://wwwkonakderslericom/admin/editor/fckeditorhtml?InstanceName=bilgi&Toolbar=Defa ult#_ftn14]
3 Sırf Allah'ın rızasını kazanmak için uğraşmaları ve iba*deti, yalnızca Şanı Yüce Allah'a yapmaya çağırmaları…
Peygamberlerin davetlerinde sırf Allah'ın rızasını kazanmak için uğraşmak ve ibadeti yalnızca Şanı Yüce Allah'a yapmalarıdır Bütün Peygam*berlerin her asır ve zamanda,her durum ve mekanda davet etmelerindeki en önemli gayedir, Çünkü Peygamberlerin gaye*si; zayıf olarak yaratılan mahluku, kendisini yaratana döndürmeleri ve insanların yönünü, kullara kulluktan kurtarıp Şanı Yüce Rab'lerine ibadet etmeye yöneltmekti Yüce Allah'ın şu sözü de bunu doğrulamaktadır:
"Halbuki kendilerine kitap verilmiş olanlar, doğruya yöne*lerek dini yalnız Allah'a mahsus kılarak O'na kulluk etmek, namaz kılmak ve zekat vermekle (Müslüman olmaları)emr olunmuşlardı İşte bu, en doğru dindir" [url=http://wwwkonakderslericom/admin/editor/fckeditorhtml?InstanceName=bilgi&Toolbar=Defa ult#_ftn15]
Allah bütün Peygamberleri, bu yüce ve kutsal olan "Tevhid davası" ile ibadet yoluyla niyeti ve ameli yalnızca yü*ce olan Allah'a mahsus kılmak için göndermiştir
Nitekim Yü*ce Allah bu konuda şöyle buyurmaktadır:
"Senden önce hiçbir Peygamber göndermedik ki ona,”Benden başka ilah yoktur; şu halde bana ibadet edin” diye vahyetmiş olmayalım"[url=http://wwwkonakderslericom/admin/editor/fckeditorhtml?InstanceName=bilgi&Toolbar=Defa ult#_ftn16]
4 Davette kolaylık göstermeleri, zorluk göstermemeleri veya sözü anlaşılır bir şekilde söylemeleri…
Peygamberlerin davette kolaylık göstermeleri, zorluk göstermemeleri ve sözü anlaşılır bir şekilde söylemeleri tebliğdeki en önemli hususiyetlerden biridir
Bu özellik, bütün Peygamberlerin davetinde açık bir şekil*de görülmektedir Çünkü onlar, davetlerini, insanların tabiatına uygun bir şekilde yürütürler İnsanlara, akılları miktarınca hi*tap ederler Peygamber*ler, davet ve tebliğle*rinde "Hikmet" yolunu tutarlar İşte bundan dolayı Kur'an, bunu, Peygamberlerin efendisi Hz Muhammed (sav)'in diliy*le şöyle haber vermektedir:
"Ben,kendiliğimden bir şey iddia eden kimselerden deği*lim" [url=http://wwwkonakderslericom/admin/editor/fckeditorhtml?InstanceName=bilgi&Toolbar=Defa ult#_ftn17]
Nitekim Rabbi, ona, "Hikmet" ile insanları, Allah'a davet etmesini emretmektedir
Şanı Yüce olan Allah Teala bu konuda ise şöyle buyurmaktadır:
"(Ey Muhammed!) Rabbinin yoluna, 'Hikmet'le, güzel öğütle davet et Onlarla en güzel şekilde mücadele et;” doğrusu Rabbin, kendi yolundan sapanları daha iyi bilir O, doğru yolda olanları da iyi bilir" [url=http://wwwkonakderslericom/admin/editor/fckeditorhtml?InstanceName=bilgi&Toolbar=Defa ult#_ftn18]
İşte bu yüzden, Hz Resulullah(sav)’ın yoluna giren ve bu dâveti kabul eden pek çok insan mevcuttur
5 Peygamberlerin, davetinde mevcut olan hedefi ve amacı insanlara açıklamaları…
Peygamberlerin davet hakkındaki gaye ve amacı açıklamaları, insanları açık bir amaca ve apaçık bir düşünceye çağırmakta olup davetlerinde şüphe ve gizlilik söz konusu olmamasıdır
Şanı Yüce olan Allah Teala, bu konuda, nebilerin ve Re*sullerin sonuncusu olan Hz Muhammed (sav)'e hitaben şöyle buyurmaktadır:
"(Ey Muhammed! Onlara İşte bu, benim yolumdur Ben,bir delil ve hüccete dayanarak (sizleri),Allah 'a davet ediyorum Ben ve bana tabi olanlarda (benim sünnetime,slretime ve yoluma)davet ederler Allah'ı tenzih ederim Ben, müşriklerden değilim” de" [url=http://wwwkonakderslericom/admin/editor/fckeditorhtml?InstanceName=bilgi&Toolbar=Defa ult#_ftn19]
Ayeti celileden de anlaşılacağı üzere Peygamberlerin metodu açıktır ve onların davetleri, gündüz öğle vaktindeki güneş gibi ortadadır İşte bundan dolayı Peygamber Efendimiz(sav), konu ile ilgili olarak şöyle buyurmuştur:
"Ben,sizleri,gecesi,gündüz gibi aydınlık olan dosdoğru bir yol (olan İslam) üzere bıraktım Benden sonra hiçbir kimse ondan sapmaz, sapan ise helak olur" [url=http://wwwkonakderslericom/admin/editor/fckeditorhtml?InstanceName=bilgi&Toolbar=Defa ult#_ftn20]
6 Dünyada zühd hayatı yaşamaları ve ahireti, dünya hayatına tercih etmeleri…
Bu düşünce tarzı Peygamberlerin hayat gayesidir Dünyanın süsü ve ziynetiyle mal kazanmak değildir İşte bundan dolayıdır ki bü*tün Peygamberler, dünyada nimetlenmeye ve orada lüks ve rahat bir yaşamaya güçleri yettiği halde, zor şartlar ve sıkıntı içerisinde yaşamışlardır Onların bu hali kanaat ve zühd halinin göstergesidir
Şanı Yüce olan Al*lah Teala, Peygamberlerin efendisi olan Hz Muhammed (sav)'e şöyle hitap etmektedir:
"Kendilerini imtihan etmek için, dünya hayatının süsü olarak bol bol geçimlik verdiğimiz kimselere sakın göz dikme! Rabbinin rızkı daha iyi ve daha devamlıdır" [url=http://wwwkonakderslericom/admin/editor/fckeditorhtml?InstanceName=bilgi&Toolbar=Defa ult#_ftn21]
7Tevhid akidesini insanların arasına yerleştirmeleri ve gayba iman konusunu sağlamlaştırmalarıdır [url=http://wwwkonakderslericom/admin/editor/fckeditorhtml?InstanceName=bilgi&Toolbar=Defa ult#_ftn22]
Peygamberlerin davetlerindeTevhid akidesini insanların arasına yerleştirmeleri ve gayba iman konusunu sağlamlaştırmaları bütün Peygamberler davetinde (gören gözler için)bütün açıklığıyla ve genişliğiyle ortaya çıkan apaçık özelliklerinden biridir Zira onların hepsinin mücadelelerinin temel noktası; insanların arasına "Tevhid akidesini" yerleştirme, gayba iman konusunu sağlamlaştırma, Allah'ın vahdaniyetini yani birliğini ispat etmeye ve yaratıcının varlığının ortaya koymaya çalışmak olmuştur
Onlar, gönderildikleri topluluklara, Allah’ı birlemeye davet etmekte ve ibadeti yalnızca O'na mahsus kılmaya çalışmaktadırlar Kur'ân-ı Kerîmde Allah Teala, Tevhidin, onların davetlerinin nasıl temel noktası ve mücadelelerinin asıl gayelerinin bu olduğunu Hz Nuh (as) hakkında şöyle haber verir:
"And olsun ki Nuh'u kavmine gönderdik (Bunun üzerine Nuh onlara): “Ey kavmim! Allah'a ibadet edin Zira sizin, O'ndan başka ilahınız yoktur” dedi " [url=http://wwwkonakderslericom/admin/editor/fckeditorhtml?InstanceName=bilgi&Toolbar=Defa ult#_ftn23]
Yine Kur'ân-ı Kerîm'in, bu konuda Hz Hud (as) hakkın*da şöyle haber verir:
“Âd kavmine de kardeşleri Hud'u gönderdik Dedi ki: "Ey kavmim! Allah'a kulluk edin Sizin O'ndan başka bir ilâhınız yoktur [url=http://wwwkonakderslericom/admin/editor/fckeditorhtml?InstanceName=bilgi&Toolbar=Defa ult#_ftn24]
Yine Kur'ân-ı Kerîm, Hz Salih (as) ile ilgili olarak:
“Semud kavmine de kardeşleri Salih'i gönderdik Dedi ki, "Ey kavmim! Allah'a kulluk edin Sizin O'ndan başka bir tanrınız daha yoktur [url=http://wwwkonakderslericom/admin/editor/fckeditorhtml?InstanceName=bilgi&Toolbar=Defa ult#_ftn25]
Ayet-i celilelerden de anlaşılacağı üzere Peygamberler ile kavimleri arasında gerçek risalet ve Tevhid daveti etrafında şiddetlenen mücadeleyi görmekteyiz Ama sonuç ise, Hakk'ın zaferiyle, Peygamberlerin galibiyetiyle ve yalancıların helak olmasıyla sonuçlanacaktır
İşte bunlar, Peygamberlerin davetinde bulunan özelliklerin en önemlileridir



Alıntı Yaparak Cevapla