Yalnız Mesajı Göster

Namazı Terkedenin Amellerinin Döküleceği Faslı

Eski 08-02-2012   #1
Prof. Dr. Sinsi
Varsayılan

Namazı Terkedenin Amellerinin Döküleceği Faslı




Namazı Terkedenin Amellerinin Döküleceği Faslı

Dördüncü meseleye gelecek olursak; bu da: “Namazı terketmekle ameller 5boşa gider) dökülür mü?” sorusudur Nitekim bunun cevabı önceden geçmişti Ancak biz bu meseleyi, hususuyetinden dolayı hakkında biraz konuşacağız Deriz ki:
“Namazı tamami ile terketmeye gelince; işte bununla beraber diğer amelleri ondan kasul edilmeyecektir tıpkı şirkle bir amelin birlikte kabul edilmediği gibi Çünkü İslam4ın direği namazdır Sahih hadiste belirtildiği gibi, Rasulullah (sav) -bir çadırın ayakta kalması- ile ilgili, çadırın diğer paçlarının olduğu ipleri ve kazıkları vs’nin bulunduğu (Ancak çadırın bunlarla ayakta kalamayacağı) şayet çadırın direkleri bulunmayacak olursa diğer paçları o çadıra bir yara sağlamaz Dolayısı ile diğer amellerin kasul edilmesi de namazın kabulüne bağlıdır Eğer kılınmayacak olsa diğer amellerde kabul edilmez Bunun hakkındaki delil geçmişti
Namazı bazen terketmeye gelince; Buhari “sahihin”de Bureyde hadisinden rivayete göre; Rasulullah (sav) şöyle buyurmuştur:
“İkindi namazını erkenden kılın Çünkü her kim ikindi namazını terkedecek olursa ameli boşa gider”111
(111) Buhari: 2/26, Mevakit: ikindi namazını kim terkederse babında ve bulutlu bir günde namazı erkene almak ile ilgili babda; Nesai: 1/236, Namaz bölümünde: Kim ikindi namazını terkederse babında rivayet etmişlerdir
Bu hadisin manası hakkında bazı kimseler konuşmuştur ve hiç hasıl olmayacak şeyleri öne sürmüşlerdir
Mühelleb şöyle demiştir:
“Bu hadisin manası namazı zai eden, eda etmeye gücü yettiği halde, alttan alarak vaktinden oldukça ileri ertelemektir Sadece namazda ameli dökülür Yani vaktinde kılmış olduğu gibi ecir olamaz ve meleklerin kaldırıp götüreceği bir amel gibi de değildir
Bu hadisin hasılı şudur:
“Her kim bu namazı terkedecek olursa emcirini yitirmiş olur” Çünkü hadisin lafzı ve manası bunu red etmektedir Bu amelin döküleceğini ifade etmemektedir Nitekim, muhakkak ki, sabit oldu ki, yaptı ki lafızları kesinlik ifade etmektedir
İşte şeriatteki ve lugatteki dökülme olayının hakikatı bu sigalarla gelmesidir Dolayısı ile amellerinden bir amelin sevabını kaçırana “muhakkak ki ameli döküldü” denmez ancak “bu amelin ecrini kaçırdı” denilir
Bir taife ise şöyle demiştir:
“O zaman kılmadığı zaman o günün amelleri dökülmüştür öbür günlerinki değil Sanki onlar önceki geçen amellerinin hepsinin düşmesindeki zorlukları bir vakit namazın terki ile olmaktadır Bunun terki de onlara göre mürtetlik gibi değil ki amelleri silip yok etsin işte bu onlarda problem konusu olarak belirmektedir Bu da o günün amellerinin dökülüşnde aynı ile onlara varittir
Hadisten zahiren anlaşılan -elbetteki allah (cc) Rasulullah’ın (sav) muradını daha iyi bilendir- terk konusunun iki tane olduğudur:
1- külli terk: Namazı ebediyyen kılmamak gibi Bu kişinin bütün amellerini yok eder


Alıntı Yaparak Cevapla