08-02-2012
|
#2
|
Prof. Dr. Sinsi
|
Namazı Terkedenin Amellerinin Döküleceği Faslı
2- Muayyen bir günde muayyen terk: Bu da sadece o günde ameli dökmesidir Dolayısı il genel olan birşeyin dökülmesi genel terkin mukabilindedir Muayyen dökülme de muayyen terkin mukabilindedir
şayet: Mürtedliğin dışında ameller nasıl dökülür? diye sorulacak olursa buna cevap verme şöyle olur: Evet! Nitekim Kur’an, sünnet ve sahabelerden nakedilmiştir ki; şüphesiz kötülükler iyilikleri götürür tıpkı iyiliklerin kötülükleri götürüp, sildikleri gibi
Allahu Teala şöyle buyurmuştur:
“Ey iman edenler! Malını sırf insanlara gösteriş olsundiye infak eden, Allah’a ve ahiret gününe inanmayan bir kimse gibi sadakalarınızı başa kakmakla ve eziyet vremekle boşa çıkarmayın ” (Bakara: 2/264)
Bir ayette de:
3Ey iman edenler! Sesinizi Peygamberin sesinden fazla yükseltmeyin; birbirinize yüksek sesle hitap ettiğiniz gibi ona da yüksek sesle hitap etmeyin Yoksa haberiniz olmadan amelleriniz dökülür ” (Hucurat: 49/2)
diye buyurmuştur
Aişe (r a ), Zeyd b Erkam’ın annesine:
3Zeyd’e haber ver! Kendisi veresiye olarak (faizle alış-verişi) terkedip bundan dolayı tevbe etsin, aksi taktirde Rasulullah (s a v ) ile beraber gitmiş olduğu savaşları o (yüce Allah) iptal eder ”112
(112) Darekutni: 2/311; Beyhaki: 5/330; Hadisin senedinde Aliye bulunmaktadır Darekutni: Meçhuldür demiştir “Cevher en-Nuka” adlı eserde Türkmani bunu red etmiştir aliye bilinmektedir sözü ile Nitekim önden kocası ve oğlu da rivayet etmişlerdir ikisi de imamdırlar Bunu ibni Hibban “sigat” adlı eserinde rivayet etmiş ve onun hadisine Sevri, Evzai, Ebu Hanife ve ashabı, Malik, ibni Hanbel, Hasan b Salih gitmiştirler “Nasbur-Raye” 4/16, adlı eserde Zeylai zikretmiş ve: “Tenkih” adlı eserde sahibi: Bu ceyyid bir hadistir demiştir aliye meçhul bir kadındır Haberi kabul edilmez Biz de dedik ki: Bilakis aliye bilinen ve çok takdire şayen bir kadındır Nitekim bunu “Tabakaat” adlı eserde ibni Sa’d rivayet etmiş ve: “Aliye binti eyfa bin Serahil, ebu ishak es-Sebii’nin karısıdır Aişe’den işitilmiştir demiştir
Nitekim imam-ı ahmed de bunun hakkında böylece görüş belirtmiştir Kendisi şöyle demiştir:
3Bir kimsenin bu zamanda kendisine helal olmayanlara bakması için borç (para) alıp evlenmesi gerekir (Günah) amelizene ayeti de buna delalet etmektedir Nitekim kötülük kendisinden büyük bir iyilikle gider iyilikte kendisinden büyük olan bir kötülükten dolayı ecrini döker ”
şayet: “Sadece ikindi namazının terkinde amelin döküleceği, başkasının zikredilmemesindeki tahsis (özelleştirme) konusunun ne gibi bir faydası olabilir?” diye sorulacak olursa; şöyle denilir: Hadis ikindinin dışındakilerinde döküleceğini nefy etmez ancak lakap mefhumu ile hariç Bu da gerçekten çok zayıf bir mefhumdur 113
(113) Lakabın mefhumu şudur: ismi cins ya da ismi ilmin kendisinin dışındaki mezkur isimlerin nefy üzerine konuşulma delaletidir Nitekim bunu sadece bazı dakik olan şaafiiler ile bazı Hanbeliler söylemiştir ancak Cumhur ulema buna ihtilaf etmiştir Çünkü lakap mefhumu ile konuşmak zahir bir mezheptir Bunun ne bir lugatte ne akılda ne de şeriatte dayanağı yoktur Nitekim arap: “aliyi gördüm” denilince bu sözü her türlü edebi uslupları ile de onlar Eğer bu cümlede bir başka sanat yapılmamışsa o zaman o kişi bunun doğrusunu şüphesiz onlar aynı zamanda Rasulullah’ın (s a v ): “Kim ikindiyi kılmazsa ameli boşa gider” hadisi de böylecedir Bunun manası dolayısı ile; ikindi namazının dışındakiler kılınmayacak olursa ameller dökülmeyecek (manasında) değildir Bu, düşünülsün
“Diğer namazlardan ayrı olarak ikindi namazının zikredilmes onun tahsisi, ikindinin şerefinden dolayıdır Bu yüzden de bunama Salatı Vula’dır Sahih ve açık olarak gelen rasulullah’ın (s a v ) nassı ile Bu yüzden de yine başka bir hadiste bu namazı özel kılmıştır O hadiste şöyledir:
3ikindiyi kaçıranın konumu sanki ehlini ve malını yitirmiş kimse gibidir ”114
(114) Buhari: 2/24, Mevakit: İkindiyi kaçıranın günahı babında; Müslim : 626, Mesacid İkindinin kaçırılması hakında ağır tehditler babında; Malik “Muvatta”sında 1/11, 12, Namazın vakitleri bölümünde: Vakitleri cem etme babında; ebu Davud: 414, 415, Namaz bölümünde: ikindi vakti babında; Tirmizi: 175, Namaz’da: ikindi namazını sehv etmek hakkında bab; Nesai: 1/238, Namaz bölümünde: Seferde ikindi namazının sayısı babında rivayet etmişlerdir
Yani malını ve ailesini kaybetmiş gibidir Malsız ve ailesiz kimsedir İşte bu benzetme; ikindinin terkedilmesi sonucu amelinin düşmesini göstermektedir Sanki salih amellerle, hem metalanmak hem de faydalanmak hususunda ehli ve ailesi ile benzetilmiştir Dolayısıyla ikindi namazını terkedecek olursa, bu kimse malı ve ehli olup, ihtiyaçtan dolayı dışarıya çıktığında orada malını ve ehlini (görür) ve geri döner Nitekim aile ve mala da ihtiyaç duyduğu zaman o kişi olarsız dona kalıverir, onlarsız tek başına kalıverir şayet salih amelleri onda kalacak olursa o zaman benzetme mutabık olmaz
|
|
|