08-02-2012
|
#5
|
Prof. Dr. Sinsi
|
Gece Namazını Gündüz Vakti Ve Gündüz Namazını
“Namazı eğer bir özürden dolayı tehir edecek olursa hadiste de geçtiği üzere bunu tercihe göre kaza eder özürsüz tehir etmişse onu hemen kılar tefritine, günahına -olmayan bir ruhsat olarak- sabit olmasın diye böyle yapar ”
Cumhur da “Müslim’in Sahihin”de Ebi katade’den gelen hadisini delil getirmişlerdir:
“Onlar rasulullah’a (s a v ) namazın, uyumalarından dolayı geçtiğini sordular? Rasulullah (s a v ) ta:
“şüphesiz ki uykuda tefrit yoktur Sizden biriniz namazı unutacak olursa ya da namaza kalkamayıp uyumuş ise hatırladığı zaman kılsın Keffareti de ancak budur ”
demiştir ”125
(125) Sayfa: 68’de geçmişti
“Sahihin”de yine geçtiği Ebu Hureyre hadisinde Rasulullah (s a v ) şöyle buyurmuştur:
3Kim namazı unutup ta (kılamayacak) olursa, hatırladığı zaman onu kılsın Çünkü allahu Teala:
“Beni zikretmek için namaz kıl ” buyurmuştur ”126
(126) Sayfa: 68’e geçmişti
Darekutni’nin rivayetinde ise bu hadis şöyledir:
3Kim bir namazı unutacak olursa, hatırlaması onun vaktidir ”127
(127) Sayfa: 69’da geçmişti
İşte bu lafızlar hemen kılmanın vacipliği hususunda açık delillerdir şöyle demişlerdir:
3Bir defa te’hir etmenin caizliği için sizin delil getirmiş olduğunuz deliller, az bir ertelemeye ancak delildir öyleki kişiyi kazaya, ne ihmal ve ne de yüz çeviren olarak götürür Bilakis bunu namazı tamamlamak için, bir menzilden bir menzile ihtiyarı ile olmaktadır Dostluğun ya da cemaatin, namazının ecri çoğalsın diye ya da buna benzer şeylerden dolayı, (cemaat) namazı tamamlamak maslahatından d olayı beklemek ve böylece birazcık vakti tehir etmek olabilir ancak bu sözden nasıl olurda -maslahattan dolayı az birtehirin- caizliğinde bu birkaç senenin kaza (namazları da kılınabilir?) denilecek?”
şüphesiz İmam-ı ahmed; Misafirin menzilinde iken uyumasından dolayı namazı geçirecek olursa o kimsenin başka bir yere intikal etmesine müstahabtır görüşünü vermiştir ve orada onun kaza yapmasını hayırlı görmüştür Buna ek olarak hemen kılması imamın mezhebinin görüşü olduğu halde
şayet Allah’ın ve rasulü’nün mutlak emirleri hemenlilik üzerine ise o zaman mukayyitlik nasıl olur? işte bu yüzden kayıtlılık hakkında hemen olması lazım diyenlerin cevapları, mutlaklık hakknıda bunun nefy edenlerden daha çoktur
zan kazasına kıyas edilerek görüş bildirenlere gelince; bunun cevabı iki yönlüdür:
|
|
|