Yalnız Mesajı Göster

Cemaatle Namaz Kılmanın Hükmü Hakkında Fasıla

Eski 08-02-2012   #7
Prof. Dr. Sinsi
Varsayılan

Cemaatle Namaz Kılmanın Hükmü Hakkında Fasıla




“Her kim nidayı (ezanı) işitirse, o kimseyi özür hariç hiçbirşey oraya gitmekten engellemez
Sahabeler:
“özür nedir?” dediler Rasulullah (sav):
“Korku ya da hastalık kılmış olduğu namaz ondan kabul edilmez” dedi228
(228) Ebu Davud: 551, Namaz’da: Cemaatle namazı terketmek hakkındaki tehtitler babında; ibni Hibban: 426, Cemaatle namaz hakkındaki babda; Darekutni: 161’de rivayet etmişlerdir
Vacip değildir diyenler şöyle demişlerdir:
3Bu hadisin iki tane illeti bulunmaktadır:
1- Bir defa bu hadis meğra b Abdiy’in rivayetinden gelmiştir o da onlara göre zayıf birisidir
2- ibni Abbas’tan ancak mevkuf (hadis) olarak bilinmektedir Vaciptir diyenler şöyle demiştir: Kasım b Esba’ kitabında şöyle demiştir:
“Bizlere İsmail b İshak hadisi tahdis etti ona da Süleyman b Harb, ona da şu’be, o da Hubeyb b Sabit’den, o da Said b Cübeyr’den, o da ibni abbas’tan rivayet ettiklerine göre Rasulullah (sav) şöyle buyurmuştur:
“Kim nidayı (ezanı) işitirse ve icabet etmezse, özür hariç o kimsenin namazı yoktur”229
(229) Hafız şöyle demiştir: “Kasım b Esba bunu müsnedinde mevkuf ve merfu olarak rivayet etmiştir Beyhaki: 3/57, rivayet etmiştir Hadisin isnadı sahihtir
Sıhhat açısından bu hadisin isnadı sana yeter! Yine İmam-ı Münzir (ra), rivayet etmiştir:
“Bizlere Ali b Abdilaziz hadisi anlattı Onlara da amr b Avf, onlara da Hüseyin, o da şu’be4den, o da Adiy b Sabit’den, o da Said b Cübeyr’den, o da ibni abbas’tan merfu olarak230 hadisi rivayet etmişlerdir
(230) İsnadı sahihtir Bunu Darekutni: 161; ibni Mace: 793, Mesacid bölümünde: Cemaatten geri durmanın tehlikesi hakknıdaki babda rivayet etmişlerdir Bu hadisi İbni Hibban’da sahihlemiştir
şöyle demişlerdir:
“Mağra abdiy’den Ebu ishak Es-Sebii celaletinden dolayı rivayet almıştır şayet onun sahih olmayan bir kişi olduğu takdir edilmiş olsaydı onu merfu kılardı şüphesiz bu ibni abbas’tan sahih olarak gelmiştir Bu aynı zamanda sahabinin kavli olup ona bir sahabi muhalefet etmemiştir
Yedinci Delil: “Sahih” adlı kitabında Müslim’in abdullah b Mesud’dan rivayet ettiği hadiste şöyle demiştir:
3Kim müslüman olarak Allah (cc) ile yarın karşılaşmayı istiyorsa işte münadi (müezzin) çağırdığı vakit (beş vakit farz) namazlarını muhafaza etsin Çünkü bunlar hidayetin sünnetlerindendirler şüphesiz ki Allah (cc) Peygamberine hayetin sünnetlerini vermiştir şayet siz bu (cemaate) gitmeyin evinde kılar gibi evde namazları kılacak olursanız o zaman Peygamberinizin sünnetini terketmiş olursunuz Dolayısı ile sizde Peygamberinizin sünnetini terkedecek olursanız saparsınız Muhakkak ki kişi temizlenir ve güzelce abdest alır sonra da mescitlerden bir mescide gider de yüce Allah atmış olduğu her adımı için o kimseye muhakkak ki haseneler verir, derecesini yükseltir ve onunla da bir günahı döker Ben bizi görüyorum da, şüphesiz ki cemaatle namaz kılmaktan geri duran bir kimse nifakı bilinen bir münafıktır Bu kişide safda ikame edene dek iki adam arasına ağırdan ağıra gidiverir”231
(231) Müslim: 654, 257, Mescid bölümünde: Cemaatle namaz kılmak hidayetin sünnetlerindendir babında; ebu Davud: 550, Namaz bölümünde: Ceaatle namazı kılmamak hakknıdaki tehtitler hakkında babda; Nesai: 2/107, 109; İmamet: Nida edildiği zaman namazları muhafaza etmenin hakkındaki babda rivayet etmişlerdir


Alıntı Yaparak Cevapla