08-02-2012
|
#8
|
Prof. Dr. Sinsi
|
Cemaatle Namaz Kılmanın Hükmü Hakkında Fasıla
Başka bir lafızda ise şöyle demiştir:
“şüphesiz ki Rasulullah (s a v ) bizlere hidayet sünnetlerini öğretmiş ve bunlardan birisinin de içinde ezan okunan bir mescitte namazın olduğunu belirtmiştir ”232
(232) Müslim: 654, Mesacid bölümünde: Cemaatle namaz kılmanın hidayetin sünnetlerinden olduğu hakknıdaki babda rivayet etmişlerdir
Delalet yönüne gelecek olursak; kendisi cemaatten geri durmayı bilinen nifakları ile münafıkların alametlerinden olduğuna belirtmiştir Münafıkların alemetleri de müstehap olan bir şeyi terketme sonucu ya kerih görülen (mekruh) bir işi işlemekten dolayı olmamaktadır Her kim sünette ifak alametlerini okuyacak olursa bunu farzları terkeden ya da haram olan şeyleri işleyen kimselerde bulur şüphesiz bunu (ibni Mesud) şu kavlindeki:
“Küslüman olarak Allah (c c ) ile yarın karşılaşmayı isterse işte münadi çağırdığı vakit, namazlarını muhafaza etsin ”
ibaresi ile bu manayla desteklemiştir aynı zamanda terkedeni; evinde namaz kılan ve cematten geri duran Rasulullah4ın (s a v ) yolu olan ve ümmetine şeriat kıldığı (metod) olan sünneti de terkeden olarak isimlendirmiştir Buradaki sünnetten maksat dilerse yapar dilerse terkeder, terkettiği vakit sapık olmaz manasındaki sünnet değildir ve kuşluk namazını, gece namazını, Pazartesi ve Perşembe oruçlarını terketme gibi nifak alametlerinden de değildir
Sekiinci Delil: “Sahih”inde Müslim’in Ebu Said El-Hudri’den rivayet ettiği hadiste Rasulullah (s a v ) şöyle buyurmuştur:
“(Namaz kılmak için) üç kişi oldukları zaman onlardan birisun ve imamete en layık olan da kıraati olandır ”223
(233) Müslim: 672, Mesacid: imamete kim en hak sahibi babında; Nesai: 2/77, imamette: Bu kavim toplansa bunlardan hepside (imamlık) konusunda eşit olurlarsa babında rivayet etmişlerdir
İşte bununla deil getirme yönü şudur: Rasulullah (s a v ) cemaatle namaz kılmayı emretmekte ve şüphesiz Rasulullah’ın (s a v ) emri vaciptir
Dokuzuncu Delil: Rasulullah (s a v ) safın arkasında tek başına kılan kimsenin namazını iade etmesini emretmiştir
Vabısa b Ma’bed’in rivayetine göre; Rasulullah (s a v ) tek başına safın arkasında namaz kılan bir adamı gördü Ona namazını baştan kılmasını emretti 234
(234) ahmed: 4/228; ebu Davud: 682, Namaz’da: kişi safın arkasında tek başına kılarsa babında; tirmizi: 231, Namaz’da: Namazı safın arkasında tek olarak kılmak hakkındaki babda; ibni Hibban: 403’de rivayet etmişlerdir Bu sahih bir hadistir
Ahmed, ehli Sünen, ebu Hatim rivayet etmiş, ibni Hibban “Sahih”inde zikretmiş, Tirmizi de hadisi hasenlemiştir ali b şeyban’dan şöyle demiştir:
“Biz (evimizden yola) çıkmıştık ve Rasulullah’ın (s a v ) yanına geldik Ona biat ettik ve arkasında da namaz kıldık  ” Devamla şöyle dedi:
“Sonra da arkasında başka bir namaz kıldık ve namaz bitince safın arkasınnda tek başına durup (cemaate uymuş) bir kimseyi gördü O gidene dek onu gözetledi ve:
“Namazına yönel (kıl) şüphesiz safın arkasında (tek) duranın namazı yoktur” diye buyurdu ”235
(235) ibni Hibban, Sahihinde: 401; Ahmed: 4/23; Beyhaki: 3/105 rivayet etmişlerdir Hadis sahihtir
İmam-ı ahmed’in rivayetine göre hadis söyledi:
3Ben Rasulullah’ın (s a v ) arkasında namaz kıldım Kendileri safın arkasında tek başına duran kimseyi gördü Bunun üzerine Allah’ın Peygamberi o adam gidene dek bekleyip durdu ve:
“Namazına yönel şüphesiz ki safın arkasınnda tek başına kılanın namazı yoktur ”236
(236) ahmed: 4/23 Hadis sahihtir
İbni Münzir: “Bu hadis ahmed ve İshak’ta sabittir” demiştir
Bunun delalet yönü şudur:
“Rasulullah (s a v ) tek başına saffın arkasınnda namaz kılan kimsenin namazını iptal saymıştır Kendisi de cemaatle bulunduğu halde, Ona namazını -özel bir mekanda tek olması hariç- iade etmesini de emretmiştir Cemaatten ve mekandan münferit olanın namazı batıl olmaya en evveliyatlı olmaktadır
Konu şöylece açıklanabilir:
“Bu tekliğin bulunmasının gayesi münferid olduu içindir şayet münferid olanın namazı sahih de olsa Rasulullah (s a v ) nefyine hükmetmezdi aynı zamanda bunu yapanın namazını da iade etmesini emretmiştir ”
(Cemaatle namaz kılmak) vacip değildir diyenler şöyle demişlerdir:
“Bu hadis ile delil getirmeniz ancak safın arkasındna tek bir kişinin namazının batıl olduğunu ispat ettikten sonra mümkün olur Bu şaz bir görüş olup ilim ehlinin cumhuruna göre muhaliftir Nitekim bunun sıhhatine, safın arkasında tek başına kadının namazının sahihliği hususunda insanların (bu konudaki) icmaları delalet etmektedir aynı zamanda Rasulullah (s a v ) Cibril’in (a s ) arkasında namaz kılmşıtır
Cabir b abdillah’tan rivayete göre şöyle demiştir:
“Rasulullah’ın (s a v ) yanına Cibril, namazın vakitlerini öğretmek için geldi Cibril sonra öne geçti Rasulullah (s a v sına durdu İnsanlarda Rasulullah’ın (s a v ) arkasına durdular Güneş zail oluncaya dek öğle namazınıkıldı Gölge (uzunluğu) şahsının misli gibi oluncaya dek (Cibril) geldi ve yaptığı şeyin aynısını yaptı Cibril yine öne geçti Rasulullah (s a v ) arkasına durdu İnsanlarda Rasulullah’ın (s a v ) arkasına durdular ”237
(237) Nesai: 1/251, 252, Mevakit: ikindinin ilk vakti babında ve ikindinin sonunun vakti babında, akşamın son vakti babında ve yatsının ilk vakti babında rivayet etmişlerdir
|
|
|