08-02-2012
|
#3
|
Prof. Dr. Sinsi
|
(Secdeetmekvebukonudakilatifeler Hakkında) Fasıla
Dolayısıyla namazın rükusu, secdesi, kıraati, tesbihi ve tekbiri tamam olunca, namazın sonunda boyun eğmiş olarak sukunetli ve diz çökmüş olarak celsede oturması meşru kılınmıştır Bu oturuşunda en kamil (eksiksiz) selamlamaları (tahiyyeleri)ni; mahlukun mahluk için tahiyyesinin yerine olarak en faziletlisi olarak ifa eder Yönelttiği ya da yanına gittiği zaman (kişinin kişiye selamlaman hususunda) muhakkak insanlar meliklerini, büyüklerini bir çok selamlama türlereiyle kalplerini diriltmek için selamlama çekmektedirler Bazıları: “Allah (c c ) arkadaşı nimetli kılsın”, bazıları: “Sana uzun ömür ve afiyet olsun”, bazıları: “Allah ömrünü uzatsın”, bazıları: “Bin sene yaşa”, bazıları: “Krallara secde etmekte”, bazıları: “Selam vermekte” vs ’dir Aralarındaki selamlamalar dolayısı ile kendi (isteklerine göre) hayat verecek söz ve fiillerle selamlama olarak içeriklidir Nitekim müşriklerde putlarını selamlamaktadırlar
Hasan dedi ki: “Calhiliyye ehli putlarını ellerlerdi ve: “Hayatın devamlı olsun” derlerdi İslam geldiği zaman en güzel tahiyyeyi (selamlamayı), en faziletlisini ve en doğrusunu Allah’a (c c ) selamlaması, övmesidir O Allah (c c ) ki bu tahiyylerin hepsine daha layık ve evla olandır Nitekim sadece kendisine layık olan selamlamalar da mevcuttur Nitekim selamlama hayat, beka ve devamlılığı içerir Bu tahiyyelere sadece diri, baki olup ölmeyecek ve mülkü zail olmayacak olan Allah (c c ) hak sahibidir
Aynı zamanda: “Ves-Salavatu ” kavline de sadece yüce olan Allah (c c ) hak sahibidir Onun dışında bu selavatı söylemek en büyük küfür olup, ona en büyük şirk koşulan konulardan birisi olur bu
Aynı zamanda: “Vet, tayyibat” kavli:( ) hazf edilip mevsufun sıfatında olandır Yani: “Tayyibatı, kelimeler, fiiller ve sıfatlardan”dır Aynı zamanda: “İsimler tek olan Allah’ındır O Tayyib’tir Fiilleri tayyibdir Sıfatları da en tayyib olanlardandır İsimleri isimlerin en tayyibi, ismi “et-Tayyib olup, Ondan sadece Tayyib olan şeyler sadır olur, ona ancak tayyib olanlar yükselir ancak tayyib olanlar O’na yaklaşır Bunların hepsi tayyibdir Güzel, tayyib sözde O’na yükselir, O’nun fiili de tayyib olup, tayyib olan amel sadece O’na yükselir Dolayısı ile tayyib olan şeylerin hepsi O’nundur O’na izafe edilmiştir Ondan sadır olmuştur Onda nihayet bulur Nebi (s a v ): “Muhakkak ki Allah tayyibtir Ancak tayyib olanı kabul eder”293 diye buyurmuştur Ebu Davud’un ve başkalarının rivayet ettikleri hastalıktan dolayı rukye hadisinde: “Sen tayyib olanların Rabbisin” buyurulmuştur ”294
( ) Tayyib: Güzel, hoş, iyi demektir Mütercim
(293) Müslim: 1015 Zekat’da sakadayı güzel kazançtan ve terbetinden kabul edilmesi babında
(294) Ebu Davud: 3892 Tıbb’da: Rukyenin keyfiyeti babında; Ahmed: 6/21 rivayet ettiler İsnadı zayıftır
Yüce Allah (c c ) ancak Tayyib (iyi) olan kulları ile komşuluk eder Tıpkı Kuran-ı Kerim’de Cennet ehline: “Selamun aleykum üzerinize Tayyib (tertemiz) geldiniz Hemen oraya ebediler olarak giriniz” (Zümer: 39/73) diye buyurulmuştur
|
|
|