08-02-2012
|
#5
|
Prof. Dr. Sinsi
|
(Secdeetmekvebukonudakilatifeler Hakkında) Fasıla
Namazın sonunda tahiyyatın kelimeleri, önündeki hutbei hacetin konumunda olarak kılınmıştır Dolayısı ile namaz kılan namazını bitirince, Rabbinden kendisine vermesi için boyun eğmiş ve huşulu olarak bir oturuşta oturur Tahiyyat kelimeleri, sorularının, isteklerinin önüne geçerek bunları önünde arz etmeye koyulur Sonra da bu nimet ve saadeti kendi eliyle ulaşmaya vesile olan (Nebi (s a v )’e) salatu selam okumakla devam eder Sanki namaz kılar kişi, yüce Allah’a (c c ) kulluğu ile, ona sena etme, vahdaniyetini tevhidleme, rasulünün risaletiyle, Rasulüne salavat getirmekle tevessül de bulunmaktadır
Sonra da ona: “Dualardan istediğini okuyabilirsin” denilir Bu senin için bir haktır Bu hak da senin içindir Aynı zamanda salavatta “ve alihi” demekte, onun aline ve ashabına ikram etmekle gözün nuru kılınması için böyle söylenmesi salavat için meşru kılınmıştır Aynı zamada O’nun üzerine (s a v ) vealine (ailesine) salaat getirmesi ile beraber O’nun babası (atası)İbrahim’e ve ailesine, ve İbrahim ve ailesinden sonra tüm enbiyaların da getirmesi İşte bu yüzden de Resulullah (s a v ) için taleb olunan salavat tıpkı İbrahim’in üzerine salavat tıpkı İbrahim’in üzerine salavat misli gibidir Aynı şekilde ondan sonra tüm enbiyalar ve mümin ailelerin (hepsi) üzerine de olmaktadır Bu yüzden bu namaz Resulullah’ı (s a v ) üzerine de salavat getirilmesi ile daha kamil ve daha faziletli olmaktadır
Namaz kılan kimse bunu yerine getirince, bütün şerlerin hepsinden Allah’a (c c ) sığınması ile emrolunur Çünkü şer hem ahiretteki bir azab hem de sebebidir Dolayısı ile şer sadece azab ve sebepleri olmaktadır Azab iki türlüdür: Berzah alemindeki azab, ve ahiretteki azab Bunun sebepleri ise fitnedir Bu da iki kısımdır: Büyük ve küçük Büyük olana gelince bu deccalin fitnesi, ölünün fitnesidir Küçük fitne ise bu da hayatın fitnesi olup bunu tevbe ile tedarik etmek mümkündür Deccalin ve ölümün finesi buna muhaliftir Çünkü bunlarla fitneye girmiş olan bunları tedarik edemez
Sonra da kul dualardan dilediğini -tercihine göre- dünya ve ahiret konuları ile ilgili okuması meşru kılınmıştır Bu yerde dua etmek -selamdan önce- şüphesiz selamdan sonra dua etmekten daha faziletlidir Aynı zamanda dua edene daha faydalıdır Aynı zamanda bunların hepsi Nebi (s a v )’nin dualarının genelidir Bu namazın öncesi ve sonrası ile namazındaki (dualar)dır
Kul namazın başında olsun, rukuda olsun, rukudan başını kaldırmada olsun, secdede olsun, iki secde arasında olsun, selamdan önce teşehhüdde olsun dua türlerinden okur Nitekim Sıddik’e (Ebu Bekir’e) namazda okuyacağı duayı da (Nebi (s a v )) öğretmiştir Nebi (s a v ), Hasan bin Ali’ye de vitir namazının kunutunda okunacak duayı da öğretmiştir Nebi (s a v ) bir kavme dua etmek istediği ya da bir (kafir, zalim vs ) kavime beddua etmek istediği ya da bir (kafir, zalim vs ) kavime beddua etmek istediği zaman bunu rukudan sonra okurdu Böylelikle de namaz kılan selam vermesinden önce, Rabbinin önünde namaz kılan selam vermesinden önce, Rabbimin önünde kurtuluş ve yakınlık mahallindedir Bu mahalde (yerde) bir şeyler istemesi de, O’nun (c c ) önünden ayrıldıktan sonra istemekten daha yakın icabet olunandır
Nebi (s a v )’e:
“Hangi dua daha işitilendir?” diye sorulunca kendileri:
“Gecenin ortası ve farz namazların peşine olan (dua)”295 diye buyurmuştur ” Namazın peşi (arkası) son parçasıdır Tıpkı hayvanın arkası ve duvarın arkası gibi Namazın arkası ile namazın bitişi olduğu şu hadisin delili ile karinesi( ) bulunmaktadır: “Her namazın arkasında otuz üç defa Allah’ı tesbih ederler, O’na hamd ederler ve O’na tekbir getirirler ”296 İşte burada namazın arkası, namazın bitişi demektir İşte bu mühletinin de bitişi demektir Çünkü bundan bu anlaşılır Kul namazı bitirdiği zaman bundan dolayısı ile namazı bitirdiği ve namazın son bulduğu anlaşılır
|
|
|