08-02-2012
|
#2
|
Prof. Dr. Sinsi
|
(Selam İle Namazdan Çıkma (Bitirme) Hakkında) Fası
Namazı kamil kılanlar şöyle demiştir: “İşte namaz bu yönle ve bu tertib üzere koyulmuştur Maksatlarından zikrettiklerinizde bunun hasıl olması mümkün değildir Öyle ki; bu da miktarı ve hakikatından ancak, tamalanması, kemal kılınması ve doğruca kılınması hakkında -ki bu Resulullah’ın (s a v )”da yapmış olduğudur- az bir parçadır Zikrettiklerimizin, imamın ve uyanların isteklerine dönecek hafif tutma ve kısa yapma ile beraber husule gelecek mecal ve bu namazı özel olarak kılmak isteyene şüphesiz uzun bir ziyade (artırma) gerekmektedir Dar vakitli bir namaza gelecek olursak bunda bu tevakkuf etmez
Namazı veciz kılmak ile ilgili delil getirmenize gelince, beyan ettiğimiz gibi Nebi (s a v ) namazını vecizli kılardı Bunda O’nun (ruhunu) Allah (c c ) kabz edene dek de devam etmiştir Bundan başkası elbetteki caiz değildir Sabah namazında muavizeteyni okumasına gelince, işte bunu O (s a v ) hadiste açık olarak geldiği üzere seferde iken okumuşutur 297 Misafir olana, seferin zorluğundan dolayı namazı kısaltması mübah ya da vacibtir O’nun için namazın rukünlerini tahfif ile kılması mübahtır Bilmez misiniz ki Nebi (s a v ) mukim ile kılması mübahtır Bilmez misiniz ki Nebi (s a v ) mukim iken sabah namazında yüz ayeti okumuştur 298 Sabah namazında “Tekvir” suresini okumasına gelince;299 eğer bunda seferde iken; bunda size bir delil yoktur Şayet mukim iken okumuşsa, kendisinden burada altmış ayetin yüz ayete dek okuduğu rivayet olunup hikaye edilmiştir 300 Aynı zamanda “Kaf” suresini ve başkalarını da okuduğu rivayet edilmiştir 301 Çünkü Nebi (s a v ) namaza başlardı ve kendisi uzatmayı isterdi Ancak çocuk vs ’nin ağlamasından ötürü namazı hafif tutmak zorunda kalırdı Ruku ve secdede tesbihi üç defa yapması ile ilgili hadise gelince302 bu sabit değildir Nitekim hilafına dair sahih hadisler vardır Hadiste geçen: “Sa’diy” meçhul birisi olup kendisi ve hali bilinmemektedir
(297) Sf: 163’de geçti
(298) Sf: 152’de geçti
(299) Müslim: (456) namazda: Sabah namazındaki kıraat babında ve: (475) de imama uymak ve ondan sonra amel babında; Ebu Davud, Nesei, ibni Mace bunu Amr bin Haris (r a )’in hadisinden rivayet ettiler
(300) Sf: 163’de geçmiştir
(301)Sf: 153’de geçti
(302) Sf: 161’de geçti
Şüphesiz Enes (r a ) şöyle demiştir: “Muhakkak ki Ömer bin Abdilaziz, insanlar arasında en çok namazı Resulullah’ın (s a v ) namazına benzeyen kimse idi Onun ruku ve secdesinin miktarı da on tesbihat miktarı kadar idi ” Enes bunu Sa’diy’den, O da babası ya da amcasından bilmektedir Tabii ki şayet sabit ise Öyleyse Nebi (s a v ) ile birlikte tam on sene namaz kılmış kişinin ilmi ile sadece tek namazı ya da az bir bölüm namazı beraberce kılanın ilmi nerede? Çünkü Sa’diyin amcası ya da babası Resulullah’a (s a v ) mülazame ile devam eden meşhur sahabelerden değildirler Mesela Enes, Berra bin Azib Ebu Said el-Hudri, Abdullah bin Ömer, Zeyd bin Sabit ve başka sahabeler gibi Nebi (s a v ) namazının miktarını, sıfatını rivayet edenlerden değildirler
Aynı zamanda; rukudan sonra ta ki insanlar: “Her halde unuttu” deyinceye dek nasıl da ayakta (uzun bir müddet) olarak durmuştur Kendisi üç tane tesbihatta bulunduğu halde ve kat kat kıyamda taktir etmiş olduğunu da söyledikleri halde? Aynı şekilde iki secde arasında insanlar: “Herhalde vehmetti” deyinceye dek oturması da böylecedir Şüphesiz onun ruku ve secdesi, ruku ve iki secde arası oturmasından -ta ki bunları uzatmasını kerih görmenize ve sizden bu konuda iyice aşırıya kaçmanıza dek- sonra kıyamı mislince idi İkisinin uzatılmasıyla da namaz batıl olmuş oldu Şüphesiz ki Berra bin Azib, Nebi (s a v )’in ruku ve secdesinin kıyamı gibi olduğuna şahitlik etmiştir Bunun da üç tane tesbihat çekecek miktarda (kısa) olması da imkansızdır Belki kendileri bir arız durumdan dolayı hafif tutmuş olabilir Buna da Sadiy’in amcası ya da babası şahit olmuş olabilir ve böylece haber vermiş olabilir
|
|
|