Yalnız Mesajı Göster

(Selam İle Namazdan Çıkma (Bitirme) Hakkında) Fası

Eski 08-02-2012   #4
Prof. Dr. Sinsi
Varsayılan

(Selam İle Namazdan Çıkma (Bitirme) Hakkında) Fası




Az önce geçen Abdullah bin Ömer’in hadisinde, Resulullah (sav)’in namazı hafif kılmak ile emrettiklerini kendilerine de: “Es-Saffat” suresi ile kıldırdıklarını belirtmiştir310 İşte O’nun yaptığı emrettiği şeydir Nitekim önceden, rukudan kalkıp itidalli durduğu vakitte ki rukunde (okuduğu) zikir ve dualar ile ilgili hikaye geçmişti Kendileri (sav) öyle uzatırdı ki arkasında olan: “Her halde daldı” deyiverir idi311
(310) Sf: 169’da geçmiş idi
(311) Sf: 148’de geçti
Yine bu konuda geçen Ebu Said’in rivayet ettiği hadis mevcuttur Kendisinin dediğine göre; Resulullah (sav) öğle namazını kıldırmak için (mescide) girerdi Birisi de ihtiyacını gidermek için, “beki” denilen yere gidip hacetini giderirdi Ehline uğrayıp abdest alırdı Sonra da:Mescide dönerdi Resulullah’a (sav) da ilk rekatte kavuşurdu312
(312) Müslim: 454 Namaz bölümünde: Öğle namazının kıraati babında rivayet etti Bu hadiste geçmiş idi
Dolayısı ile bunda ona uymayı haram ya da mekruh sayan kişi ne kadar da şaşılacak bir söyleyişte bulunmuş! Bizler de: “Asla!Nebi (sav)’yi hak ile gönderene yemin olsun ki, muhakkak bu konuda ona uymak Allah’ın (cc) rızalığını ve Rasul’ünün rızalığını kazanmak demektir Şüphesi ki bunu terk etmek namazı terk etmektir” diyoruz Said bin Abdurrahman bin Ebi Umya’nın ve Suheyl bin Ebi Umame’nin Enes bin Malik’in yanına geldiği ile ilgili hadise gelecek olursak; kendisi hafif bir namazı kılmakta idi Sanki seferi namaz gibi: Kendisi: “İşte bu Resulullah’ın (sav) namazıdır”313 demiştir İşte bu ibni Ebu’l Amya’nın tek olarak rivayet ettiği olup meçhul birisine benzetmektedir Sahih hadisler Enes (ra)’dan gelmektedir Nitekim hepsi bunlara çelişmektedir Dolayısı ile bunu Enes nasıl söyleyebilir? Kendisi: “En çok Ömer bin Abdulaziz’in namazını Resulullah’ın (sav) namazına benzediğini ön görmüştür Kendisi onar onar tesbihatı çekerdi”314Enes rukudan başını insanlar: “Herhaldeki unuttu” demelerine dek kaldırıverirdi Aynı şekilde iki secde arasında da315
(313) Sf: 161’de geçti
(314) Sf: 148’de geçti
(315) Müslim: 472, Namaz’da: Namazın rukunlerinin itidalli olması babında rivayet etti
Kendisi: “Resulullah’ın (sav) namazını size kıldıracağında ben aşırıya kaçmıyorum” demiş ve onlar namazları zai ettiklerinden dolayı da ağlamıştır316
(316) Buhari: 2/11, Namazın vakitleri bölümünde: Namazı vaktinden zai etmek babında rivayet etti
Öyleyse açık olup senedlemride bir yanlışlık, zayıflık bulunmayan, delil olmalarında da bir şüphe olmayan sahih hadisler nasıl olur da az önce geçen ibni Ebi’l-Amya hadisi ile red edilebilir? Şayet ibni Ebi’l-Amya’nın hadisi sahih olmuş olsa -ki bu gerçekten sahihlikten pek uzak olan bir hadistir- o zaman bu hadisin Resulullah’ın (sav) ratib (tertib edilien) sünnetlerden bir namazın olduğuna haml edilir Mesela; sabahın, akşamın, yatsının sünnetleri ve tahiyyetül mescid namazı gibi vs yoksa bu Resulullah’ın (sav) ashabına devamlı olarak kıldırdığı (farz) namazlar değildir Buna haml edilemez Bu da bu hadisin batıllığını kesmekte, diğer açık sahih olan hadisleri de red etmek manasına gelmektedir Şüphe yok ki Resulullah (sav) sabah namazının sünnetini hafif tutarlardı Hatta müminlerin annesi Aişe (ra): “Acaba Ummu’l Kuran-ı (fatihayı) orada okur muydu?” bile derdi317
(317) Buhari: 3/38 Teheccüd bölümünde: Sabahın ilk sünnetinde okunacaklar babında: Müslim: 724 ve 92 Misafirin namazı bölümünde; sabahın ilk iki rekatlık sünnetinin müstehaplığı babında; Muvatta: 1/127 gece namazında sabahın ilk iki rekatlık sünnetinde rivayet ettiler
Nebi (sav) seferde iken namazı kısa tutardı Ta ki bazen de sabah namazı da muavizeteyni okurdu318 Çocuğun ağlamasından dolayı da namazı hafif tutardı319 Dolayısı ile sünnet olan hafiflemek için hafif, uzatmak için uzun tutmaktır Ortasını tutturmak galib olandır
(318) Sf: 163’de geçti
(319) Sf: 147’de tahrici geçti


Alıntı Yaparak Cevapla