08-02-2012
|
#3
|
Prof. Dr. Sinsi
|
(Nebi (S.A.V.) Namazının Sıfatı (Şekli) Hakkında)
Kendilerinden (s a v )Fatiha ile bir surenin kıraati arasında susmuş (sekte yapmış) mıdır yoksa kıraatten sonra hepsinde mi sekte yapmıştır? konusu ile ilgili gelen rivayetlerde ihtilaf edilmiştir Yunus dedi ki: “Hasan’dan ve Sumure’den gelen (rivayetle) iki tane sekteyi ezberledim: İmamın tekbir getirmesiyle ta ki okuması bitince, ruku anındaki sektesi Nitekim bunu Ubey bin Kab’da tasdik etmiştir 338
(338) Ebu Davud: 777 namazda: İftitah anında sekte babında rivayet etti Hadis sahihtir
Yunus Esas el-Hamrani de Haran’dan rivayetle muvafakat etmiş ve şöyle demiştir “Namazı açtığı zaman sekte yapması ve kıraatin hehpsini bitirdiği zaman ki sektesi (durması)’dır 339 Katade de bu ikisine muhalefet edip şöyle demiştir: “Hasan’dan rivayette; Semra bin Cündab ve İmran bin Husayn müzakere ediyorlardı Sonra, Resulullah (s a v )’den iki tane sekteyi ezberlediğini anlatmıştır: Tekbir getirdiği vakitleri duruşu (sektesi) ve: “Gayril mağdubi aleyhim veladdallin” ayetinin kıraati bittiği zaman ki sektesi Sadece bu ikisi mevcuttur ” Nitekim bunu Semra ezberlemiş, onu da İmran bin Husayn karşı çıkmıştır Her ikisi de bu konuda Ubey bin Kab’a mektup yazmışlardır Onun bu kitabında (mektubunda) da Semra’nın şüphesiz ezberlediği yazılıydı ”340
(340) Ebu Davud: 729 Namaz’da: İftitah anında sekte babında; ibni Mace: 844 namazın ikamesinde: İmamın iki sektesi babında: Tirimizi: 251 namazda: Namazda iki sekte hakkındaki babda rivayet etti Dedi ki: “Bu Semra’nın hadisi hasen bir hasendir ”Alkame Ahmed Şakir: “Tirmizi’nin Süneni’ne” yaptığı Lalikinde: 2/31: “Bu hades sahihtir” Ravileri de sikadırlar Tirmizi bunu hasen saymıştır Semra’dan Hasan’ın işitmesindeki ihtilaftan dolayı Nitekim bu konuda önceden konuşmuştuk 182”deki hadisin şerhinde ondan işitmesini de sabit kılmışmtık Tirmizi’de Semra’dan Hasan’ın birçok hadisini, birçok yerlerde sahihlemiştir
Kab’da aynı zamanda şöyle de demiştir: “Hasan’dan ve Semra’dan (rivayetle) ki tane Resulullah’dan (s a v ) sektesini ezberledim Kendileri namaza durunca ve kıraatleri bitince ” Kendisi devamla da: “⁄ayrilmağdubi aleyhim veladdallin” demiştir 341
(341) Ebu Davud: 780 Namaz’da: İftitah anında sekte babında rivayet etti İbni Hibban’da: 448’de sahihlemiştir
Dolayısı ile hadisler sadece iki tane sektesinin olduğunda ittifak etmişlerdir: 1 başlangıç duruşu (sektesi) ve hakkında ihtilaf edilen sekte Fatiha’nın okunmasından sonradır diyen Katade’dir Semra’da buna ihtilafta bulunmuştur Bazen bunu der, bazen de “kıratten sonradır sekte” der Yunus ve Eşas’ın bütün kıraatlerin bitmesinden sonradır sekte demelerinde ihtilaf edilmemiştir İşte bu iki rivayetin en tercihe şayen olanıdır Allah (c c ) en iyisini bilir Dolayısı ile Nebi (s a v )’den, Onun -ta ki arkasından birisi okuyana dek- Fatiha suresini okudukları sonra susması ile ilgili sahih ve zayıf bir rivayet nakl edilmiş değildir Nitekim gördüğün gibi sükutu ile ilgili sadece bu ihtilaflı hadis mevcuttur Şayet burada Fatiha suresini okumaya kavuşacak uzun bir sekte ile durmuş olsa idi bu sahabelere gizli olmazdı Nitekim bunu bilmeleri ve nakl etmeleri iftitah sektesinden daha önemlidir
Nebi (s a v ) bundan sonra da, bazen uzun, bazen kısa ve bazen de az önce hakkında hadisleri geçtiği gibi orta (mutevassıt) olarak okurdu 342 Kendileri surenin ortasından başlamazlardı, sonundan da öyle Kendileri (s a v ) surenin başından okurlar, bazen tamamını -bu da çoğunlukla yapmış olduğudur- bazen de bir kısmını okur bir kısmını da ikinci rekatta tamamlardı Kendisinin bir surenin her ayeti ya da sonunu okuduğu rivayet olunmamıştır Ancak sabah namazının sünneti hariç Çünkü Nebi (s a v ) şu iki ayette burada namazını kılmıştır: “Gulu: Amenna billahi ve ma unzile ileyna” ayetini (Bakara: 2/136) ve: “Gul ya ehlel kitabi tealev ila kelimetin sevain beynena ve beynekum ”(Ali imran: 3/64) ayetini okumuştur ”343 iki rekatta da bir sureyi okuduğu olmuştur Bazen de sureyi ikinci rekatta iade ederlerdi Bazen de iki sureyi bir rekatta okurlardı İlkine gelince; Aişe (r a )’nin şu kavlinde olduğu gibidir: “Nebi (s a v ) “Akşam namazında Araf’ı okurdu Bunu da iki rekatta ayrırdı 344 İkincisine gelince bu da sabah namazındaki iki rekatta da; “iza zulziletil ” suresini okumasıdır 345
|
|
|