08-02-2012
|
#2
|
Prof. Dr. Sinsi
|
(Secdeye Nasıl Kapanılır Konusu Hakkında)
İbni Ebi Davud şöyle demiştir: “Onların bu konuda iki tane senetleri vardır:
1 Muhammed bin Abdillah bin Hasan, O da Ebi Zinad’dan, O da A’reç’den, O da Ebu Hureyre’den gelen senet
2 Ed-Deraverdi, O da Ubeydullah’dan, O da Nafi’den, O da ibni Ömer’den gelen senet
Şöyle demişlerdir: “Vail bin Hucr hadisinin iki yolu bulunmaktadır Bu ikisi de illetlidir İkisinden birisinde şerikin tek başına rivayeti vardır Darekutni dedi ki: “Onun tek başına rivayetinde kuvvetlilik bulunmamaktadır ”İkincisi ise; Abdulcebbar bin Vail O da babasından gelen rivayet O da babasını işitmemiştir ”
Önce dizler koyulur diyenler şöyle demiştir: “Vail bin Hucr hadisi Ebu Hureyre ve ibni Ömer hadisinden daha sabittir ” Buhari dedi ki: “Ebu Zinad’ın, O da Arac, O da Ebu Hureyre’den gelen rivayetli hadisi buna mutaba kılınmaz Çünkü Muhammed bin Abdillah bin Hasan vardır Dedi ki: “Ebu Zinad’dan işitti mi işitmedi mi? bilinmemektedir ” Hattabi dedi ki: “Vail bin Hucr hadisi ondan daha sabittir ” Dedi ki: “Bazı alimler bunun mensuh olduğunu sanmışlardır Bu yüzden de Tirmizi bunu hasenlememiştir Garipsemiştir lakin bu hadis hasenlenmiştir Dediler ki: “Ebu Hureyre hadisinde şüphesiz devenin çöktüğü gibi çökmeyin Deve çöktüğü zaman dizlerinden önce ellerini indirmekle başlar” rivayetindeki bu nehy, “Dizlerinden önce ellerini koysun” rivayetine muvafık değildir Bilakis onu nefy etmektedir Bu açıklama da bunun mahfuz olmadığını gösterir Belki de bunun lafzını bazı raviler karıştırmıştır ”
Dediler ki: “Bunun tercihliğine şu iki tane sonuç açıklaması delalet etmetedir:
1 Ebu Davud’un ibni Ömer’den rivayet ettiği hadis Kendisi şöyle demiştir: “Rasulullah (s a v ) kişinin namazda ellerine dayanmasını nehy etmiştir ”Başka bir lafızda da: “Kişinin namazda kalktığı sıra elleriyle dayanmasını nehyetmiştir” demiştir 286 Şüphe yok ki dizlerinden önce ellerini koyduğu sıra mutlaka elleriyle dayanır Böylelikle de bir nebze de olsa yere elleriyle dayanmış olur Aynı zamanda secde ile bu itimad edişi (dayanması) kalmasındaki dayanmaya benzemektedir, eşittir Dolayısı ile bundan nehy edince bunun benzeri böylece olmaktadır
2 Namaz kılan huşulu olarak namazında okumasında, yalvarmasında iken yere en yakın yerde ilk önce durur Sonra da üstünden bu (namaz huşusu) yükselir Sonra da onun üzerinden yükselir Ta ki en yüksek yere dek yükselir Bu da yüzüdür Kendisi secdeden başını kaldırınca öncelikle bundaki en yüksek olan yükselir Sonra da altındaki, sonra da onun altındaki ta ki dizlerine dek en sonuncusu yükselir ”Allah en iyisini bilir
(286) Ebu davud: 992 Namaz’da: Namazda el ile yaslanmanın keraheti babında İsnadı ise sahihtir
|
|
|