08-02-2012
|
#1
|
Prof. Dr. Sinsi
|
Namazı Bozmayan Şeyler
1 Namazda olan kimse, gerek Kur'an-ı Kerim'e gerekse başka bir yazıya bilerek bakıp manasını anlasa, namazda başka şeyle meşgul olduğundan dolayı edebe aykırı hareket etmiş ve kerahet işlemiş olur Ancak, manasını anladığı yazıyı dili ile söylemediği için namazı bozulmaz Kasıtlı olmayarak gözü bir yazıya ilişip manasını anlasa mekruh olmaz
2 Namaz kılanın önünde secde yerinden bir kimsenin geçmesi ile namaz bozulmaz Geçen ister erkek, ister kadın, ister başka bir canlı olsun
Mükellef olan bir kimse, kasten namaz kılanın önünden geçerse günah işlemiş olur Bu meselenin dört yönü vardır:
a) Namaz kılan, önünden geçilecek yerde durmadığı halde ve uzağından dolaşıp gitmek de mümkün iken böyle yapmayıp namaz kılanın önünden geçen kimse günah işlemiş olur
b) Namaz kılanın, insanların gelip geçtiği yerde durması ve uzaktan geçecek yerin de bulunmaması durumunda günah, namaz kılana aittir, önünden geçenin günahı yoktur
c) Namaz kılanın, müsait yer var iken herkesin gelip geçeceği yerde namaza durması, yürüyenin de uzaktan geçmek mümkün iken namaz kılanın önünden geçmesi durumunda ise hem namaz kılan, hem de kılanın önünden geçen günah işlemiş olur
d) Ne namaz kılan, önünden geçilmeyecek uygun bir yer bulabiliyor, ne de oradan geçmek isteyen, namaz kılanın uzağından geçebilecek bir yer bulabiliyor Bu durumda namaz kılan da, önünden geçen de günah işlemiş olmaz
Namazın Mekruhları
Namazda mekruh olan başlıca şeyler şunlardır:
1 Namazda bedeni veya elbisesi ile oynamak
Bunlar namazda huşu'a aykırı hareketlerdir Alnındaki tozu toprağı ve teri silmek de mekruhtur Fakat kendisine rahatsızlık veriyorsa bunları silmek mekruh olmaz
2 Parmak çıtlatmak, parmaklarını birbirine geçirmek, ellerini böğrüne koymak
3 Esnemek, gerinmek
4 Kırda namaz kılarken önündeki küçük taşları çevirip düzeltmek (Üzerinde secde etmek mümkün olmayan yeri bir defa düzeltebilir )
5 Göz ucu ile değil de boynunu çevirerek bakmak Namazda bakmak üç çeşittir:
a) Mekruh olan bakış: Bu, boynunu çevirerek bakmaktır
b) Mubah olan bakış: Bu, boynunu çevirmeden göz ucu ile sağa ve sola bakıştır
c) Namazı iptal eden bakış; Bu, göğsünü kıbleden çevirerek bakmaktır
6 Namazda yere tükürük bırakmak
Bu, tükürmek demek değildir Çünkü tükürürken harf meydana gelirse namaz bozulur Zorunlu hallerde tükürük yere bırakılmamalı bir mendile konmalıdır Yere bırakılırsa mekruh olur
7 Namazda dizlerini dikerek oturmak
8 Erkekler secdede kollarını yere yaymak
9 Kolları sıvamış halde namaz kılmak Kısa kollu gömlek ile kılmak mekruh değildir (Kadınlar kollarını açık bulundurursa namaz bozulur )
10 Gömlek giymek mümkün iken namazı sadece pantolonla kılmak, (Bu erkeğe göredir, kadınlar böyle yaparsa namaz bozulur )
11 İşaretle selam almak
12 Özürsüz olarak bağdaş kurmak
13 Başına mendil veya sarık bağlayıp ortasını açık bırakmak
14 Namazda elbise ile bir veya iki defa (serinlemek maksadıyla) yellenmek
15 Kıyam halinden başka yerde Kur'an okumak (Kıraati rükûda tamamlamak gibi )
16 İntikallerdeki zikirleri intikalden sonra yapmak
Mesela: rükûa eğildikten sonra "Allahü Ekber" demek, rükûdan tamamen doğrulduktan sonra "SemiAllahü limen hamideh" demek Halbuki tekbir, rükûa eğilmeye başlarken alınır ve rükûa varınca tamamlanır "SemiAllahü limen hamideh" 9 demeye rükûdan kalkarken başlanır ve doğrulunca bitirilir
17 Namazlarda ikinci rekatı, birinciden üç veya daha fazla ayet okuyarak uzatmak
18 Farz namazlarda bir rekatta aynı sureyi tekrar okumak, başka süre ezberinde varken birinci rekatta okuduğu süreyi ikinci rekatta bilerek tekrarlamak (Nafile namazlarda aynı sureyi tekrar okumak mekruh değildir )
19 ikinci rekatta, birinci rekatta okuduğu sure veya sureden önceki süre veya ayeti okumak
Namazda süre okunurken baştan sona, yani, yukardan aşağıya doğru gidilir Mesela; birinci rekatta Fatihadan sonra 'Elemtere'yi okumuş ise, ikinci rekatta "Liîlafîyi" okuması gerekir, doğru olan budur Birinci rekatta "Uîlafı"yı okuyup ikinci rekatla "Elemtere"yi okumak tersine okuyuştur ve mekruhtur Birinci rekatta bilmeyerek fatihadan sonra "Kul eüzübi rabbinnas "ı okusa, ikinci rekatta da onu tekrar eder Eğer kasıtlı olarak okursa mekruhtur Ancak yine aynı sureyi okur
20 Birinci rekatta bir sureyi okuyup ikinci rekatta arada bir sure atlayarak öbür süreyi okumak
Şöyle ki: Birinci rekatta "Elemtere"yi okusa, ikinci rekatta "Liîlafi"yı okuması gerekirken bunu atlayıp "Eraeytelleziy" okumak mekruhtur Fakat iki veya daha fazla süre atlayarak okumak mekruh değildir
Aynı rekatta iki süre okuduğu takdirde iki sure arasını bir veya birkaç süre atlayarak okumak da mekruhtur, Aradaki sure uzun ise, onu geçerek sonra ki süreyi okumak mekruh olmaz, (îki süreyi bir rekatta ara vermeden peş peşe okumak mekruh değildir,) Bir surenin ayetinden bir veya birkaç ayet atlayarak başka ayete geçmek de mekruhtur
|
|
|