Prof. Dr. Sinsi
|
Namazı Bozmayan Şeyler
21 Bir rekatta, aralarını bir veya birkaç süre atlayarak iki sure okumak-- (iki süreyi bir rekatta ara vermeden peş peşe okumak mekruh değildir )
22 Namazda güzel kokulu bir şeyi koklamak (Kendi isteği dışında burnuna koku gelmesi mekruh değildir )
23 Secdede el ve ayak parmaklarını kıbleden çevirmek-
24 Ellerini rükûda dizlerine, oturuşlarda uylukları üzerine ve ayakta iken sağ eli sol el üzerine koymamak
25 Gözlerini yummak (Ancak namazda huşu ve huzuru ihlal eden şeyleri görmemek için gözleri! yumması mekruh olmaz )
26 Gözlerini yukarıya dikmek
27 Gerinmek,
28 Namaza aykırı "amel-İ kalil=az i"" de bulunmak (Üzerinden bir kıl koparmak gibi)
29 Ağzını ve burnunu örtülü bulundurmak
30 Ağzında erimeyen bir şey bulundurmak (Ağzına çeker gibi bir şey koyup tadı boğazına giderse namaz bozulur )
31 Sıcak, soğuk veya yerin sertliği gibi bir zorunluluk olmadığı halde secdeyi sarığın dolamı üzerine yapmak
32 Burnunda bir özür yokken sadece alın üzerine secde etmek
Çünkü secdede alnı yere koymak farz, burnu yere koymak vaciptir Özürsüz olarak vacibin terk edilmesi mekruhtur Ancak burnu yere koyup, özürsüz olarak alın yere konulmadığı takdirde namaz sahih olmaz
33 Yol üzerinde, hamam içinde, yıkanılan yerde, mezarlıkta, (namaz için ayrılan yer hariç) çöplükte, hayvan kesilen yerde, pisliğe yakın yerde, sahibinin rızası olmayan yerde namaz kılmak
34 Tuvalete çıkmak için sıkıştığı sırada namaz kılmak
(Bu durumda olan, eğer vaktin çıkmasından korkmuyorsa tuvalete çıkıp rahatladıktan sonra abdest alıp namazı yeniden kılar Vaktin çıkmasından korkarsa öylece namazım tamamlar )
35 Düzgün olmayan ve başkasının yanına çıkamayacağı bir elbise ile namaz kılmak Nitekim Hz Ömer bir adamın, düzgün olmayan bir kıyafette namaz kıldığını görünce, ona:
- Seni bu kıyafetle bu insanlara göndersem gider misin" diye sordu, Adam:
Hayır diye cevap verdi Bunun üzerine Hz Ömer:
- Allah Teala, huzuruyla düzgün kıyafetle çıkılmaya daha layıktır, dedi
36 Arzu ettiği bir yemek hazır iken namaza durmak
37 Ayetleri, rükû ve secdelerdeki teşbihleri el ile saymak (Kalben saymak mekruh değildir, dil ile saymak namazı bozar )
38 imam, bir zir'S miktarı (yaklaşık 22 cm ) yüksek veya aynı miktar alçak yerde tek basma bulunmak
39 Önündeki safta açık yer varken arkada namaza durmak
40 Bir canlının resmi üzerine secde etmek Canlı resmi bulunan elbise ile namaz kılmak Namaz kılanın, önünde, sağında, solunda, başı üstünde ve arkasında canlı resmi bulunmak
Ayakta duran kişi, yerdeki resmi dikkat etmedikçe göremeyecek derecede küçük olursa veya büyük olup bağı bulunmazsa yahut da cansız bir varlığa ait resim ise namaz mekruh olmaz Cepte veya cüzdandaki resimli para ve kimliklerle de namaz kılmak mekruh değildir
41 Önünden insan geçebileceği zannedilen yerde namaz kılarken önüne "sütre " koymamak
"Sütre" bir arşın (yaklaşık 68 cm ) veya daha fazla uzunlukta bir ağaç veya başka bir şeydir Önünden insan geçebileceğini tahmin eden kimsenin, namaza başlamadan sütreyi secde edeceği yerin biraz ilerisine dikmesi müstehap, dikmemesi mekruhtur Böyle bir yerde cemaatle namaz kılmıyorsa imamın önüne sütre dikilmesi yeterlidir
Namaz kılınan yer sert olup sütre dikilecek durumda olmaz veya sandalye gibi ayakta durabilecek bir şey bulunmazsa sütreyi uzunlamasına Önüne koyar, sütre yoksa bir çizgi çizer
Namaz kılan kimse, önünde sütre olsun veya olmasın, önünden geçeni uzaklaştırmaya çalışmamalıdır
Ancak, baş göz veya el işareti ile yahut "Sübhanellah" diyerek önünden geçmeyi önleyebilir Erkekler önünden geçmeyi önlemek için okuyuşu yüksek sesle yapabilir Kadınlar sağ elini sol eli üzerine vurabilir Kabe'yi tavaf edenler orada namaz kılanların önünden geçebilir
42 Kor halinde olan ateşe karşı namaz kılmak (Önünde bulunan mum, kandil ve lambaya karşı namaz kılmak mekruh değildir )
43 Farz olan namazda özürsüz olarak bir şeye dayanmak
44 Namazda insan yüzüne karşı durmak
45 Secdeye varırken ellerini dizlerinden önce yere koymak, secdeden kalkarken dizlerini ellerinden önce kaldırmak (Bir özürden dolayı böyle yaparsa mekruh değildir )
46 Namazda palto veya ceketi giymeyerek omuza almak
47 Önünde uyuyan kimse bulunmak
48 Rükûda başını yukarı dikmek veya aşağı eğmek
49 Eüzü-Besmele, Sübhaneke ve amini açıktan okumak,
50 Rükû ve secde teşbihlerini terk etmek veya üçer defadan az söylemek
51 Camide kendisi için bir yer belirleyerek namazı devamlı olarak orada kılmak,
Namaz Kılana Mekruh Olmayan Şeyler
Cepken giyenin, kollarını geçirmeden namaz kılması, Mushaf veya kılıca karşı namaza durması
Yüzü kendisine karşı olmamak üzere, namaz kılarken önünde insan bulunması,
Hareketlerine engel olmadıkça namaz kılanın, boynuna kılıç ve benzeri bir şey asması, mekruh değildir
Mum, kandil ve lambaya karşı namaz kılmak, üzerine secde edilmedikçe canlı resmi bulunan bir yaygı üzerinde namaz kılmak da mekruh olmaz
Rükûda; elbisesi üzerine yapışarak uzuvlarının belli olmasını önlemek ve elbisesini topraktan korumak için az bir iş ile elbisesini çekmekte bir sakınca yoktur Namaz kılan, alnına yapışan toprağı kendisini rahatsız ettiği takdirde silebildiği gibi terini de silebilir
Yüzünü çevirmeden gözünün ucu ile bakmakta sakınca yoktur, ancak bakmamak daha uygundur Namaz kılanı sinek rahatsız ediyorsa onu kovmak da mekruh değildir
Namazı Bozmayı Vacip ve Caiz Kılan Şeyler:
Namazı bozmak haramdır Ancak bazı durumlarda namazı bozmak vacip, bazı durumlarda caizdir
Saldırıya uğrayan veya suya düşen bir insanın yardım islemesi halinde ona yardım etmek maksadıyla namazı bozmak vacip olur
Davar sürüsüne kurt veya herhangi bir canavarın saldırması, gözleri kör olan veya tehlikeyi fark etmeyen bir kimsenin kuyuya veya çatıdan aşağı düşme tehlikesi ile karşılaşması durumlarında bu gibilere yardım için namazı bozmak caizdir Düşme ihtimali kuvvetli ise o zaman namazı bozmak vacip olur Ebenin; doğacak çocuğun veya annesinin ölmesinden, yahut bir organının telef olmasından korkması halinde namazda ise namazı bozması, değilse namazı ertelemesi yani kazaya bırakması da yine vaciptir
Canavar, sel, yangın ve deprem tehlikesinden korkan veya düşmanla karşı karşıya bulunan kimselerin namazların ertelemeleri caizdir
Nafile namaz kılmakta olan bir kimseyi, anne veya babası, (onun namazda olduğunu bildiği halde) çağırırsa namazı bozabilir Eğer çocuğunun namazda olduğunu bilmeden çağırırsa namazı bozması vacip olur Eğer farz namazında ise anne veya babasından biri çağırırsa namazı bozmaz Ancak bir tehlike dolayısıyla yardım isterlerse namazı bozmak vacip olur
Bir dirhem gümüş değerinde olan şeyin (başkasına ait olsa bile) çalınma korkusu durumunda farz olsa bile namazı bozmak caizdir
Kadın, namaz kılarken tencerenin kaynayıp yemeğin taşmasından veya çocuğunun ağlayıp acı çekmesinden korkarsa namazını bozabilir
|