Yalnız Mesajı Göster

Namazı Terkeden Küfren Mi? Yoksa Hadden Mi?

Eski 08-02-2012   #6
Prof. Dr. Sinsi
Varsayılan

Namazı Terkeden Küfren Mi? Yoksa Hadden Mi?




Dolayısı ile mücrimleri mü’minlerin, müslümanların zıddı olarak kılmıştır
Üçüncü Delil: Allahu Teala’nın şu ayeti:
“Namazı dosdoğru kılınız, zekatı veriniz, Rasule itaat ediniz Umulur ki merhamet olunursunuz” (Nur: 24/56)
Bu ayetin delalet yönü; yüce Allah onlarda rahmetin hasıl olmasını bu zikredilen hasletlere bağlamıştır şayet namazı teketmek onları kafir kılmasa ve ebedi ateşle bırakmasa o zaman namaz kılmadan merhamet olunmuş olacaklar Ancak Allahu Teala, onlar namaz kılarlarsa rahmetin geleceği ümidini kılmaktadır
Dördüncü Delil: Allahu Teala’nın şu ayeti:
“Yazıklar olsun o namaz kılanlara ki onlar namazlarında tembellik etmektedirler” (Maun: 107/4-5)
şüphesiz selef namazdaki sehvin manası hakkında ihtilafa girmişlerdir
Sa’d b Ebi Vakkas, Mesruk b Ecde’a ve başkaları şöyle demişlerdir:
“(Buradaki sehu) namazın vakti çıkıncaya dek namazı terketmektir” Nitekim bu konu hakkında merfu bir hadiste rivayet olunmuştur
Muhammed b Nasr El-Mervezi dedi ki:
“Bize, Süfyan b Ebi şeybe, onlara İkrime b İbrahim, onlara Abdulmelik İbni Umeyr hadisi anlattı
Onlarda Mussab b Sad’dan, o da babasından Rasulullah’ın (sav) -namazlarında sehu içinde olanlar hakkında- şöyle buyurduklarını rivayet etmiştir:
“şüphesiz ki bunlar namazların vaktinden tehir edenler”58
(58) Bunu Suyuti “Dunil Mensur”: 6/400, adlı eserinde Ebu Ya’laya, İbni Cerir’e, İbni Münzir’e, İbni Ebi Hatim’e “Evsed” adlı eserde Taberani’ye, İbni Merdaveyhe, “Sünenin”de Beyhaki’ye nisbet etmiştir Merfu olması hasebiyle de zayıf saymıştır Vakfı ise sahihtir Hakim de böylecedir Münziri: “Tergib” adlı eserde: 1/382, şöyle demiştir: Bunu İkrime b İbrahim rivayet ile Bezzar rivayet etmiştir ve şöyle demiştir: “Başkası merfu kılmadığı halde hafızlar mevkuf olarak rivayet etmişlerdir” Münziri şöyle demiştir: “İkrime’ye gelince -ki kendisi Ezdi kabilesindendir- zayıflığında icma edilmiştir Doğrusu da onda vakıf olduğudur” Heysemi “Mecme” adlı eserde: 7/134’de şöyle demiştir: “Bunu Taberani “Evsat” adlı eserinde rivayet etmiştir Hadiste; İkrime b İbrahim bulunmaktadır O da gerçekten zayıf birisidir
Hammad b Zeyd şöyle dedi: Bizlere Asım hadisi anlattı O da Musab b Sad’dan, şöyle demiştir Babama:
“Ey babacığım! Rasulullah (sav) “Onlar ki namazlarında tembellik yapmaktadırlar” ayeti hakkındaki kavlini hiç duydun mu? Hangimiz sehv yapmıyoruz ki? Hangimizin içinden -biz namazda iken- bir şeyler geçmiyor ki?” dedim Bunun üzerine şöyle dedi:
“Bu böylece değildir Lakin bu vakti zai etmektir” dedi”59
(59) Bunu, Suyuti, “Darul Mensur” 6/400, adlı eserinde Ebu Yala, İbni Cerir, İbni Münzir, İbni Merdeveyh, “Süneninde” Beyhaki’ye nisbet etmiştir Münziri “Tergib ve Terhib” adlı eserinde: 1/387, şöyle demiştir: “Bunu Ebu Ya’la hasen bir senedle rivayet etmiştir” İbni Kesir: 1/554, şöyle demiştir: “Yazıklar olsun o kimselere ki onlar namazlarında sehv içindedirler” ayeti hakkında: Ya bunun külli olarak yapılması -İbni Abbas’ın dediği gibi- ya da şer’an takdir edilmiş vakitte bunun yapılması konusu Böylece de külli olarak vaktinden çıkmış oluyor Tıpkı, Mesruk, Ebu Duha’nın dediği gibi İlk vaktinde olmasına gelince; devamlı olarak sonuna kadar namazı tehir ederler ya da çoğunlukla böyle yaparlar Hem namazın rükünlerini, şartlarını -istenilen yönü ile- eda etmek hem de bunda huşulu olmak, namazda okunulanların manalarını düşünmek İşte lafız bunların hepsini içermektedir Dolayısı ile, bundan bir şeyi birleştiren herkesin bu ayetten bir nasibi vardır Her kimde hiç şüphesiz tamam olmuş olur Ameli nifak da onun için tamamlanmış olur


Alıntı Yaparak Cevapla