08-02-2012
|
#6
|
|
Prof. Dr. Sinsi
|
Namaz Nedir?
Salât iman ailesine mensubiyettir
“Eğer kendilerini düzeltir, namazı istikametle kılar ve zekâtı gönülden gelerek verirlerse, o zaman sizin dinde kardeşiniz olmuş olurlar” (Tevbe 9/11)
Bu âyette görüldüğü gibi namaz müminler cemaatine intisabın alamet-i farikasıdır Aynı hakikatin Tevbe Sûresi’nin 71 âyetinde daha güçlü bir biçimde dile geldiğini görüyoruz Bundan bir ileri aşama salâtın imanın alametleri arasında yer almasıdır ki, şu âyet ebedi kurtuluşa eren müminlerin, kendilerini kurtaracak salâtı nasıl eda etmeleri gerektiğini söyler: “Onlar ki, namazlarında derin bir ürperti ve tevazu içinde olurlar” (Mu’minûn 23/2)
Salât ile iman ve müminler arasında kurulan bu sıkı irtibatın ardından, salâtı zayi edenlerin sonunda umutsuzluğun “ğayyasına” atılmakla tehdit edilmesi şaşırtıcı olmayacaktır (Meryem 19/59) Yalnız, âyetteki “salâtı zayi etmek”, “salâtı terk etmek” manasına indirgenemez Zira “terk” de Arapça bir kelimedir ve böyle demek isteseydi Kur’an böyle derdi Salât terk edilmeden de zayi edilebilir mi? Evet, edilir İçi boşaltılır İbadet öldürülür ve geriye cesedi kalır Kuldan Allah’a yollanmış ibadet mektuplarının zarfları varır, fakat içinde mazrufu yoktur İşte böyle yapmak, salâtı zayi etmektir
Kur’an münafıkların salâta üşengeç davrandıklarını söyler (Tevbe 9/54) Buradan, salâtın nifakın panzehiri olduğunu da çıkarabiliriz Münafık biri eğer namaz kılıyorsa, bunun sebebi bellidir: Gösteriş Kur’an bunu şu insanı titreten üslupla dile getirir: “İkiyüzlüler Allah’ı aldatmaya çalışıyorlar, oysaki O onların aldanmalarını sağlıyor Üstelik onlar namaza kalktıklarında, gönülsüzce, yalnızca insanlar görsün diye kalkar” (Nisa 4/142)
|
|
|
|