|
Prof. Dr. Sinsi
|
Divan Edebiyatı Nazım Şekilleri
Divan Edebiyatı Ve Nazım Şekilleri Hakkında Bilgiler
DİVAN EDEBİYATI NAZIM ŞEKİLLERİ
Türklerin, İslamiyetin kabulünden sonra Arap ve Fars edebiyatlarından alarak kullanmaya başladıkları nazım şekilleridir Bunlara daha sonra sadece Türklerin kullandığı nazım şekilleri de eklenmiştir
Divan edebiyatı nazım şekilleri, dize sayılarına göre üç grupta toplanır Bunları şema halinde gösterelim
Şimdi bunları ayrıntılarıyla görelim
GAZEL
Aşk, ayrılık, hasret, özlem gibi lirik konularda yazılan şiirlerdir Bazı dini gazellerde Allah aşkı, peygamber sevgisi de işlenebilir Türk edebiyatına İran edebiyatından girmiştir
Gazel 5 - 15 beyit arasında yazılabilir Gazelin ilk beyitine matla denir Bu beyitte dizeler kendi arasında kafiyelidir Bundan sonraki beyitlerin ilk dizeleri serbest, ikinci dizeleri matla (ilk) beyitiyle kafiyelidir Yani aa, ba, ca   
Gazelin son beyitine makta denir Gazelde şairin mahlası genellikle son beyitte bulunur Bazen son beyitten bir önceki beyitte de geçebilir
Genellikle gazelin beyitleri arasında anlam bütünlüğü bulunmaz Ancak bazı gazeller bir konu bütünlüğü içinde yazılır Bunlara yek-ahenk gazel denir Eğer şair anlam bütünlüğünün yanında bir de aynı güçte beyitler yazabilmişse bunlara da yek - avaz gazel denir
Kimi zaman ise gazeli oluşturan beyitlerin dize ortalarında iç kafiye oluşturulduğu görülür Bunlara musammat gazel denir
Gazeller aruzun her kalıbıyla yazılabilir Bu sahada Fuzuli, Baki, Nedim, Ahmet Paşa başarılı eserler vermişlerdir
KASİDE
Genellikle din ve devlet büyüklerini övmek için söylenen şiirlerdir Ancak başka konularda yazılan kasideler de vardır Kafiye dizilişi yönünden gazelle aynıdır Yani aa, ba, ca  
Kaside en az 20 en fazla 99 beyit olur Kasidenin ilk beyitine matla son beyitine makta denir Şairin mahlasının geçtiği beyite taç beyit, kasidenin en güzel beyitine beytül kasid denir
Kaside belli bölümler halinde yazılır Bunları altı grupta toplayabiliriz
1 bölüm, nesib ya da teşbib bölümüdür Bu bölümde bahar mevsimi, kış manzaraları betimlenir ya da bayram günleri anlatılır
Bunlardan başka köşklerin, kervansarayların, camilerin betimlendiği nesib bölümleri de görülür
2 bölüm, girizgah bölümüdür Nesib bölümünden asıl konuya geçiş ifade eden bir veya birkaç beyittir Girizgah bölümü gelişigüzel söylenmez Nükteli, ince sözlerle konuya geçilir
3 bölüm, medhiye bölümüdür Bu bölümde asıl anlatılmak, övülmek istenen kişi için ne denecekse açıklanır Bu, kasidenin asıl bölümüdür
4 bölüm, fahriye bölümüdür Bu bölümde şair kendinin yeteneğini, anlatımını göklere çıkarır Çoğu zaman kendini diğer şairlerle karşılaştırır ve üstünlüğünü ortaya koyar
5 bölüm tegazzül bölümüdür Bu bölümde kasideyle aynı ölçüde ve uyakta gazel yazılır Şair uygun bir sözle gazel söyleyeceğini ifade eder
6 bölüm dua bölümüdür Kasidenin son bölümüdür Bu bölümde şair övdüğü kişinin başarılarının devamlı olması, ömrünün uzun olması için dualar eder, iyi dileklerde bulunur Kasideler konularına göre de değişik adlar alır
Tevhid : Allah’ın birliğini anlatan kasidelerdir
Münacaat : Allah’a yalvarmak, dua etmek amacıyla yazılan kasidelerdir
Naat : Peygamberimizi övmek için yazılan kasidelerdir
Medhiye : Devrin ileri gelenlerini övmek için yazılan kasidelerdir
Hicviye : Devrin yöneticilerini eleştirmek için yazılan kasidelerdir
– Mersiye – Cülûsiyye
MESNEVİ
Edebiyata İranlıların kazandırdığı bir nazım şeklidir Mesnevilerde her beyit kendi arasında kafiyelidir: aa, bb, cc  Bu nedenle en uzun şiirler mesnevi türüyle yazılmıştır
Mesnevilerde konu birliği vardır Olay kaynaklı eserler yani Leyla vü Mecnun, Hüsn ü Aşk gibi hikayeler mesnevi ile yazılmıştır Firdevsi’nin 60 000 beyit tutarındaki Şehname adlı destanı da mesnevi türündedir
Bir şair beş mesnevisini bir araya getirerek hamse oluşturur Hamse sahibi olmak şair için bir övünç kaynağıdır
Mesneviler ayrı bir kitap halinde yayınlanır, şairin diğer şiirleri ise Divan’da toplanır
Edebiyatımızda Ali Şir Nevai, Şeyhi, Fuzulî, Nabî, Şeyh Galip mesnevileriyle tanınır Baki, Nef’i, Nedim gibi şairler ise mesneviyi hiç kullanmamışlardır
KIT’A
Genellikle iki beyit olarak yazılan bazen daha fazla olabilen gazele benzer nazım şeklidir Gazelin matla beyiti kıt’ada bulunmaz Yani beyitler xa, xa   olarak kafiyelenir
Kıt’ada şairin mahlası çoğu zaman yoktur Daha çok felsefi ve toplumsal düşünceler anlatılır Beyitler arasında anlam bağlantısı görülür
MÜSTEZAT
Bir uzun bir kısa dizelerden oluşan nazım şeklidir Kısa dizeler kaldırıldığında ortaya gazel çıkar Kısa dizelere “ziyade” denir Müstezat, aruzun tek kalıbıyla yazılır Ziyadeler de bu kalıba uyar
RÜBAİ
Tek dörtlükten oluşan nazım şeklidir Kendine özgü ayrı bir ölçüsü vardır aaxa şeklinde kafiyelenir Çoğu zaman şair dünya görüşünü, felsefesini, tasavvufi düşüncesini rübaiyle ortaya koyar
TUYUG
Divan edebiyatına Türklerin kazandırdığı bir türdür Şekil olarak rübaiye benzer Tek dörtlüktür, aaxa kafiye düzeni vardır
Halk edebiyatındaki mani ve İran edebiyatındaki rübainin etkisiyle oluşmuş denebilir Aruzun sadece fâilâtün fâilâtün fâilün kalıbıyla yazılır Ayrıca 11'li hece ölçüsüne de çoğu zaman uyduğundan şairlerimizce hoş bulunmuş olabilir Rübaiden sadece ölçüsü yönüyle ayrılır Bazı tuyuglarda dört dize de kafiyeli olabilir
MURABBA
Dörder dizelik bölümlerle kurulan nazım biçimidir En az üç, en fazla 7 dörtlük olur Kafiye örgüsü aaaa, bbba, ccca şeklindedir Bazen dörtlüklerin son dizeleri nakarat şeklinde olabilir Konu olarak gazele benzer
ŞARKI
Türklerin Divan edebiyatına kazandırdığı bir nazım şeklidir Bestelenmek amacıyla yazılır Bu nedenle musikiye yatkındır Kafiye örgüsü murabbaya benzerse de ilk dörtlüğün aaab şeklinde olduğu şarkılar da vardır
Edebiyatımızda şarkı denince akla Nedim gelir Gayet sade bir dille yazdığı şarkılar kendinden sonrakilere örnek olmuştur Özellikle Yahya Kemal, Nedim tipi şarkılar yazmıştır Bu şarkılarda nakarat kullanılmıştır
MUHAMMES
Beş dizelik bölümler halinde söylenen nazım şeklidir Bir muhammesin ilk beşliğindeki son dizenin, aynı beşlikteki diğer dört dize ile kafiyeli olması şart değildir Beşlik sayısı bir kayda bağlı değildir
MÜSEDDES
Altı dizelik bölümler halinde oluşturulan nazım şeklidir Müseddeslerde, her bölümün yalnız son dizesi değil, sondan iki dizesi birden, ilk bölümün son iki dizesine uygun söylenir, ya da bu iki dize her bölüm sonunda tekrarlanır
TAŞTİR
Bir beyitin birinci ve ikinci dizeleri arasına iki veya daha fazla yeni dize ilave edilerek oluşturulan nazım şeklidir Yeni eklenen dizelerin kafiyesi beyitin kafiyesiyle aynı olmalıdır
TERKİB-İ BEND
10 ila 20 dizelik bentlerden oluşan nazım şeklidir Bent sayısı 5 ile 10 arasında değişir Bentleri oluşturan dizeler genelde gazeldeki gibi kafiyelenir Bendin son beyitine vasıta beyti denir Bu beyit her bendin sonunda değişir ve mutlaka bentten ayrı olarak kendi arasında kafiyelenir
Terkib-i bendin uyak düzeni aaxaxaxaxabb şeklindedir Bentler beyitlere ayrılarak sıralanır
Bu nazım şeklinde talihten, hayattan şikayetler, dini, tasavvufi, felsefi düşünceler anlatılır
Edebiyatımızda Bağdatlı Ruhi ve Ziya Paşa bu nazım şeklindeki şiirleriyle tanınır
TERCİ-İ BEND
Biçim ve uyak yönünden terkib-i bende benzer Ancak her bendin sonundaki vasıta beyitleri aynıdır yani nakarat şeklindedir
• • •
Divan edebiyatı, önceden de söylediğimiz gibi 19 yüzyılın başlarında artık yavaş yavaş yerini Batı’dan gelen yeni edebiyata bırakmaya başlamıştı Hem çok güçlü Divan şairlerinin bulunmaması, hem de tekrar ede ede kalıplaşan bir söyleyişin artık bıkkınlık vermesi yeni edebiyatın yerleşmesini hızlandırmıştır
Elbette bu, aniden olmamış, şekil ve dil olarak 20 yüzyılın başına kadar etkisini sürdürmüştür
|