Yalnız Mesajı Göster

Kadın Ve Erkeğin Avreti

Eski 07-28-2012   #2
Prof. Dr. Sinsi
Varsayılan

Kadın Ve Erkeğin Avreti



3 Kimsenin Olmadığı Yerde Avretin Örtülmesi :

Kimsenin bulunmadığı yerde avret yerlerinin örtülmesi evla görülmüştür Hadislerde, kimsenin bulunmadığı yerde dahi Allah’tan ve meleklerinden haya edilerek örtünülmesi tavsiye edilmektedir

Bu konuda gelen haberde Behz b Hakim dedesinden şöyle rivayet etmektedir: “Ey Allah’ın Rasulü! Kişi tenha bir yerde olursa örtünmesi gerekir mi?” dedim Rasulullah (sav) ise şu cevabı verdi: “Allah kendisinden haya edilmeye daha layıktır”[url=http://wwwmuminecom/#_ftn1]

İbn Abidin, sahih olan görüşe göre tenha yerde dahi avretin setrinin vacib olduğunu kaydeder[url=http://wwwmuminecom/#_ftn2]

Şafii mezhebinde namaz dışında tenha yerde avretin örtülmesinin gerekliliği konusunda farklı görüşler zikredilir[url=http://wwwmuminecom/#_ftn3] Nevevi, yıkanma gibi bir ihtiyaç olmaması halinde avretin açılmasını yasaklayan görüşü tercih eder[url=http://wwwmuminecom/#_ftn4] Buna mukabil meşhur olan görüş, serinleme, yıkanma, cima gibi hafif bir sebeple de olsa tenha yerde avretin açılmasının caiz olduğudur Zira insanın kendine karşı örtünmesi vacip değildir[url=http://wwwmuminecom/#_ftn5] Bunun yanında herhangi bir sebep olmasa dahi tenha yerde avreti örtmenin gerekli olmadığı görüşünde olanlar da vardır Kazvini ise, kadının evinde en azından göbek ile diz arasını örtmesi gerektiği görüşündedir[url=http://wwwmuminecom/#_ftn6]

Haraşi, Maliki mezhebine göre tenha yerde avretliği sadece muğallaza avret yerleri için söz konusu etmekte ve bu kısımların açılmasını mekruh görmektedir[url=http://wwwmuminecom/#_ftn7]
Hanbeli mezhebinden İbn Neccar, sakin yer ve karanlıkta dahi avreti örtmenin vacib olduğunu vurgular[url=http://wwwmuminecom/#_ftn8]

Netice itibarıyla ziynet yerlerinin başkalarına gösterilmesinin söz konusu olmaması ve fitne gibi örtüyü gerektiren bir sebebin bulunmaması, bu açıdan avretin örtülmesini gerektirmeyecektir Bununla beraber hadislerde gelen tavsiyeler, Allah’tan haya gereği olarak insanların bulunmadığı yerde dahi kaba avret yerlerini örtmenin faziletini vurgulamaktadır

4 Küçüklerin Avreti :

Çok küçük çocuk için avret söz konusu değildir Büluğ çağına yaklaşan kız (mürahıka), başörtüsüz namaz kılarsa caiz olur Bu hüküm “Adet gören kadın başörtüsüz namaz kılamaz” hadisinin delaletinden anlaşılmaktadır[url=http://wwwmuminecom/#_ftn9] Buna göre başörtüsü, sadece baliğ olan kadından istenilmektedir

Şafii mezhebinde, yedi yaş aşağısı çocuklar avret konusunda herhangi bir hükme tabi değildir[url=http://wwwmuminecom/#_ftn10] Erkek çocukların yedi yaşından on yaşına, kızların ise yedi yaşından dokuz yaşına kadar ön kaba avret yerlerine bakılması caiz olmaz Erkek on, kız dokuz yaşına geldiğinde ise büluğa ermiş kişi sınıfına girerler[url=http://wwwmuminecom/#_ftn11]

Hanbeli mezhebinde, yedi yaş sonrası çocuğun avreti diz ile göbeği arasıdır[url=http://wwwmuminecom/#_ftn12] Büluğ çağına yaklaşan kız ve erkeğin avreti ise büyüklerin avreti ile bir tutulmaktadır[url=http://wwwmuminecom/#_ftn13]

İmamiyye Şia’sına göre henüz baliğ olmayan kızın sadece başını açabileceği, bunun dışında sair avret yerlerini örtmesi gerektiği beyan edilir[url=http://wwwmuminecom/#_ftn14]


[url=http://wwwmuminecom/#_ftnref1] Tirmizi, İsti’zan ve’l-adab, VIII, 43, nu:2919

[url=http://wwwmuminecom/#_ftnref2] İbn Abidin, I, 421

[url=http://wwwmuminecom/#_ftnref3] Muhammed Ebu Hamid el-Gazzali (ö 505/ 1111), el-Vasit fi’l-mezheb, I-II, Darü’n-nasr, Mısır 1984, II, 651 ; Şerefüddin İsmail b Ebi Bekr el-Mukri’ (ö 837/ 1433), İhlasu’n-navi fi irşadi’l-ğavi, el-Meclisu’l-A’la li’ş-şuuni’l-İslamiyye, Kahire 1989, I, 155

[url=http://wwwmuminecom/#_ftnref4] Nevevi, Şerhu Müslim, IV,s44, c4

[url=http://wwwmuminecom/#_ftnref5] Şihabeddin el-Kalyubi, Kalyubi ve Umeyra, I-IV, Darü İhyai’l-kütübi’l-Arabiyye, Kahire, ts, s177 ; Abdullah b Hicazi el-Ezheri eş-Şarkavi (ö 1226 / 1811), Haşiyetü’ş-Şarkavi ala Tuhfetü’t-tullab, I-IV, Darü’l-kütübi’l-ilmiyye, Beyrut 1997, I, 364

[url=http://wwwmuminecom/#_ftnref6] Mukri’, İhlasu’n-navi, I, 154

[url=http://wwwmuminecom/#_ftnref7] Haraşi, Şerhu Muhtasarı Seyyid Halil, Daru Sadır, Beyrut, ts,I, 248

[url=http://wwwmuminecom/#_ftnref8] Muhammed b Ahmed b Neccar (ö 972 / 1564), Müntehe’l-iradat fi cem’i’l-Mukni’ mea’t-tenkih ve’z-ziyadat (Bahuti şerhi ile beraber), I-III, Darü’l-fikr, şy, ts, I, 141

[url=http://wwwmuminecom/#_ftnref9] Nesefi, Kenzü’d-dekaik, I, 467 ; Ayni, el-Binaye, II, 148

[url=http://wwwmuminecom/#_ftnref10] Nesefi, Kenzü’d-dekaik, I, 471 ; Ahmed b Muhammed et-Tahtavi (ö 1231 / 1815), Haşiye ale’l-Meraki’l-felah, Matbaatü Mustafa el-babi’l-halebi, Mısır 1970, s194

[url=http://wwwmuminecom/#_ftnref11] Ebü’l-Hasen Ali b Muhammed el-Maverdi (ö 450 / 1058), el-Havi’l-kebir şerhu Muhtasari’l-Müzeni, I-XVIII, Darü’l-kütübi’l-ilmiyye, Beyrut 1994, II, 175

[url=http://wwwmuminecom/#_ftnref12] İbn Neccar, Müntehe’l-iradat, I, 141

[url=http://wwwmuminecom/#_ftnref13] Şemseddin İbn Muflih el-Makdisi (ö 764/ 1363), en-Nüket ve’l-fevaidü’s-seniyye, I-II, Matbaatü’s-sünnetü’l-Muhammediyye, şy, 1950,I, 43

[url=http://wwwmuminecom/#_ftnref14] Ebu Cafer Muhammed et-Tusi (ö 460/ 1068), el-Mebsut fi fıkhi’l-İmamiyye, I-VIII, Mektebetü’l-Murtazaviyye li ihyai’l-asari’l-Caferiyye, Tahran 1967, I, 89

Alıntı Yaparak Cevapla