Giybet Felaketiyle Savaş
Kayma Noktalarından Gıybet
Kitap ve sünnetin ona karşı onca tahşidatı, dini, milli, ve içtimai
onca zararına rağmen, günümüzün müslümanlarının bir türlü
önemsemediği gıybet, öyle bir ruh hastalığıdır ki, şayet şimdilerde önü
alınmazsa, ileride topluma yüzlerce zina ve yüzlerce ribanın (faiz)
günahını birden işletebilir
Evet, peygamberimiz aleyhinde olan birşeyi söylemeye gıybet demiş ve
mahremi ile zina etme kadar büyük günah saymıştır O halde, bizim aklımız,
fikrimiz ölçü olmadığına ve olamayacağına göre, bizim için takdir
edilen bu ölçüler içinde hayatımızı devam ettirme mecburiyetindeyiz
Bu konuda önemli bir kayma noktası ise şu : Bazıları sözde
gıybetten kaçınıyor görünerek, arkadaşları hakkında “ Daha
neleri var neleri Ama gıybet olur diye korkuyor ve hepsini
söylemiyorum” Bu söz, o kasdettiği şeyleri söylemekten çok daha büyük
bir gıybettir Çünkü müphem (belirsiz) bir isnad, açık bin iftiradan daha büyüktür
Zira muhatabın aklına, acaba : livatamı, zina mı, içkimi, kumar mı
vs gibi şeylerin hepsi birden gelebilir Böylece hem ikili münasebetler,
hem de içtimai salah zedelenir Evet, böyle diyeceğine, o zatın
100 tane günahını açık-açık söyleseydi, her halde sözleri, akla
gelebilecek şeylere sınır teşkil etmesi bakımından daha ehven
olurdu ( Fasıldan Fasıla 1, 129 )
Benlik ve Gıybet
Günümüzde hizmet içinde kibir ve ucb (ameline güvenme)’dan bir ölçüde
kurtulma merhalesine geldiğimiz söylenebilir Ama, şu iki
hususun önü bir türlü alınamadı :
1 – Enaniyet,
2 – Gıybet
*Hele gıybet, hele gıybet! ( Fasıldan Fasıla 1, 106 )
*İftira gıybetten, gıybet de zinadan daha şiddetlidir
*Gıybet yapıyorsak neticesini kendimize pahalı ödetelim
Topluluk içinde özür dileyip itirafta bulunalım
*Su-i zan insanı büyük günaha götürür
Bir Hadis
Abdullah İbn Mes’ud (ra) şöyle anlattı : Resulullah (sav)’ a
“Hangi amel daha faziletlidir” diye sorduğumda :
“Vaktinde kılınan namaz” buyurdu
“Daha sonra hangisidir? Ya Rasulullah!” dedim
Rasulullah (sav) :
“Dilinle müslümanları incitmemendir” buyurdu
(Tergip ve Terhib 5, 418)
|