İslam'da Yasaklar
İslam'da Yasaklar
İSLAM'DA YASAKLAR
Allahu Tealâ’nin kullarina son derece merhametli ve sefkatli oldugunu biliyoruz
Hz Peygamber AS’in ifadeleriyle, “bir annenin kucagindaki bebegine sefkatinden daha sefkatli”
Böyleyken niçin kurallar koyuyor?
O kurallar bütünü içindeki yasaklarla insanlari neden kisitliyor?
Yasaklarin amaci ne olabilir?
“Yasak” her ne kadar olumsuz bir kavram ise de, dinimizdeki yasaklar olumlu sonuçlar elde etmek için konulmustur
Yasak olumsuz bir kavramdir dedik, çünkü ilk bakista bütün yasaklar
hürriyet ve özgürlükleri kisitlayan, insanoglunun faaliyetlerini daraltan unsurlar gibi gözükür
Zihnimizde uyandirdigi bu ilk çagrisimlara ragmen biliyoruz ki, yasaklar bir taraftandan da büyük felaketlerin, feci akibetlerin önlerine çekilen setler gibidir
Bu nedenle hem egitimde, hem de her türlü mevzuat ve yasal düzenlemelerde mutlaka yasaklar vardir
Toplum ve kültürlere göre bu yasaklarin türü ve sinirlari degisse de, neticede mutlaka vardir
Yani yasaksiz bir dünya hayali sadece bir ütopyadir
Islâm’in koydugu yasaklara gelince; insanoglu bu ilâhî engeller sayesinde
aslî yaradilis gayesinden uzaklasmaz, tehlikeli ve sonu olmayan çikmazlara düsmekten kurtulur
Böylece hem dünya hayati hem de ebedi hayati bir huzur ve mutluluk iklimine dönüsür
Dinimiz fert ve toplumu muhafaza edebilmek, huzur ve mutluluga ulastirabilmek için bes ana unsuru korumayi prensip edinmistir
Dinimizde yasak olarak sunulan her seyin bu bes unsuru koruma amaci ile muhakkak ilgisi bulunur
Bu bes unsur:
1- Din,
2- Can,
3- Akil,
4- Nesil,
5- Maldir
Bu bes unsuru korumak için konulan yasaklari örnekleyelim
Dini muhafaza için konulan yasaklar:
Hz Muhammed AS’in peygamber olmasindan sonra Allah katinda geçerli tek din “Islâm”dir
Allah’in dininin ögrettigi ve insani sorumlu tuttugu ari-duru imani yok edecek veya bozacak durumlar yasaklanmistir
Bunlar küfür, sirk ve nifak’tir
Küfür: Allahin varligini ve birligini, Hz Muhammed AS’in Allah katindan getirdigi kesin olarak bilinen seyleri inkâr etmektir
Kur’an-i Kerim’de ve Hz Peygamber AS’in sahih sünnetinde bildirilen iman esaslarindan sadece birini bile reddetmek, inanmamak küfürdür
Baslangiçtan bugüne Islâm alimleri bu iman esaslarinin neler oldugunu ayrintili olarak izah etmislerdir
Bu konuyu izah eden kitaplara akaid kitaplari denir
Sirk: Rab olarak Allah’i tanidigi halde, O’na ibadet ve taatte ortak kosma durumudur
Bu da hiristiyanlardaki üç baba-ogul-kutsal ruh inanci veya müsriklerdeki putçuluk sekillerinde olabildigi gibi, kimi zaman insanlari ilâh gibi görerek Allah’a ortak kosma seklinde de olabilir
Sirk konusu da akaid kitaplarinda detayli olarak anlatilir
Nifak: Inanmadigi halde maddi çikar veya prestij kazanma gibi çesitli sebeplerle inanmis gibi görünme durumudur Böyle insanlara münafik denir
Münafik, imansizlarin yaninda onlardanmis gibi, müminlerin yaninda ise inaniyormus gibi davranarak her iki tarafta birden gözükmeye çalisir Müslümanlari sevmez, onlari aldatmaya, aralarini bozmaya ve inançlarini sarsmaya çalisir
Bu üç durum bir müslümanin dinine kastedecek en tehlikeli hallerdir ve Allah tarafindan yasaklanmistir
Her mümin bunlardan uzak durmaya çalismali ve dinini muhafaza etmelidir
Cani muhafaza için konulan yasaklar:
Islâm, insanin yasam hakkina ve can emniyetinin korunmasina büyük önem verir
Bunun için cana zarar verebilecek her durum yasaklanmistir
Bu nedenle fikih kitaplarinda izah edilen haram veya mekruhlarin önemli bir bölümü insan sagligini korumaya yöneliktir
Dinimizde can kutsaldir Ona kiymak en büyük cinayettir Kiyamet gününde en önce görülecek davalar öldürmekle ilgili olanlardir Dinimiz savas sirasinda dahi çocuk ve kadinlarin öldürülmelerini yasaklamis, öldürmeyi ancak saldirganlari bertaraf etmek
veya serlerinden kurtulmak için ancak savas sirasinda mesru kilmistir
Ayrica sadece insani degil, zarar vermeyen hayvanlari öldürmek, canli bir varligi hedef yaparak atis yapmak dahi yasaktir Müslüman bos yere hiçbir cana kiyamaz
Muhammed Ekrem Çaylar
|