Yalnız Mesajı Göster

Hanifi Mezhebinde Cemâat İle Namaz

Eski 07-27-2012   #1
Prof. Dr. Sinsi
Varsayılan

Hanifi Mezhebinde Cemâat İle Namaz






Hanifi Mezhebinde Cemâat İle Namaz
Hanifi Mezhebinde Cemâat İle Namaz



Namazda, en az iki kişiden birinin imâm olması ile cemâat meydana gelir Beş vakit namazın farzlarını cemâatle kılmak, erkeklere sünnettir Cuma ve bayram namazları için cemâat farzdır Cemâat ile kılınan namazlara daha çok sevâb verildiği hadîs-i şerîflerde bildirilmektedir Peygamberimiz “sallallahü aleyhi ve sellem” buyurdu ki: (Cemâatle kılınan namaza, yalnız kılınan namazdan yirmiyedi kat fazla sevâb verilir) Yine buyurdu ki: (İyi bir abdest alıp, mescidlerden birine cemâat ile namaz kılmak için gidenin, Allahü teâlâ, her adımına bir sevâb yazar ve her adımında amel defterinden bir günâhı siler ve Cennette onu bir derece yükseltir)

Cemâat ile kılınan namaz, müslümanlar arasında birliği beraberliği sağlar Sevgi ve bağlılığı arttırır Cemâat toplanıp birbirleriyle sohbet ederler Dert ve sıkıntıları olanlar, hastalar bu sayede kolayca ortaya çıkar Cemâat, müslümanların tek kalb, tek vücut gibi olduklarının en güzel nümûnesidir

Hasta, felçli, bir ayağı kesik olanın, yürüyemiyen ihtiyarların ve a’mânın cemâate gitmesi şart değildir

Cemâat ile kılınan namazda kendisine uyulan kimseye “İmâm” denir İmâmlığın ve buna uyup cemâat olmanın şartları vardır

İmâmlığın şartları

İmâm olmak için altı şart lâzımdır Bu şartlardan biri bulunmadığı bilinen imâmın arkasında kılınan namaz kabûl olmaz

1- Müslüman olmak Ebû Bekr Sıddîk ve Ömer Fârûkun “radıyallahü anhümâ” halîfe olduğuna inanmayan, mi’râca, kabir azâbına inanmayan imâm olamaz

2- Bülûğ yaşında olmak

3- Akıllı olmak Sarhoş ve bunak imâm olamaz

4- Erkek olmak Kadın, erkeklere imâm olamaz

5- Hiç olmazsa, Fâtiha-yı şerîfe ile, bir âyeti doğru okuyabilmek Bir âyeti ezberlememiş olan ve ezberlese de, tecvîd ile okuyamıyan, nağme yapan kimse imâm olamaz

6- Özürsüz olmak Özrü olan, özrü olmayanlara imâm olamaz

İmâmın, kırâati güzel, Kur’ân-ı kerîm tecvîd ile okuması lâzımdır, tegannî ile değil Namazın şartlarına ehemmiyet vermeyen imâmların arkasında namaz kılınmaz (Sâlih ve fâcir arkasında namaz kılınız) hadîs-i şerîfi, câmi imâmları için değil, Cuma kıldıran emîrler, vâliler içindir

İmâmlığa en lâyık kimse, sünneti [ya’nî din bilgilerini] en iyi bilen kimsedir Bunda eşit olanlar olursa, Kur’ân-ı kerîmi en iyi okuyan imâm olur Bu da eşitse, takvâsı ziyâde olan Yine eşitlik olursa, yaşı ilerlemiş olan tercih edilir

Açıktan günah işliyenin amâ ve zinâ çocuğunun imâmeti, mekrûhdur

İmâm cemâate usanç verecek ve onları sıkacak şekilde namazı uzatmaz

Kadınların yalnız başlarına cemâat ile kılmaları mekrûhdur

Tek şahıs ile kılacak olan imâm, onu sağ tarafında durdurur İki kişiye imâm olacaksa, önlerine geçer Erkeklerin kadına, çocuğa uymaları câiz değildir

İmâmın arkasında erkekler saf bağlar, sonra çocuklar ve onların arkasında da kadınlar saf bağlar

İmâm kadınlara da imâmete niyet etmişse, aynı namazda bulunan bir kadın, bir erkekle aynı hizâda namaza durursa, erkeğin namazı bozulur Eğer imâm bu kadına imâmeti niyet etmemişse, yanında durduğu erkeğe zarar olmaz Ancak kadının namazı câiz olmaz Ayakta namaz kılanın, otururken kılana uyması câizdir Mukîm olan seferî imâma uyabilir Farz kılan, nâfile kılana uyamaz Nâfile kılan, farz kılana uyabilir İmâma uyup namaz kıldıktan sonra, imâmın abdestsiz olduğunu bilen kimse namazını iâde eder

Regâib, Berât ve Kadir gibi nafile namazları cemâat ile kılmak mekrûhdur

Cemâat istese de, imâmın farz kıldırırken kırâati ve tesbîhleri sünnetten fazla okuması tahrîmen mekrûhdur

İmâma rükû’da yetişemiyen o rek’ati imâmla kılmış olmaz İmâm rükû’da iken gelen, niyet eder ve ayakta tekbîr getirip, namaza girer Hemen rükû’a eğilip, imâma uyar Rükû’a eğilmeden, imâm rükû’dan kalkarsa rükû’a yetişmemiş olur

İmâmdan önce rükû’a eğilmek, secdeye gitmek veya önce kalkmak tahrîmen mekrûhdur Farz namazları kılınca, safları bozmak müstehabdır

Bir mü’min beş vakit namazını, hergün cemâat ile kılsa, bütün Peygamberlere “aleyhimüsselâm” yetişmiş gibi sevâba nâil olur

Cemâat ile kılınan namazın bu kadar fazîleti, imâmın namazı kabûl olduğu takdirdedir

Bir kimse, cemâati özürsüz terk etse, o şahıs Cennet kokusu duyamaz Cemâati özürsüz terk edenler, dört kitabda mel’un diye vasıflandırılmışlardır

Beş vakit namazı cemâat ile kılmağa gayret etmelidir Kıyamet günü Allahü teâlâ hazretleri yedi kat yerleri, yedi kat gökleri, Arşı, Kürsîyi ve bütün mahlûkatı terazinin bir tarafına koysa, şartları gözetilerek cemâat ile kılınan bir vakit namazın sevâbını diğer tarafa koysa, cemâat ile kılınan namazın sevâbı daha ağır gelir



Alıntı Yaparak Cevapla