07-27-2012
|
#4
|
Prof. Dr. Sinsi
|
Peygamberimizin Seferde Okuduğu Dualar
Seferde Okuduğu Dualar - 4
ـ4ـ وعن عبداللّه الخطمى رَضِىَ اللّهُ عَنْهُ قال: ]كَانَ رَسُولُ اللّهِ # إذا وَدَّعَ أحداً قالَ: أسْتَوْدِعُ اللّهَ دِينَكُمْ وَأمَانَتَكُمْ، وَخَواتِيمَ أعْمَالِكُمْ[ أخرجه أبو داود وله في أخرى عن ابن عمر رَضِىَ اللّهُ عَنْهُما: ]أسْتُوْدِعُ اللّهَ دِينَكَ وَأمَانَتَكَ، وَخَواتِيمَ عَمَلِكَ[
4 (1836)- Abdullah el-Hatmî (radıyallâhu anh) anlatıyor: "Resûlullah (aleyhissalâtu vesselâm) birisiyle vedalaştı mı şöyle derdi: "Dininizi, emânetinizi ve işlerinizin âkibetini Allah'ın muhafazasına bırakıyorum " [Ebû Dâvud, Cihâd 80 (2600); Tirmizî, Daavât 45, (3439) ]
AÇIKLAMA:
1-Bu hadisin, Ebû Dâvud'daki aslının bidâyeti farklıdır "Hz Peygamber (aleyhissalâtu vesselâm) bir ordu ile vedalaşacağı zaman" diye başlar Tirmizî'deki rivâyet bazı küçük farklarla İbnu Ömer (radıyallâhu anhümâ)'den yapılmıştır
2-"Allah'ın muhafazasına bırakıyorum" diye yaptığımız tercümeyi "  Allah'tan muhafaza talep ediyorum  " şeklinde anlamak da mümkündür
3- Emânet'ten murâd, Hattâbî'ye göre, geride kalan aile, yani evlad u iyâl ve malmülktür Ancak sefer sırasında cereyan edecek alışveriş, insanlarla münasebet gibi bir kısım içtimâî davranışlar da emânet olarak değerlendirilmiştir Zîra bu işlerde de hıyânet meydana gelebilir Emânet'le bütün dinî tekliflerin kastedildiği de söylenmiştir Nitekim âyete: "Biz emâneti semâvat, arz ve dağlara teklif ettik, onlar bunu kabullenmekten kaçındılar ve ondan korktular, onu insan yüklendi  " (Ahzab 72) buyurulmuştur 4- İşlerin âkibeti'nden murad hüsnü'l hâtime'dir Zîra uhrevî meselede esas olan budur Çünkü daha önce yapılan işler, fena bile olsalar sondaki iyi âkibet'e tâbi olarak düzelmiş olurlar Şârihler bu tâbirle hadisin bir başka vechinde, خَوَاتِيمَ عَمَلِكَ şeklinde gelmiş olmasını da gözönüne alarak bütün amellerin sonunun kastedildiğini belirtirler Öyle ise bu dua ile hayırlı sonların Allah'ın himâye ve muhafazası altında olması temenni edilmiş olmaktadır
Kütub-u Sitte Şerhi, Prof Dr İbrahim Canan, Cilt 16-17
|
|
|