Prof. Dr. Sinsi
|
Sünen-İ Nesai İçecekler
43- İÇKİ İÇENİN DURUMU NEDİR
5570- İbn-ul Deylemî (r a) Abdullah b Amr’ın yanına girdi ve “Ey Abdullah Rasûlullah (s a v)’den içki hakkında duyduğun bir şey var mıdır?” dedi Bunun üzerine Abdullah: “Evet, Rasûlullah (s a v)’den işittim şöyle diyordu: “Ümmetimden şarap içen kimsenin kırk gün namazı kabul olunmaz ” (Dârimi, Eşribe: 3; İbn Mâce, Eşribe: 4)
5571- Mesruk (r a)’tan rivâyete göre, şöyle demiştir: “Hâkim hediye yerse haram yemiş olur Rüşvet kabul ederse küfre kadar gider Yine Mesruk derki: Şarap içen kafir olur Küfrüne delil namazının kabul edilmemesidir ” (Sadece Nesâi rivâyet etmiştir )
44- İÇKİ İÇMENİN MEYDANA GETİRDİĞİ DİĞER GÜNAHLAR
5572- Abdurrahman b Haris (r a) babasından naklederek şöyle diyor Osman’dan işittim şöyle diyordu: “İçki içmekten uzak durun çünkü o kötülüklerin anasıdır Sizden önceki ümmetler arasında ibadetle meşgul olan bir adam vardı Fahişe bir kadın ona kafayı taktı ve hizmetçisini göndererek; şahitlik için seni istiyoruz diye onu çağırttı, o hizmetçiyle beraber onun yanına kadar geldiler Her bir kapıdan içeri girince hizmetçi kapıları kilitliyordu sonunda güzel bir kadının yanına geldi kadının yanında bir çocuk, bir kap içersinde de içki vardı Kadın o gelen adama: Allah’a yemin olsun ki ben seni şahitlik için çağırmadım ya benimle ilişki kurarsın veya bu içkiden içersin veya bu çocuğu öldürürsün Adam öyleyse bana bir kadeh içki ver dedi Kadın bir kadeh içki verdi, adam tekrar ver dedi ve sarhoş olunca kadınla zina etti çocuğu da öldürdü (İşte bu olaydan ibret alıp) içkiden uzak durun! Allah’a yemin ederim ki şarap alışkanlığı ile iman bir arada olamaz mutlaka biri diğerini uzaklaştırır (Sadece Nesâi rivâyet etmiştir )
5573- İbn Ömer (r a)’den rivâyete göre, şöyle demiştir: Kim, sarhoş olmasa bile içki içerse, midesine ve damarlarında şaraptan bir damla bulunduğu sürece namazı kabul olunmaz O halde ölürse kafir olarak ölür İçki içip sarhoş olan kimsenin kırk gün namazı kabul olunmaz o durumda ölürse de kafir olarak ölür (Sadece Nesâi rivâyet etmiştir )
5574- Abdullah b Amr (r a)’dan rivâyete göre, Peygamber (s a v) şöyle buyurdu: “Kim içki içerse midesinde bulunduğu sürece Allah onun yedi gün sürece namazını kabul etmez O süre içersinde ölürse kafir olarak ölür, içtiği içki aklını giderirse kırk gün namazı kabul olunmaz o süre içersinde ölürse kafir olarak ölür ” (Dârimi, Eşribe: 3; İbn Mâce, Eşribe: 4)
45- İÇKİ İÇENİN TEVBESİ KABUL EDİLİR Mİ?
5575- Abdullah ed Deylemî (r a)’den rivâyete göre, şöyle demiştir: Abdullah b Amr b As’ın yanına girmiştim, kendisi Taif’te Veht ismi verilen bahçesinde idi Kureyşten bir gençte -içki içtiği söylenen- onunla birlikteydi Abdullah Rasûlullah (s a v)’den şöyle işittiğini söyledi: “Kim bir yudum içki içerse kırk gün namazı kabul olunmaz İçkiyi bırakıp tevbe ederse yine de Allah tevbesini kabul eder yine içki içmeye başlarsa kırk gün tevbesi kabul olunmaz Yine tevbe ederse Allah tevbesini kabul eder Yine içki içmeye dönerse Kıyamet günü Cehennemliklerden akan şeyleri o kimseye içirir ” (Müslim, Eşribe: 8; Dârimi, Eşribe: 3)
5576- İbn Ömer (r a)’den rivâyete göre, Rasûlullah (s a v) şöyle buyurdu: “Kim dünyada içki içerse ve tevbe etmeden de ölürse Ahirette Cennet içkilerinden içmekten mahrum kalır ” (Müslim, Eşribe: 8; Dârimi, Eşribe: 3)
46- İÇKİ TİRYAKİLERİ CENNETE GİREMEZ Mİ?
5577- Abdullah b Amr (r a)’dan rivâyete göre, Peygamber (s a v) şöyle buyurdu: “Yaptığı iyiliği başa kakan, ana babaya isyan eden ve içki tiryakileri Cennete giremez ” (Müsned: 6251)
5578- İbn Ömer (r a)’den rivâyete göre, Peygamber (s a v) şöyle buyurdu: “Kim dünyada içki içer tevbe etmeden içki içerken ölürse ahirette Cennet içkilerinden içemez ” (Müslim, Eşribe: 8; Dârimi, Eşribe: 3)
5579- İbn Ömer (r a)’den rivâyete göre, Peygamber (s a v) şöyle buyurdu: “Kim dünyada içki içer tevbe etmeden içki içerken ölürse ahirette Cennet içkilerinden içemez ” (Müslim, Eşribe: 8; Dârimi, Eşribe: 3)
5580- Dahhak (r a)’tan rivâyete göre, şöyle demiştir: “Kim içki tiryakisi olarak ölürse son nefesinde dünyadan ayrılırken yüzüne Cehennem suyu (hamim) serpilir ” (Sadece Nesâi rivâyet etmiştir )
47- İÇKİ İÇEN CEZA OLARAK SÜRGÜN EDİLİR Mİ?
5581- Said b Müseyyeb (r a)’ten rivâyete göre, şöyle demiştir: Ömer b Hattab Rabia b Ümeyye’yi şarap içtiği için Hayber’e sürgün olarak göndermişti O da Hirakla varıp dinini terkederek Hristiyanlık dinine girdi Bunun üzerine Ömer bundan sonra hiçbir Müslümanı sürgün etmeyeceğim dedi (Sadece Nesâi rivâyet etmiştir )
48- İÇKİNİN HER ÇEŞİDİNİN HARAM OLUŞUNA DAİR DEĞİŞİK RİVAYETLER
5582- Ebu Bürde b Niyar (r a)’dan rivâyete göre, Rasûlullah (s a v) şöyle buyurmuştur: “Bazı kaplarda bulunan meşrubattan için fakat sarhoşluk veren içkileri içmeyin ” (Sadece Nesâi rivâyet etmiştir )
5583- Büreyde (r a)’nin babasından rivâyete göre, Rasûlullah (s a v): “Kabak, testi, tahta fıçı ve sırlı küplerde meşrubat yapmayı ve bekletmeyi yasak etti ” (Dârimi, Eşribe: 3; Müslim, Eşribe: 6)
5584- Âişe (r anha)’dan rivâyete göre, şöyle demiştir: “Her türlü meşrubatı için fakat sarhoşluk verenleri içmeyin ” (Sadece Nesâi rivâyet etmiştir )
5585- Amirî kabilesinden Decace kızı Cisre (r anha)’den rivâyete göre, şöyle demiştir: Âişe’den işittim kendisine Nebîz = Bir nevi bira hakkında şöyle sormuşlardı: “Hurmayı sabah suya ıslatıp akşam içiyoruz akşam ıslatıp sabah içiyoruz (caiz) midir?” O da şöyle demişti: “Sarhoşluk veren hiçbir şeyi helâl kılacak şekilde fetva verecek değilim, ekmek bile su bile olsa dedi ve üç sefer tekrarladı ” (Sadece Nesâi rivâyet etmiştir )
5586- Hemmam’ın kızı Kerime (r anha), mü’minleri annesi Âişe’nin şöyle dediğini işitmiştir: “Kabakta meşrubat yapmaktan yasaklandınız, testide meşrubat yapmaktan yasaklandınız, ziftlenmiş kaplarda da şerbet yapmanız yasaklandı ” Sonra kadınlara dönerek: “Yeşil küplerde meşrubat yapmaktan sakının! Sevdiğiniz su bile olsa ve sizi sarhoş etse ondan asla içmeyin ” (İbn Mâce, Eşribe: 15; Müslim, Eşribe: 6)
5587- Eban b Sum’a’nın annesinden (r anhüma) rivâyete göre, Âişe’ye içilecek şeylerden soranlara Âişe şöyle derdi: “Rasûlullah (s a v) sarhoşluk eden her şeyi yasaklardı ” (Müslim, Eşribe: 7; Dârimi, Eşribe: 7)
5588- İbn Abbas (r a)’tan rivâyete göre, şöyle demiştir: “İçkinin azı çoğu ve sarhoşluk veren her içkinin hepsi haram kılınmıştır ” (Sadece Nesâi rivâyet etmiştir )
5589- İbn Abbas (r a)’tan rivâyete göre, şöyle demiştir: “İçkinin kendisi, azı ve çoğu ve her sarhoşluk veren meşrubat haram kılınmıştır ” (Müslim, Eşribe: 7; Dârimi, Eşribe: 7)
5590- İbn Abbas (r a)’tan rivâyete göre, şöyle demiştir: “İçkinin kendisi, azı ve çoğu ve her sarhoşluk veren meşrubat haram kılınmıştır ” (Müslim, Eşribe: 7; Dârimi, Eşribe: 7)
5591- İbn Abbas (r a)’tan rivâyete göre, şöyle demiştir: “İçkinin kendisi, azı ve çoğu ve her sarhoşluk veren meşrubat haram kılınmıştır ” (Müslim, Eşribe: 7; Dârimi, Eşribe: 7)
5592- Ebu’l Cüveyriyye el Cermî (r a)’den rivâyete göre, şöyle demiştir: Sırtını Kâbe’ye dayamış olduğu İbn Abbas’a Bazak isimli içkiden sormuştum O da şöyle dedi: Bazak içkisi Peygamber (s a v)’den sonra çıkmıştır sarhoşluk veren her şey (adı ne olursa olsun) haramdır Ravi diyor ki bunu Araplardan ilk soran benim (Buhârî, Eşribe: 9)
5593- İbn Abbas (r a)’tan rivâyete göre, şöyle demiştir: Allah ve Rasûlünün haram kıldığı şeyleri haram kılmaktan kim sevinecekse nebiz = bir çeşit birayı haram kılsın (Müsned: 2991)
5594- Uyeyne b Abdurrahman (r a) babasından naklederek şöyle diyor: Bir adam İbn Abbas’a: Ben Horasanlıyım ülkemiz soğuktur, üzümden, kuru üzümden ve diğer meyvelerden içkiler yapıp içiyoruz Bu konu beni rahatsız ediyor dedi ve pek çok içki çeşidi saydı İbn Abbas’ta bu kadar içki çeşidini anlıyamadı sanıyorum İbn Abbas o adama: “Pek çok içki isimleri söyledin hurma, üzüm ve diğer meyvelerden yapılan ve her sarhoşluk veren içkiden uzak dur” dedi (Sadece Nesâi rivâyet etmiştir )
5595- İbn Abbas (r a)’tan rivâyete göre, şöyle demiştir: “Sadece ham (Çağla) hurmadan yapılan Nebîz = (bir çeşit bira) da haramdır ” (Sadece Nesâi rivâyet etmiştir )
5596- Ebu Cemre (r a)’den rivâyete göre, şöyle demiştir: İnsanlarla İbn Abbas arasında tercümanlık yapıyordum Bir kadın gelerek testide yapılan meşrubatın hükmünü sordu, ona o meşrubatın haram (yasak) olduğunu söyledi Ben de Ey İbn Abbas ben yeşil çanakta tatlı şerbet yapıyorum, onu içince karnım gurulduyor dedim Bunun üzerine bana: “Baldan tatlı bile olsa ondan içme!” dedi (Müsned: 2991)
5597- Ebu Cemre Nasr (r a)’dan rivâyete göre, şöyle demiştir: İbn Abbas’a şöyle dedim: “Ninem testide tatlı şerbet yapıyor ondan içiyorum çok içip toplum arasına oturunca sarhoş olup dengesizlik yapacağımdan da korkuyorum…” Bunun üzerine İbn Abbas şöyle dedi: Abdülkays kabilesinden bir heyet Rasûlullah (s a v)’in yanına gelmişti, Rasûlullah (s a v) onlara: “Hoş geldiniz geldiğiniz iyi oldu, geldiğinizden dolayı pişman da olamazsınız rezil de olamazsınız” buyurdu Onlar da: “Ey Allah'ın Rasûlü! Seninle bizim aramızda müşrik bir toplum var bu yüzden Sana her zaman gelip gidemeyiz ancak hac mevsiminde yani haram aylarda gelebiliriz Bu yüzden bize öyle bir şey söyle ki onu yapınca Cennete girelim ve onunla kavmimizi uyarıp davet edelim” dediler Rasûlullah (s a v)’de şöyle buyurdu: “Size üç şeyi emredip dört şeyden de sizi sakındıracağım; emredeceklerim Allah’a imandır Allah’a iman ne demektir bilir misiniz?” Onlar da: “Allah ve Rasûlü en iyi bilendir” dediler Rasûlullah (s a v) şöyle buyurdu: “Allah’tan başka gerçek hiçbir ilâh olmadığını kabul etmenizdir Sonra namazlarınızda devamlı ve duyarlı olmanızdır Zekatı güzelce verip ganimetlerin beşte birini vermenizdir Sizi dört çeşit kapta yapılan içkilerden de yasaklıyorum kabak, tahta fıçı, testi ve ziftlenmiş (sırlanmış) küplerde yapılan içkiler ” (Ebû Davud, Eşribe: 7; Müslim, İman: 6)
5598- Kays b Vehban (r a)’dan rivâyete göre, şöyle demiştir: İbn Abbas’a sordum: “Bir testim var içinde şerbet yapıyorum, iyice köpürüp köpüğü yok oluncada içiyorum İbn Abbas: Bunu ne kadar zamandır yapıp içersin diye sordu O da: “Yirmi yıldır” -bir rivâyette kırk yıldır- dedi Bunun üzerine İbn Abbas: “Ne kadar çok zamandır damarların necis şeylerle sulanmış ve o şeyle tiryaki olmuşsun” dedi (Sadece Nesâi rivâyet etmiştir )
5599- İbn Ömer (r a) şöyle demiştir: Peygamber (s a v) Kâbe’de, Rüknün yanında iken bir adam elinde bir bardakla bir meşrubat ikram etmişti Rasûlullah (s a v) onu içmek için bardağı ağzına götürdü ve çok keskin buldu bardağı sahibine iade etti, orada bulunanlardan biri; “Ey Allah'ın Rasûlü o haram mıdır?” diye sordu Rasûlullah (s a v): “Adamı bana çağır” dedi Adamı bulup getirdiler Adam’dan bardağı aldı bir bardak su istedi o suyu o meşrubatın içersine döktü ve ağzına götürdü içti ve yüzünü ekşitti sonra aynı şekilde tekrar su getirtti ve o meşrubatın içersine döktü ve şöyle buyurdu: “Bu kaplarınızdaki meşrubatlarınız fazla keskinleşince onların keskinliğini su ile hafifletin” buyurdu (Sadece Nesâi rivâyet etmiştir )
5600- İbn Ömer (r a)’den rivâyete göre, Bir adam içilecek şeylerden sormuştu da: “Keskinleşip köpüren ve içki haline gelen her şeyden sakın” demişti (Sadece Nesâi rivâyet etmiştir )
5601- Zeyd b Cübeyr (r a)’den rivâyete göre, şöyle demiştir: İbn Ömer’e içilecek şeylerden sormuştum O da şöyle demişti: “Keskinleşip köpüren ve içki haline gelen her şeyden sakın ” (Sadece Nesâi rivâyet etmiştir )
5602- İbn Ömer (r a)’den rivâyete göre, şöyle demiştir: “Sarhoşluk veren her şeyin azı da çoğu da haramdır ” (Sadece Nesâi rivâyet etmiştir )
5603- İbn Ömer (r a)’den rivâyete göre, şöyle demiştir: “Her sarhoşluk veren içkidir ve her sarhoşluk veren de haramdır ” (Dârimi, Eşribe: 8; Müslim, İman: 21)
5604- Sâlim b Abdullah (r a)’in babasından rivâyete göre, Rasûlullah (s a v) şöyle buyurdu: “Allah içkiyi haram kılmıştır ve her sarhoşluk veren haramdır ” (Dârimi, Eşribe: 8; Müslim, İman: 21)
5605- İbn Ömer (r a)’den rivâyete göre, şöyle demiştir: Rasûlullah (s a v) şöyle buyurdu: “Her sarhoşluk veren şey haramdır Her sarhoşluk veren de içkidir ” (Dârimi, Eşribe: 8; Müslim, İman: 21)
5606- Amr b Said’in kızı Rukayye (r anha)’dan rivâyete göre, şöyle demiştir: İbn Ömer’in evindeyim kendisi için akşamleyin kuru üzüm suya ıslatılıyor sabahleyin de onun şerbetini içiyordu sonra suyu alınan üzüm kurutuluyor üzerine tekrar kuru üzüm ilave ediliyor ve ikisi birlikte suya ıslatılıyor yine ertesi sabah onun şerbetini de içiyordu ertesi gün iki sefer suyu alınan üzümü atıyordu (Sadece Nesâi rivâyet etmiştir )
5607- Ebu Mes’ud (r a)’tan rivâyete göre, şöyle demiştir: Kâbe’nin yanında Rasûlullah (s a v) susamıştı su istedi tulumdan şerbet verdiler Rasûlullah (s a v) eline aldı kokladı ve yüzünü ekşitti Bunun üzerine bana biraz zemzem verin dedi zemzemi o şerbete döktü ve içti Bunun üzerine bir adam o haram mıdır? Ey Allah'ın Rasûlü dedi Peygamber (s a v)’de: “Hayır” buyurdu (Sadece Nesâi rivâyet etmiştir )
5608- Halid b Hüseyin (r a)’den rivâyete göre, şöyle demiştir: Ebu Hüreyre (r a)’den işittim şöyle diyordu: Rasûlullah (s a v)’in bazı günlerde oruç tuttuğunu biliyordum, iftar edeceği saati bekleyip akşam vakti kabak içersinde yaptığım şerbeti götürdüm ve: “Ey Allah'ın Rasûlü! Bu gün oruçlu olduğunu öğrendim iftar için Sana şerbet hazırladım ” Rasûlullah (s a v): “Ey Ebu Hüreyre onu bana ver” dedi Ben de O’nu ona verdim çok ekşimiş ve keskinleşmişti bunun farkına varınca: “Al bunu bahçeye dök çünkü bu Allah’a ve ahiret gününe inanmayanların içkisidir” buyurdu (İbn Mâce, Eşribe: 16; Ebû Davud, Eşribe: 12)
5609- Ebu Rafi (r a)’den rivâyete göre, Ömer b Hattab şöyle demiştir: “Şerbetleriniz çok ekşiyip keskinleşince su katarak hafifletin ” Abdullah kendi rivâyetinde ekşiyip keskinleşmeden demiştir (Sadece Nesâi rivâyet etmiştir )
5610- Said b Müseyyeb (r a) anlatıyor: Sekîf, Ömer’le karşılaştı ve ona şerbet verdi Ömer nebizi alıp ağzına yaklaştırınca keskinleştiğinden dolayı hoşuna gitmedi ve biraz su katarak hafifletti ve siz de böylece yapın dedi (Sadece Nesâi rivâyet etmiştir )
5611- Utbe b Ferkad (r a)’ten rivâyete göre, şöyle demiştir: Ömer’in içtiği şerbet sirkeye dönüşmüştü aşağıdaki hadis bu hadisin sahih olduğuna delildir (Sadece Nesâi rivâyet etmiştir )
5612- Saib b Yezid (r a) anlatıyor: Ömer yanımıza geldiğinde: “Ben falan kimsede içki kokusu seziyorum sanki ıtıla = bir çeşit içki kokusudur Ona ne içtiğini soracağım eğer içtiği içki sarhoşluk verici ise kendisini değnekleyeceğim” dedi Dediği gibi çıkınca adama tam ceza uygulayarak değnekledi (Muvatta', Eşribe: 1)
49- İÇKİ İÇENLERE ALLAH’IN AZABI
5613- Câbir (r a)’den rivâyete göre, Yemenden ceyşan ve ceysan kabilesinden bir adam gelerek Rasûlullah (s a v)’e kendi memleketlerinde Mısır’dan yapılan ve mizr adını verdikleri içkiden sordu Bunun üzerine Rasûlullah (s a v): “O dediğiniz içki sarhoşluk verir mi?” buyurdu O da: “Evet” deyince, Rasûlullah (s a v): “Her sarhoşluk veren haramdır Allah sarhoşluk veren şeyleri içenlere kıyamette “Tıynet-i habal” içireceğini bildirmiştir” buyurdu Oradakilerden “Tıynet-i habal” nedir diye sorduklarında şöyle buyurdu: “Cehennemliklerin teridir veya onlardan akan şeylerdir ” (Ebû Davud, Eşribe: 5; Müsned: 14351)
50- ŞÜPHELİ ŞEYLERİ TERKETMEK GEREKİR
5614- Numan b Beşir (r a)’den rivâyete göre, Rasûlullah (s a v) şöyle buyurdu: “Helal olan şeyler bellidir haram olan şeyler de bellidir İkisi arasında şüpheli olan şeyler vardır -Bazı rivâyetlerde ikisi arasında birbirine benzeyen şeyler vardır şeklindedir- bu konuda size bir örnek vereceğim Allah’ın da koruma altına aldığı bir koruluğu vardır Allah’ın koruluğu haram kıldığı şeylerdir Kim koruluğun çevresinde hayvanlarını otlatırsa koruluğa karışması mümkündür -Bazı rivâyetlerde korulukta otlatmasından korkulur şeklindedir- Kim şüpheli şeylere karışırsa haramı işlemeye kendisinde cesaret bulur (Ebû Davud, Büyü’: 3; Dârimi, Büyü’: 1)
5615- Ebu’l Havra es Sa’dî (r a)’den rivâyete göre, şöyle demiştir: Hasan b Ali’ye: “Rasûlullah (s a v)’den ne ezberledin?” diye sordum Hasan da şöyle dedi: Rasûlullah (s a v)’den şunu ezberledim: “Şüpheli olanı bırak şüphesiz olana bak” (Dârimi, Büyü’: 1; Tirmizî, Sıfati’l Kıyame: 60)
51- İÇKİ SATANA ÜZÜM SATILMAZ
5616- İbn Tavus (r a) babasından rivâyete göre, şarap yapan kimseye üzüm satmayı hoş görmezdi (Sadece Nesâi rivâyet etmiştir )
|