Prof. Dr. Sinsi
|
Mukaddime Hadisleri
MUKADDİME HADİSLERİ 211) … Osman bin Affan (ra)’den rivayet edildiğine göre Resulullah (sav) şöyle buyurmuştur:
< (Şube’nin rivayetine göre) Sizin en hayırlınız, (Süfyan’ın rivayetine göre ise) sizin en faziletliniz Kuran’ı öğrenen ve öğretendir >
212) … (Yine) Osman bin Affan (ra)’den, Resulullah (sav)’in:
< Sizin en faziletliniz Kuran’ı öğrenen ve öğretendir > buyurduğu rivayet edilmiştir
213) … Sad bin Ebi Vakkas (ra)’den, Resulullah (sav) şöyle buyurdu dediği rivayet olunmuştur:
< Sizin en hayırlılarınız Kuran’ı öğrenenler ve öğretenlerdir > (Senedeki bir ravi) dedi ki ve: (Bana hadisi rivayet eden zat) elimi tuttu ve beni bu oturduğum (Kuran öğretme) mevkiine oturttu,Kuran okutuyorum >
214) … Ebu Musa el-Eşari (ra)’den rivayet edildiğine göre Resulullah (sav) şöyle buyurmuştur:
< Kuran okumayı itiyad eden (ve onunla amel eden) müminin durumu turunç (meyvesi) durumu gibidir Tadı güzel,kokusu güzeldir Kuran okumayı itiyad etmeyen (fakat onunla amel eden) müninin hali de hurmanın haline benzer Tadı güzel,fakat kokusu yoktur Kuran okuyan münafığın vaziyeti de reyhane (fesleğen otu)nun vaziyeti gibidir Kokusu güzel fakat tadı acıdır Kuran okumayan münafığın hali de Ebu Cehil karpuzunun haline benzer,tadı acı, kokusu da yoktur >
215) … Enes bin Malik (ra)’den Resulullah (sav) şöyle buyurdu, dediği rivayet olunmuştur:
< Şüphesiz insanlardan Allah’a yakın olanlar vardır > Sahabiler :
- Ya Resulallah! Allah’a yakın insanlar kimlerdir? diye sordular Resulullah:
< Onlar Kuran ehli, Allah ehli ve Allah’ın has kullarıdır > buyurdu
216) … Ali bin Ebi Talib (ra)’den rivayet edildiğine göre Resulullah (sav) şöyle buyurmuştur:
< Allah, Kuran’ı okuyup hıfz eden kimseyi Cennet’e idhal eder ve Cehennem’e kesinlikle müstehak olan ev halkından on kişi hakkında şefaat etmesini kabul eder >
217) … Ebu Hureyre (ra)’den rivayet edildiğine göre Resulullah (sav) şöyle buyurmuştur:
< Kuran’ı öğreniniz, (devamlı) okuyup (onunla amel ediniz) ve uyuyunuz (dinleniniz) Çünkü Kuran’ın durumu ile onu öğrenip hakkını ödemeye çalışan mümin’in durumu için misk dolu tuluğun durumuna benzer ki,misk’in kokusu her tarafa yayılır Kuran’ı öğrenip,içinde Kuran bulunduğu halde uyuşup gaflete dalanın durumu da içinde misk bulunup ağzı sıkıca bağlanmış olan tuluk gibidir (Misk’in kokusundan yararlanılmıyor ) >
218) … Amir bin Vasile Ebit Tufeyl (ra)’den şöyle dediği rivayet olunmuştur:
Nafi bin Abdil Haris (ra) Ufsan da Ömer bin el-Hattab (ra)’a rastladı O sıralarda Ömer onu Mekke valisi tayin etmiş idi Ömer onu Usfan’da görünce ona:
- Mekke halkı başında yerine kimi vekil bıraktın? diye sordu
Nafi :
Onların başında İbni Ebza’yı kendime vekil bıraktım, diye cevap verdi Bu kere Ömer :
-İbni Ebza kimdir? diye sordu Nafi :
-İbni Ebza bizim mevalimizdendir, dedi Ömer ;
-Sen Mekke halkı başında mevalii’den birisini mi bıraktın? diye sordu Nafi :
- O adam gerçekten Allah Teala’nın kitabını devamlı okur (onunla amel eder), dini farzları bilir ve (hak ile) hükmeder, diye cevap verdi Ömer:
- Biliniz ki sizin Peygamberiniz (sav) şüphesiz şöyle buyurdu:
< Allah Teala bu kitab (Kuran)la bazı kavimleri yükseltir diğer bazı kavimleri de alçaltır >
219) … Ebu Zer(i Gıfari) (ra)’den rivayet edildiğine göre Resulullah (sav) :
< Ey Eba Zer! Sabahleyin evinden çıkıp Kuran’dan bir ayet öğrenmen senin için yüz rekat nafile namaz kılmandan daha hayırlıdır Yine sabahleyin evinden çıkıp mükellefin ameli ile ilgili olan veya olmayan ilimden bir babı öğrenmen (senin için) bin rekat nafile namazdan daha hayırlıdır >
220) … Ebu Hureyre (ra)’den rivayet edildiğine göre Resulullah (sav) şöyle buyurmuştur:
< Allah (Teala) kim hakkında (büyük veya her çeşit) hayır dilerse ona İslam dini hususunda fıkıh bilgisini verir >
221) … Muaviye bin Ebi Süfyan (ra)’den rivayet edildiğine göre Resulullah (sav) şöyle buyurmuştur:
< Hayırlı şey bir alışkanlıktır Şerli iş de bir düşmanlıktır Allah (Teala) kim hakkında( büyük bir) hayır dilerse ona İslam dini hususunda fıkıh bilgisini verir >
222) … İbni Abbas (ra)’den rivayet edildiğine göre Resulullah (sav) şöyle buyurmuştur:
< Şeytan’a bir fıkıhçı(yı aldatmak) bin abid(i aldatmak)tan daha zordur >
223) … Kesir bin Kays (ra)’den rivayet edildiğine göre şöyle söylemiştir:
Ben Dımışk (Şam)’ın camiinde Ebud Derda (ra)’ın yanında oturuyordum Bu esnada bir adam onun yanına gelerek:
Ey Ebud Derda! Peygamber (sav)’den rivayet ettiğini haber aldığım bir hadisi (senden dinlemek) için ben Resulullah (sav)’in şehri olan Medine(i Münevvere)den sana geldim, dedi Ebud Derda ona :
Senin (Şam’a) gelişin ticaret için değil mi? diye sordu Adam:
Hayır! (Hadisi dinlemekten başka bir iş için değil) dedi Ebud Derda:
Ben Resulullah (sav)’den şüphesiz şöyle buyururken işittim:
< Kim bir yola ilim aramak üzere giderse Allah onun için Cennete giden bir yolu kolaylaştırır ve şüphesiz melekler ilim öğrencisinin rızasını istedikleri(veya) ondan razı oldukları için kanadlarını indirirler Yine şüphesiz göktekiler ve yerdekiler,hatta sudaki balıklar bile ilim talibi için istiğfar ederler Keza gerçekte alim adamın abid kişiden üstünlüğü gök ayının diğer yıldızlardan üstünlüğü gibidir Muhakkak,alimler peygamberlerin mirasçılarıdır Şüphesiz Peygamberler ve altın ne de gümüşü miras bırakırlar Peygamberler miras olarak ancak ilim bırakırlar Bu itibarla kim, peygamberlerin mirası olan ilmi elde ederse tam bir hisse almış olur >
224) … Enes bin Malik (ra)’den, rivayet edildiğine göre Resulullah (sav) şöyle buyurmuştur:
< İlim aramak her müslüman üzerine farzdır Ehil olmayan insanların yanına ilim bırakan kimse, domuzların boynuna cevher, inci ve altın gerdanlık takan adama benzer >
225) … Ebu Hureyre (ra)’den rivayet edildiğine göre Resulullah (sav) şöyle buyurmuştur:
< Kim bir müslümandan dünya kederlerinden bir keder giderirse Allah ondan ahiret günü kederlerinden bir keder giderecektir Kim de bir müslümanı örterse Allah onu dünya ve ahirette örtecektir Ve kim bir fakir borçluya kolaylık gösterirse, Allah ona dünyada ve ahirette kolaylık gösterecektir Kul, (din) kardeşinin yardımında olduğu müddetçe Allah da onun yardımcısıdır Kim bir yola giderek onda ilim ararsa, bu çalışması sebebi ile Allah ona Cennet’e giden bir yolu kolaylaştıracaktır Allah’ın evlerinden birisinde toplanıp Kuran okuyarak onu birbirine öğreten her cemaatı melekler ziyaret eder, onların etrafını dönerler, o toplumun üzerine iç huzuru ve rahatı iner, ilahi rahmet onları kaplar,katında bulunan melekler yanında Allah onları (övgü ile) anar Ameli yüzünden geri kalan bir kimse nesebi(nin şerefi) ile sürat alamaz >
226) … Zirr bin Hubeyş (ra) ‘den şöyle dediği rivayet edilmiştir:
Ben Safvan bin Assal el-Müradi’nin yanına uğradım Kendisi bana:
Ne maksatla geldin? diye (geliş sebebimi sordu ) Ben:
İlmi yayarım (veya tahsil ederim),dedim Safvan bunun üzerine:
Şüphesiz ben Resulullah (sav)’den şunu buyururken işittim:
< İlim talebi uğrunda evinden çıkan herkesin (müminin) bu davranışından melekler rıza ve hoşnutluklarını açıklamak üzere kanadlarını onun için indirirler >
227) … Ebu Hureyre (ra)’den : Ben Resulullah (sav)’den şöyle buyururken işittim:
< Hayırlı bir şeyi öğrenmek ve öğretmekten başka hiçbir maksadı olmayarak benim mescidime gelen kimse, Allah yolunda savaşan mücahid’in mertebesindedir Bundan başka bir niyetle (mescidime) gelen kimse de başkasına ait eşyaya bakan adam durumundadır >
228) … Ebu Umame (ra)’den Resulullah (sav) şöyle buyurdu, dediği rivayet olunmuştur:
< Bu (din) ilmi yok edilmeden önce ona sarılmak,üzerinize borçtur (Din) ilminin yok edilmesi,onun kaldırılmasıdır, (alimlerin ölüp tükenmesidir ) Resulullah bu arada elinin orta parmağı ile şehadet parmağını şöyle birleştirdi Sonra buyurdu ki: Alim ve öğrencisi sevapta ortaklardır Sair insanlarda (bu) hayır yoktur >
229) … Abdullah bin Amr (ra)’den şöyle söylediği rivayet edilmiştir:
Resulullah (sav) bir gün odalarından birisinden çıkıp mescid’e girdi Bu esnada iki halka (şeklinde oturmuş iki cemaat) ile karşılaştı Bunlardan bir halka Kuran okuyor ve Allah’a dua ediyordu Diğer halka da ilim öğreniyor ve öğretiyorlardı Bunun üzerine Peygamber (sav):
< (Bunların) hepsi hayır üzerindedirler Şunlar Kuran okuyorlar ve Allah’a dur ediyorlar Eğer Allah dilerse onlara (isteklerini) verir ve dilerse vermez (Diğer cemaata işaretle) bunlar da (ilim) öğreniyorlar ve öğretiyorlar Ben de ancak öğretici olarak gönderildim >buyurdu ve hemen yanına oturdu
230) … Zeyd bin Sabit (ra)’den rivayet edildiğine göre Resulullah (sav),şöyle buyurmuştur:
< Benim sözümü işitip de (başkasına) tebliğ eden adamın yüzünü Allah ağartsın Çünkü fıkıh (kaynağı olan hadisleri) ezberleyen nice adamlar fıkıhçı değillerdir Ve fıkıhçı olan nice (hadis) hafızları kendilerinden daha kuvvetli fıkıhçılara (hadisleri) iletebilirler > (Senedeki ravilerden) Ali bin Muhammed,hadisin metninde şu fıkranın da bulunduğunu rivayet etmiştir
< Bir müslüman kişinin kalbi, (şu) üç meziyete sahib olduğu müddetçe hiyanet,kin ve husumet beslemez Bu meziyetler: Ameli,tam bir ihlas ile Allah için yapmak,müslümanların başındaki insanlar için hayır dilemek ve müslümanların cemaatından ayrılmamaktır >
231) … Cübeyr bin Mutim (ra)’den rivayet edildiğine göre şöyle söylemiştir: Resulullah (sav) Mina’nın dağ eteğinde ayağa kalkarak şöyle buyurdu:
< Benim sözümü işitip de (başkasına) tebliğ eden adamın yüzünü Allah ağartsın Çünkü fıkıh (hükümlerine delil olan hadisleri) hıfzeden nice adamlar fıkıhçı değillerdir Ve fıkıhçı olan nice (hadis) hafızları,kendilerinden daha kuvvetli fıkıhçılara (hadisleri) iletebilirler >
232) … Abdullah (İbni Mesud) (ra)’den Resulullah (sav)’in şöyle buyurduğu rivayet edilmiştir:
< Bizden bir hadis işiterek onu tebliğ edenin yüzünü Allah ağartsın Çünkü kendisine tebliğ edilmiş olacak olan nice adamlar, dirayet,anlayış ve gereğini yapmak bakımından hadisi işitenden daha kuvvetli olabilir >
233) … Ebu Bekr (Nufey bin el-Hars) (ra)’den şöyle dediği rivayet olunmuştur: Resulullah (sav) Kurban Bayramı günü (Veda haccı esnasında Mina’da) bir hutbe irad buyurdu ve hutbenin sonunda şöyle buyurdu:
< Burada hazır olanlar,burada bulunmayanlara tebliğ etsinler Çünkü muhakkak kendisine tebliğ edilecek olan nice adamlar (burada olup) işiten adamdan daha anlayışlı (fıkıh hükümlerini çıkarmaya daha kabiliyetli) olabilir >
234) … Muaviye El-Kuşeyri (ra)’den rivayet edildiğine göre Resulullah (sav) şöyle buyurdu:
< Sözüme dikkat ediniz! Burada bulunanlar,bulunmayanlara tebliğ etsin >
235) … (Abdullah) İbni Ömer (ra)’dan rivayet edildiğine göre Resulullah (sav) şöyle buyurmuştur:
< Hazır bulunanlarınız, hazır olmayanlarınıza tebliğ etsin >
236) … Enes bin Malik (ra)’den Resulullah (sav) şöyle buyurdu, dediği rivayet edilmiştir:
< Benim sözümü işitip belledikten sonra benim tarafımdan tebliğ edenin yüzünü Allah ağartsın Çünkü fıkıh (delillerini teşkil eden hadisleri) belleyen nice adamlar fıkıhçı olmayabilir ve nice fıkıhçılar kendilerinden daha fıkıhçı olanlara hadisleri aktarabilirler >
237) … Enes bin Malik (ra)’den rivayet edildiğine göre Resulullah (sav) şöyle buyurmuştur:
< Şüphesiz bazı insanlar hayırlı işler için anahtar ve şer işlere karşı sürgü gibidirler Diğer bir kısım insanlar ise (bilakis) şer işler için anahtar ve hayırlı işlere karşı sürgü gibidirler Ne mutlu o kimseye ki Allah Teala hayırlı işlerin anahtarlarını onun eline vermiştir Ve yazıklar olsun o kişilere ki Allah Teala şer işlerin anahtarlarını onun ellerine vermiştir >
238) … Sehl bin Sad (ra)’den rivayet edildiğine göre Resulullah (sav) şöyle buyurmuştur:
< Şüphesiz bu hayır, hazineler dolusudur O hazinelerinde bir takım anahtarları vardır Ne mutlu o kula ki: Allah onu hayra anahtar ve şerre sürgü kılmıştır Vay o kulun haline ki Allah onu şerre anahtar ve hayra sürgü kılmıştır >
239) … Ebud Derda (ra)’den rivayet edildiğine göre kendisi: Ben Resulullah (sav)’den şöyle buyurduğunu işittim,demiştir:
< Şüphesiz göklerdekiler,yerdekiler,hatta denizdeki balıklar bile alim adam için istiğfar ederler >
240) … Muaz bin Enes (ra)’den şöyle dediği rivayet olunmuştur: Şüphesiz Nebi (sav) şöyle buyurdu:
< Bir ilim öğreten kimseye, öğrettiği ilimle amel edenlerin kazandıkları sevaptan bir şey eksilmeden bir misli verilir >
241) … Ebu Katade (ra)’den rivayet edildiğine göre: Resulullah (sav) şöyle buyurmuştur:
< Adamın <ölüp> kendisinden geriye bıraktığı şeylerin en hayırlısı üç tanedir: Kendisine dua eden Salih çocuk, kendisine sevabı ulaşacak olan sadakai cariye ve kendisinden sonra onunla amel edilecek ilim >
Ebul Hasan dedi ki: Ebu Hatim Muhammed bin Yezid bin Sinan er-Rehavi,Yezid bin Sinan (yani Ebu Hatim’in babası) vasıtası ile yine Zeyd bin Ebi Üneyseye ulaşan 2 bir sened ile aynı hadis rivayet edilmiştir
242) … Ebu Hureyre (ra)’den rivayet edildiğine göre: Resulullah (sav) şöyle buyurmuştur:
< Mümin kişinin öldükten sonra kendisine ulaşan amelinden ve hayratından birkaç tanesi: Öğrettiği ve yayınladığı ilim,geride bıraktığı Salih evlat, miras olarak bıraktığı Mushaf,yaptırdığı mescid,yolcular için inşa ettirdiği ev,akıttığı su,sağlığı tam yerinde iken malından çıkardığı sadakadır Bunlardan hangisini işlemiş ise ölümünden sonra kendisine <onun sevabı> ulaşır >
243) … Ebu Hureyre (ra)’den rivayet edildiğine göre: Resulullah (sav) şöyle buyurmuştur:
< Sadakanın en faziletlisi müslüman adamın bir ilim öğrenmesi,sonrada o ilmi müslüman kardeşine öğretmesidir >
244) … Abdullah İbni Amr (ra)’den şöyle dediği rivayet edilmiştir: < Resulullah (sav) ne yaslanarak yemek yediği,ne de arkasından iki kişinin (bile) yürüdüğü görülmemiştir >
245) … Ebu Umame (ra)’den şöyle dediği rivayet edilmiştir:
< Resulullah (sav) çok sıcak bir gün < Bakiül Gargad> tarafına uğradı Halk da onun arkasında yürüyordu Resulullah,(arkasında) ayakların sesini işitince bu durum O’nun zoruna gitti ve hemen oturdu Nihayet gelen halkı önüne geçerdi ki, kibirden en ufak bir şey onun hatırına gelmesin >
246) … Cabir bin Abdillah (ra)’den rivayet edildiğine göre şöyle söylemiştir:
< Nebi (sav) yürüdüğü zaman sahabiler O’nun önünde yürürlerdi ve O’nun arkasını melekler için boş bırakırlardı >
247) … Ebu Saidi Hudri (ra)’den rivayet edildiğine göre Resulullah (sav) şöyle buyurmuştur:
< İlim talep eden topluluklar size gelecekler Sizler onları gördüğünüz zaman onlara: Ey Resulullah (sav)’in tavsiye ettiği cemaat merhaba sizlere! deyiniz ve onları razı ediniz >
Ben ravi el-Hakem’e: <Onları razı ediniz > ne demektir? diye sordum Kendisi : <Onlara ilim öğretiniz > diye cevap verdi >
248) … İsmail (İbni Müslim) (ra)’den rivayet edildiğine göre şöyle söylemiştir:
Hasını Basri (ra) (Bir ara hasta olduğundan) ziyarıtine gittik Evi ziyaretçilerle dolunca (önceden uzatmış olduğu) ayaklarını kendisine doğru çekti ve: Biz (hastalanan) Ebu Hureyre (ra)’ın ziyaretine gidip evini doldurduk Ebu Hureyre ayaklarını kendisine doğru çekti sonra, şöyle buyurdu, dedi:
Biz bir defa Resulullah (sav)’in yanına girerek evini ziyaretçilerle doldurduk Resulullah,yan üstü yatıyordu Bizi görünce ayaklarını kendisine doğru çekti sonra buyurdu ki:
< Muhakkak benden sonra bir takım topluluklar sizlere gelerek ilim talep edeceklerdir Sizler onlara merhaba edip selamlayınız ve onlara ilim öğretiniz >
Hasan(-ı Basri) dedi ki: Bu tavsiyeye rağmen Allah’a yemin ederim biz böyle topluluklara yetiştik ki bize ne merhaba ettiler,ne de selam verdiler ve ne de ilim öğrettiler Ancak biz onların (ayağına) kadar gittikten sonra bir şeyler alırdık O zaman da bize cefa ediyorlar idi >
249) … Ebu Harun El-Abdi (ra)’den şöyle dediği rivayet edilmiştir
Biz Ebu Saidi Hudri (ra)’ın yanına uğradığımız zaman bize şöyle hitab ederdi:
Merhaba ey Resulullah (sav)’in kendileri için tavsiye ettiği insanlar! Şüphesiz Resulullah (sav) bize buyurdu ki:
< Muhakkak insanlar size tabidirler ve behemhal onlar dinde fıkıh bilgisini edinmek için dünyanın her tarafından sizin yanınıza geleceklerdir Onlar size geldikleri zaman siz onlara hayrı tavsiye etmek isteyin (İyiliklerini isteyiniz ) >
250) … Ebu Hureyre (ra)’den rivayet edildiğine göre şöyle söylemiştir: Resulullah (sav)’in ettiği dualardan birisi de şu idi:
< Allahım! Fayda vermeyen ilimden, kabul edilmeyen duadan,korkmayan kalpden ve (dünyadan) doymayan nefisten şüphesiz sana sığınırım >
251) … Ebu Hureyre (ra)’den şöyle dediği rivayet olunmuştur: Resulullah (sav) şöyle dua ederdi:
< Allahım! Bana öğrettiğin ilimden beni yararlandır, faydalanacağım ilmi bana öğret, ilmimi artır Her hal (ilmimi arttırmadan önceki ve artırdıktan sonraki haller) üzerinde Allah’a hamd olsun >
252) … Ebu Hureyre (ra)’den rivayet edildiğine göre Resulullah (sav) şöyle buyurmuştur:
< Allah rızasının kazanılması için talep edilmesi gereken bir ilmi öğrenen bir kimse, sırf dünya menfaatı için bu ilmi öğrenecek olursa kıyamet günü Cennet kokusunu bulmayacaktır >
İbni Maceh, Ebul Hasan, Ebu Hatim, Said bin Mansur, Fuleyh bin Süleyman… yolu ile de aynı hadisi rivayet etmiştir
253) … (Abdullah) İbni Ömer (ra)’den Peygamber (sav) şöyle buyurdu,dediği rivayet olunmuştur:
< Cahillerle ve aklı noksan olanlarla münakaşa etmek veya alimlere karşı böbürlenip övünmek, yahut da halkın teveccühünü kazanmak niyeti ile (dini) ilim talep eden kimse ateştedir >
254) … Cabir bin Abdillah (ra)’den Nebi (sav) şöyle buyurdu,dediği rivayet olunmuştur:
< Ne alimlere karşı iftihar ve övünmek için,ne de cahillerle münakaşa etmek için ve ne de meclislerin seçkin köşelerinde yer almak için ilim talep etmeyiniz
Bu yasağa rağmen kim böyle yaparsa ateşe (müstehaktır),ateşe (müstehaktır) >
255) … (Abdullah) İbni Abbas (ra)’dan Peygamber (sav) şöyle buyurdu, dediği rivayet olunmuştur:
< Şüphesiz benim ümmetimden bazı insanlar dinde fıkıh bilgisine sahip olduğunu idda edecekler Kuran okuyacaklar ve diyecekler ki: Biz emirler sınıfına varıyor, dünyalıklarından yararlanıyoruz Fakat dindarlığımız hususunda onlardan uzak durup (bu yönden bize bir zarar ilişmiyor) derler Halbuki onların dediğinin gerçekleşmesi mümkün değildir Katad (adındaki dikenli ve meyvesiz ağaç)dan geven dikeninden başka (bir meyve) toplamak mümkün olmadığı gibi emirlere yaklaşmaktan,bir şey toplanamaz Ancak… >
(İbni Maceh diyor ki) Ravi Muhammed bin es-Sabbah dedi ki: Zannımca Resulullah (sav) <hataları kasdetti >
256) … Ebu Hureyre (ra)’den rivayet edildiğine göre Resulullah (sav):
< Cübbül-Hüzn (veya) Cübbül Hazan’den Allah’a sığınınız>, buyurdu
Sahabiler, Ya Resulallah!
Cübbül-Hüzn (veya Cübbül-Hazan nedir? diye sordular Resulullah onlara cevaben:
< Cehennem’de öyle bir deredir ki Cehennem her gün dürtyüz defa ondan (Allah’a) sığınır >,buyurdu Sahabiler:
- Ya Resulallah! Kimler bu dereye girer? diye sordular Resulullah (sav):
< O dere, amelleri ile riyakarlık eden Kuran okuyucuları için hazırlanmıştır Allah’ın en çok öfkelendiği kuralardan bir kısmı da şüphesiz emirleri ziyaret eden okuyuculardır,buyurdu (Ravi) el-Muharibi dedi ki emirlerden maksat zalim olan emirlerdir >
257) … Abdullah İbni Mesud (ra)’den şöyle söylediği rivayet edilmiştir:
Eğer ilim ehli, ilmi(n değerini) koruyup onu liyakatlı olanların yanına koymuş olsalardı,ilim sayesinde,zamanlarındaki insanların büyükleri olacaklardı Lakin alimler,ilim vasıtası ile dünya ehlinden bir takım menfaatler sağlamak için ilmi değerlendirmeden dünya ehline mebzulen vermeye giriştiler Bu sebeple dünya ehli yanında alimlerin değeri de düştü Ben sizin Peygamberiniz (sav)’den şöyle buyururken işittim:
< Kim çok arzuları tek arzu –ahirete ait arzu- haline döndürürse Allah, onun dünyaya ait arzusu için yeterdir Ve kim ki, dünya ahvali hakkındaki arzuları dağılırsa veya arzular kendisini dağıtırsa onun dünyanın hangi deresinde helak olduğuna Allah iltifat etmiyecektir >
İbni Maceh, Ebul –Hasan’dan naklen ikinci bir sened ile de hadisi rivayet etmiştir
258) … İbni Ömer (ra)’dan rivayet edildiğine göre Nebi (sav) şöyle buyurmuştur:
< Kim Allah’tan başka bir şey için (dini) ilim talep ederse veya o ilimle Allah rızasından başka bir maksad edinirse Cehennem’den olan üzerine hazırlansın >
259) … Huzeyfe (ra)’den rivayet edildiğine göre kendisi: Ben Resulullah (sav)’den şöyle buyururken işittim, demiştir:
< Alimlere karşı böbürlenerek övünmek veya cahillerle münakaşa etmek veyahut halkın teveccühünü kendinize çevirmek için (dini) ilim öğrenmeyiniz Kim böyle yaparsa o kimse ateştedir >
260) … Ebu Hureyre (ra)’den Resulullah (sav) şöyle buyurdu dediği rivayet olunmuştur:
< Kim alimlere karşı böbürlenip övünmek,cahillerle münakaşa etmek ve halkın teveccühünü kendisine yöneltmek için (dini) ilim öğrenirse Allah o kimseyi Cehenneme sokar >
261) … Ebu Hureyre (ra)’den, Nebi (sav) şöyle buyurdu, dediği rivayet edilmiştir :
< Hıfzettiği bir ilim kendisine sorulup da onu gizleyen her adam kıyamet günü ateşten bir gem ağzına vurulmuş olduğu halde (mahşere) getirilir >
Ebul Hasan El-Kattan dedi ki: Ebu Hatim, Ebul Velid yolu ile İmare bin Zazan’dan bize gelen rivayete göre aynı metin buyurulmuştur >
262) … Abdurrahman bin Hürmüz El-Arac (ra)’den rivayet edildiğine göre kendisi Ebu Hureyre (ra)’den şöyle söylediğini işitmiştir:
Vallahi Allah Teala’nın kitabındaki iki ayet olmamış olsaydı ben O’ndan (yani Peygamber (sav)’den hayatımda hiçbir şeyi rivayet etmezdim Allah’ın şu kavli olmasaydı;
< Şüphesiz o kimseler ki, Allah’ın kitaptan indirmiş olduğu ayetleri gizlerler ve bunun karşılığında az bir bedel alırlar İşte onlar karınlarında ateşten başka bir şey yemezler Allah kıyamet günü onlarla konuşmaz, onları temize çıkarmaz ve onlar için elim bir azap vardır
Onlar öyle kimselerdir ki, hidayet mukabilinde dalaleti,mağfiret mukabilinde azabı satın almışlardır Onları ateşe karşı bu kadar sabırlı kılan nedir? > (Bakara, 174-175)
263) … Cabir (bin Abdilla) (ra)’den Resulullah (sav) şöyle buyurdu, dediği rivayet edilmiştir:
< Bu ümmetin son (kısmı) öncekilerini lanetlediği zaman kim bildiği bir hadisi gizlerse şüphesiz Allah’ın inzal buyurduğu hükümleri gizlemiş olur >
264) … Enes bin Malik (ra)’den rivayet edildiğine göre kendisi: Ben Resulullah (sav)’den şöyle buyurduğunu işittim,demiştir:
< Kendisine (dine ait) bir bilgi sorulup da bildiğini gizleyen kimse kıyamet günü ateşten bir gemle gemlendirilmiş olacaktır >
265) … Ebu Saidi Hudri (ra)’den rivayet edildiğine göre Resulullah (sav) şöyle buyurmuştur:
< Halkın din işleri hususunda Allah’ın faydalı kıldığı bir ilmi gizleyen kimseyi Allah kıyamet günü ateşten bir gem ile gemlendirir (Ağzına ateşten imal edilmiş bir gem vurur ) >
266) … Ebu Hureyre (ra)’den Resulullah (sav) şöyle buyurdu, dediği rivayet edilmiştir:
< Kendisine sorulan bir ilmi bilip de gizleyen kimse kıyamet günü ateşten bir gem ile gemlendirilir, (ateşten bir gem ağzına vurulur ) >
|